První pražský trolejbus už jezdí celou trasu. Zatím s půjčeným vozem a jen o víkendu

Obrazem: Do Prahy se po 50 letech vrací trolejbusy. Část cesty pojedou na baterie
Legendární trolejbus Tatra T400 z roku 1951 před smíchovskou vozovnou v ulici Na Valentince.
Trolejbus SOR TNS 12. Kloubová verze tohoto vozidla bude jezdit na první trolejbusové lince 58 Palmovka - Prosek - Letňany - Čakovice - Miškovice.
Poslední typ trolejbusů v Praze Škoda 8Tr z roku 1960. Vůz byl vyfotografován na poslední lince na Karlově náměstí. Brzy je vystřídaly autobusy ŠM11 (na snímku vpravo).
Trolejbusy budou jezdit i na letiště. Tříčlánkové bateriové trolejbusy pro letištní linku dodá česko-polsko-španělské sdružení firem Škoda Electric a Solaris. První se má v Praze objevit na konci roku 2023 (vizualizace).
Foto: Petr Hejna, DPP
ČTK ČTK
3. 12. 2022 16:58
Cestující v Praze se mohou od soboty poprvé svézt trolejbusem číslo 58 z Palmovky přes Prosek, Letňany a Čakovice až do Miškovic. Trolejbusy jsou na zhruba 12kilometrové trati napájené z trolejí asi na polovině úseku, ve zbytku využijí energii z trakčních baterií. Než do Prahy dorazí nové vozy, pojede trolejbus jen o víkendech šestkrát denně.

"Je to po 50 letech slavnostní okamžik, protože minulý týden jsme úspěšně zkolaudovali tuto novou trolejbusovou trať. Troleje jsou zhruba na 50 procentech trati. To znamená, že se nevracíme k úplně konvenčním trolejbusům, ale využíváme kombinaci s bateriovým provozem," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Pro cestující znamená nasazení trolejbusu podle něho větší komfort vzhledem k nižšímu hluku a vibracím a proti autobusu je jeho jízda plynulejší. "Zároveň je to zlepšení pro okolí, protože na rozdíl od autobusu není tak hlučný a neprodukuje v daném místě žádné emise," uvedl Scheinherr. Úplně poprvé se na trasu vydal trolejbus v polovině letošního října, kdy ale jezdil pouze z Letňan do Čakovic.

Pražský dopravní podnik má v současné době zapůjčený jeden trolejbus z Hradce Králové. Trolejbusem se tak do Miškovic lidé svezou zatím pouze o víkendech (jízdní řád zde), neboť v týdnu vůz podnik využívá ke školení řidičů. Zároveň podnik čeká na dodávku 15 vozů, které by měly dorazit na začátku příštího roku. Než budou nasazené do běžného provozu, budou muset najezdit tisíce kilometrů bez cestujících.

Trolejbus SOR TNS 12. Kloubová verze tohoto vozidla bude jezdit na první trolejbusové lince 58 Palmovka - Miškovice.
Trolejbus SOR TNS 12. Kloubová verze tohoto vozidla bude jezdit na první trolejbusové lince 58 Palmovka - Miškovice. | Foto: Mirko Kašpar, Aktuálně.cz

Vybudování trasy vyšlo asi 280 milionů korun. Při výstavbě trolejového vedení byly opravené rovněž ulice a silnice, po kterých trolejbus pojede. Kompletně tak byly opravené ulice Prosecká nebo Tupolevova a dokončovaná je oprava ulice Ke Stadionu v Čakovicích.

Dopravní podnik v současné době připravuje nasadit trolejbusy také na linku číslo 119 z Veleslavína na Letiště Václava Havla. Také v tomto případě bude podnik využívat bateriové vozy, kdy troleje povedou z Veleslavína k Terminálu 3 a dále pojedou na baterii. Budou zde jezdit tříčlánkové vozy, které jsou delší než běžné kloubové autobusy. Elektrifikace letištní linky začne po Novém roce. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit rovněž na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz před 50 lety, a to 15. října 1972.

Video: Trolejbus opět v Praze (2018)

Trolejbus opět v Praze. Pravidelná linka jezdí od začátku července z Palmovky do Letňan. | Video: Veronika Ljuba Bucková
 

Právě se děje

Další zprávy