Praha zaplatí pokutu 11 milionů za Trojský most. Je jiný, než vysoutěžila, a navíc i třikrát dražší

Marek Pokorný Marek Pokorný
20. 3. 2017 12:11
Z necelé půlmiliardy na takřka trojnásobek vystoupala cena Trojského mostu, který je součástí tunelu Blanka. Hlavní město Praha navíc nechalo postavit úplně jiný most než ten, který původně vysoutěžil Metrostav. Antimonopolní úřad proto dal Praze pokutu 11 milionů korun.
Trojský most při zátěžových zkouškách v srpnu 2014
Trojský most při zátěžových zkouškách v srpnu 2014 | Foto: Ludvík Hradilek

Brno/Praha - Hlavní město musí zaplatit jedenáctimilionovou pokutu za to, že jako součást tunelového komplexu Blanka nechalo postavit jiný most, než který původně vysoutěžil Metrostav. Nový Trojský most měl navíc původně stát necelou půlmiliardu korun, nakonec ale přišel na 1,3 miliardy, tedy takřka trojnásobek.

O pokutě rozhodl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. Rozhodnutí je pravomocné. "Realizován byl zcela jiný most, který neodpovídá původnímu návrhu vizuálně ani cenově," uvedl Rafaj, který po odvolání Prahy potvrdil prvoinstanční verdikt úřadu.

Město s rozhodnutím nesouhlasí a poukazuje na to, že současní představitelé radnice za to nemůžou. "Stavba Trojského mostu je historickým pozůstatkem. Praha podá proti rozhodnutí žalobu. Tou se budeme snažit vyměřenou částku alespoň minimalizovat," řekl mluvčí úřadu Vít Hofman. Na otázku, zda město bude chtít pokutu uhradit po konkrétním viníkovi, již neodpověděl.

V zakázce na stavbu tunelu Blanka, kterou získal Metrostav v roce 2006, byl Trojský most oceněn na 495 milionů korun. Jenže město poté rozhodlo, že nechá postavit jiný. A vypsalo na podobu Trojského mostu architektonickou soutěž, již pak vyhrála Architektonická kancelář Romana Kouckého spolu s projekční firmou Mott McDonald. A konečná cena nakonec dorostla na 1,3 miliardy korun.

Na stavbu nového mostu však již soutěž nebyla - postavil jej Metrostav na základě původní smlouvy na Blanku. Praha i Metrostav ale tvrdily, že cena 1,3 miliardy není předražená. A že jde o mimořádně konstrukčně složitý a světově unikátní most.

Za půl miliardy to šlo postavit?

Policie také dlouho zvažovala, zda za předražení mostu a zadání jiné stavby někoho neobviní. V jejím hledáčku byl především tehdejší šéf magistrátních investic a blízký přítel primátora Pavla Béma Jiří Toman. Vyšetřování ale nakonec vyšlo do ztracena.

A to přes to, že původní autoři nové podoby Trojského mostu náklady na jeho stavbu spočítali ještě níže, než měl stát předchozí most, a to na 434 milionů korun. A k podobné částce - 465 milionů korun - došli i experti firmy Questima, kteří jeho cenu přepočítali. Policie však případ nakonec odložila. Nepodařilo se jí prokázat úmysl.

Verdikt o pokutě padl až takřka dva roky poté, co byl most uveden do provozu. Rafaj dobu vysvětluje tím, že případ byl složitý a úřad rozhodoval opakovaně.

Neuškodil, naopak zachránil miliony

Před soudem nakonec stanul Tomanův nástupce ve funkci Jan Beránek. A to kvůli tomu, jakým způsobem řešil patovou situaci při stavbě předražené Blanky, jejíž je Trojský most součástí. Beránek totiž zadal za třicet milionů korun zakázku na roztřídění provedených prací, aby věděl, které z nich město může bez obav proplatit a na které musí vypsat dodatečné zakázky. Podle žalobkyně Ivy Bicanové tím porušil zákon a poslala jej před soud.

Soudy se ale Beránka zastaly a minulou středu Beránka obžaloby pravomocně zprostily. Ostré kritice podrobily naopak postup státní zástupkyně a policie - podle nich Beránek svým postupem hlavnímu městu naopak nejspíše uchránil stamiliony korun a zabránil tomu, aby se stavba zastavila.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 1 hodinou

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy