Praha/Moravany - Ministerstvo dopravy vstoupilo do otevřené války s Drážní inspekcí.
Vypsalo výběrové řízení na místo nového šéfa Drážní inspekce a vše nasvědčuje tomu, že příčinou je vyšetřování tragické nehody, při které letos v květnu zahynul v Moravanech na Pardubicku strojvedoucí.
Ačkoli vyšetřováním nehody je zákonem pověřena Drážní inspekce, svolalo dnes ministerstvo tiskovou konferenci, na které informovalo o výsledcích vlastního vyšetřování.
Nikoho ze zástupců Drážní inspekce ministerstvo na tiskovou konferenci nepozvalo. Na druhou stranu dostaly možnost k vyjádření jak České dráhy, tak Správa železniční a dopravní cesty, tedy instituce, které jsou za neštěstí bezprostředně odpovědné.
Drážní inspekce zveřejní oficiální výsledky vyšetřování ve čtvrtek. Už teď je ale jasné, že se budou v mnohém lišit od závěrů komise ministerstva.
"Je s podivem, jak může ministerstvo předložit závěry nehody v Moravanech, ačkoli Drážní inspekce ještě oficiálně nezveřejnila výsledky vyšetřování," uvedl pro Aktuálně.cz náměstek generálního inspektora Jan Kučera.
"Sporná je i skutečnost, že se situací zabývala odborná komise ministerstva dopravy bez naší účasti," dodal.
Drážní inspekce došla k závěru, že Správa železniční dopravní cesty, která byla dříve součástí Českých drah, nakoupila nedokonalé zabezpečovací zařízení.
Lepší systém je dražší
Expertní komise ministerstva však dnes na tiskové konferenci oznámila, že neštěstí způsobil vadný sypač písku na lokomotivě. Tím komise nepřímo vylučuje možnost, že by dráhy nakoupily zabezpečovací zařízení, které může selhat.
Na trhu jsou přitom bezpečnostní systémy, jejichž funkci písek nemůže ovlivnit. Jsou však dražší než ten, který zabezpečuje české koleje.
Před srážkou vlaků v Moravanech "oklamal" vadný sypač lokomotivy bezpečnostní systém. Sypal šestkrát více písku, než měl, a dokonale odizoloval vlak od kolejí.
Odborníci například z Federace strojvůdců stejně jako drážní inspekce uvádějí, že sypač se může porouchat, ale zabezpečení trati musí umět poruchu odhalit. Jinak dojde k neštěstí, podobně jako v Moravanech.
S tím však ministerstvo nesouhlasí. "Komise doporučila opatření, aby napříště k podobným událostem nedocházelo: zpřísnění kontrol pískovacího zařízení, nově ošetřit podmínky skladování, dopravy a další manipulace s pískem, který je určen ke zvýšení tření mezi vlakem a tratí," uvedl na tiskové konferenci náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.
Jsme pod tlakem, tvrdí inspekce
Drážní inspekce je nezávislou státní institucí, která zjišťuje příčiny mimořádných událostí na drahách.
Náměstek generálního inspektora Jan Kučera však již dříve upozornil, že na inspekci jsou vyvíjeny v souvislosti s vyšetřováním Moravan tlaky, které usilují o neobjektivní závěry vyšetřování.
"Termín tiskové konference den před zveřejněním závěrů Drážní inspekce je pouhá náhoda," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Expertní komisi jmenoval ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS, inspektory však do ní nepozval.
A proč ministerstvo jmenovalo komisi, když je vyšetřováním ze zákona pověřená Drážní inspekce? Na tiskové konferenci se k tomu vyjádřil náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Kolář. Tedy zástupce instituce, která je za nehodu zodpovědná.
"Drážní inspekce měla vyšetřovat mimořádnou událost. Ona neměla navrhovat technické řešení. A komise ministra měla za úkol obecně doporučit zvýšení bezpečnosti," uvedl náměstek Kolář.