reklama
 
 

Praha zaplatí pokutu 11 milionů za Trojský most. Je jiný, než vysoutěžila, a navíc i třikrát dražší

20. 3. 2017
Z necelé půlmiliardy na takřka trojnásobek vystoupala cena Trojského mostu, který je součástí tunelu Blanka. Hlavní město Praha navíc nechalo postavit úplně jiný most než ten, který původně vysoutěžil Metrostav. Antimonopolní úřad proto dal Praze pokutu 11 milionů korun.
Doporučujeme

Brno/Praha - Hlavní město musí zaplatit jedenáctimilionovou pokutu za to, že jako součást tunelového komplexu Blanka nechalo postavit jiný most, než který původně vysoutěžil Metrostav. Nový Trojský most měl navíc původně stát necelou půlmiliardu korun, nakonec ale přišel na 1,3 miliardy, tedy takřka trojnásobek.

O pokutě rozhodl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. Rozhodnutí je pravomocné. "Realizován byl zcela jiný most, který neodpovídá původnímu návrhu vizuálně ani cenově," uvedl Rafaj, který po odvolání Prahy potvrdil prvoinstanční verdikt úřadu.

Město s rozhodnutím nesouhlasí a poukazuje na to, že současní představitelé radnice za to nemůžou. "Stavba Trojského mostu je historickým pozůstatkem. Praha podá proti rozhodnutí žalobu. Tou se budeme snažit vyměřenou částku alespoň minimalizovat," řekl mluvčí úřadu Vít Hofman. Na otázku, zda město bude chtít pokutu uhradit po konkrétním viníkovi, již neodpověděl.

V zakázce na stavbu tunelu Blanka, kterou získal Metrostav v roce 2006, byl Trojský most oceněn na 495 milionů korun. Jenže město poté rozhodlo, že nechá postavit jiný. A vypsalo na podobu Trojského mostu architektonickou soutěž, již pak vyhrála Architektonická kancelář Romana Kouckého spolu s projekční firmou Mott McDonald. A konečná cena nakonec dorostla na 1,3 miliardy korun.

Na stavbu nového mostu však již soutěž nebyla - postavil jej Metrostav na základě původní smlouvy na Blanku. Praha i Metrostav ale tvrdily, že cena 1,3 miliardy není předražená. A že jde o mimořádně konstrukčně složitý a světově unikátní most.

Za půl miliardy to šlo postavit?

Policie také dlouho zvažovala, zda za předražení mostu a zadání jiné stavby někoho neobviní. V jejím hledáčku byl především tehdejší šéf magistrátních investic a blízký přítel primátora Pavla Béma Jiří Toman. Vyšetřování ale nakonec vyšlo do ztracena.

A to přes to, že původní autoři nové podoby Trojského mostu náklady na jeho stavbu spočítali ještě níže, než měl stát předchozí most, a to na 434 milionů korun. A k podobné částce - 465 milionů korun - došli i experti firmy Questima, kteří jeho cenu přepočítali. Policie však případ nakonec odložila. Nepodařilo se jí prokázat úmysl.

Verdikt o pokutě padl až takřka dva roky poté, co byl most uveden do provozu. Rafaj dobu vysvětluje tím, že případ byl složitý a úřad rozhodoval opakovaně.

Neuškodil, naopak zachránil miliony

Před soudem nakonec stanul Tomanův nástupce ve funkci Jan Beránek. A to kvůli tomu, jakým způsobem řešil patovou situaci při stavbě předražené Blanky, jejíž je Trojský most součástí. Beránek totiž zadal za třicet milionů korun zakázku na roztřídění provedených prací, aby věděl, které z nich město může bez obav proplatit a na které musí vypsat dodatečné zakázky. Podle žalobkyně Ivy Bicanové tím porušil zákon a poslala jej před soud.

Soudy se ale Beránka zastaly a minulou středu Beránka obžaloby pravomocně zprostily. Ostré kritice podrobily naopak postup státní zástupkyně a policie - podle nich Beránek svým postupem hlavnímu městu naopak nejspíše uchránil stamiliony korun a zabránil tomu, aby se stavba zastavila.

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama