Špidla: Ministři nesmějí mít převahu nad premiérem

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
16. 2. 2014 17:00
Rozhovor se Sobotkovým šéfporadcem o tom, jak se tvoří tým premiérových poradců.

Rozhovor - Poradní sbor premiéra Bohuslava Sobotky by neměl jen rozebírat materiály předkládané celé vládě jednotlivými ministerstvy, ale také doporučovat premiérovi jeho vlastní agendu. Taková je alespoň představa Sobotkova šéfporadce Vladimíra Špidly.

"Chtěl bych, aby byl sbor poradců schopen definovat některé strategické agendy a být schopen doporučit premiérovi, co je tzv. věc pro šéfa, které by se právě premiér měl ujmout jako politický lídr," vysvětluje Špidla svoji představu, jak by měl jeho tým fungovat.

Kromě Špidly a jeho pravé ruky a zástupkyně Anny Kárníkové kývl mezi prvními i bývalý rektor ČVUT Jiří Witzany, další lidé začnou nastupovat v nejbližších dnech.

Ze Špidlových slov je jasné, že sbor poradců má svým způsobem dýchat na záda jednotlivým ministrům: "Základní agendu musí určovat premiér. Proto musí mít dostatečnou odbornou podporu, aby nad ním resorty neměly převahu."

Aktuálně.cz: Jak by měl podle vašich představ pracovat tým premiérových poradců?

Vladimír Špidla: Koncipuji to tak, že mám základního člověka, který má zvládnout asi tak dva tři resorty. A on si vytváří malý tým dalších, už specializovanějších poradců, z nichž někteří budou na částečné úvazky a jiní třeba jen čestní.

Když budete chtít zpracovat nějakou hlubší analýzu nebo názor na zásadní strategický dokument, tak předpokládám, že budou získávat přesně definované zadání s odpovídajícími financemi.

A pak je ještě třetí vrstva: Chci mít co nejvíce lidí v živém kontaktu, kteří jsou významnými osobnostmi v daném oboru. Právě u nich předpokládám, že bych je využíval pro některé specifické věci, pokud by se objevily.

Aktuálně.cz: Dá se říct, že by sbor poradců byl jakýmsi stínovým kabinetem, s nadsázkou stínovou vládou premiéra, aby premiér netápal?

To nemůže být stínová vláda. Ani ve snu ne. Vláda jsou ministři. Každé podobné přirovnání kulhá. Ale dá se to nazvat jako kabinet ministerského předsedy, čili něco jako kabinet ministra. Jenom to nejsou náměstci, nemají politickou funkci, je to prostě struktura, která podporuje ministerského předsedu v jeho základní funkci, jako šéfa moci výkonné.

Premiér musí mít dostatečnou odbornou podporu, aby nad ním resorty neměly převahu. Každý resort je vybaven ministrem, který je politická osobnost. A ministrem se nestává nikdo, kdo nemá talent. To se mohlo stávat někdy na začátku, když bylo všechno v pohybu, teď už člověk musí za sebou něco mít.

A.cz: Vy myslíte, že minulé vlády neměly ministry bez talentu?

Ale, samozřejmě každá věc v lidském životě má pouze statistickou platnost. Ovšem převážně musíte předpokládat, že ti lidé talent mají. Být ministrem už je specifická funkce, kam se ve stabilizovaném demokratickém systému nedostanete náhodou. Někdo je nadanější, někdo méně, ale prostě náhoda to není, nejsou to lidé, kteří nemají sílu. A k ruce mají rozsáhlou odbornou strukturu, v případě ministerstva několik set lidí.

Přitom základní agendu musí určovat premiér. A to je ten důvod pro vytváření jeho kabinetu. Poradci ale nemají žádnou exekutivní pravomoc, tu má jen premiér.

A.cz: Co všechno budou poradci pod vaším vedením zpracovávat, kam až budou premiéra vést, aby netápal?

V prvé řadě budou zpracovávat expertní stanoviska k jednotlivým materiálům, které předkládají resorty. Nejprve musí zhodnotit úroveň zpracování, protože po mém soudu má sbor poradců působit trochu jako redakční rada impaktovaného časopisu. Takže pokud je materiál špatně odůvodněn a pod úroveň, nejsou tam veškeré podklady pro rozhodnutí, má poradce premiérovi říct, aby do příštího jednání vlády materiál nezařazoval.

A.cz: Takže jen posuzování materiálů ministerstev?

Ne, chtěl bych, aby byl sbor poradců schopen definovat některé strategické agendy a být schopen doporučit premiérovi, co je tzv. "věc pro šéfa", které by se právě premiér měl ujmout jako politický lídr. Buď proto, že je to důležitá věc, nebo že vás věc sama tlačí. Čili poradci by měli správně odhadnout, co do premiérovy agendy zařadit.

A.cz: Když jsme srovnávali programové prohlášení vlády a tzv. národní plán reforem. Kdy se můžeme dočkat konkrétních kroků, které vláda chystá?

To se dočkáte poměrně rychle. Existují dva zásadní materiály, které se po mém soudu vytvoří během několika týdnů: legislativní plán vlády, zodpovědný za jeho předložení je pan ministr Dienstbier, a pak plán nelegislativních úkolů, který musí vzniknout ve stejném tempu.

A.cz: Plán reforem se ještě bude přepracovávat, jsou tam ale takové konkrétní věci, jako je bonus pro čerstvé absolventy nebo na lidi nad 50 let, pokud jsou sociálně potřební: odpuštění platby sociálního pojištění až na rok...

To je i ve vládním programovém prohlášení. Pokud chcete odpustit sociální pojištění za člověka z definované skupiny, jako jsou čerství absolventi, matky s malými dětmi, lidé nad 55 let, lidé s nízkým vzděláním a vyloučení lidé, tak musíte změnit zákony.

A.cz: Co třeba nápad zelených snížit daň z přidané hodnoty pro hromadnou dopravu - má vláda něco takového v plánu?

V koaliční smlouvě je ekologizace dopravy - ekologický vozový park, lepší organizování dopravy, posílení pěší dopravy. Vypadá to legračně, ale když dbáte, aby byly pasáže, odpadne vám zejména v centrech měst velké množství dopravních prostředků. Každá z těch věcí je malá, ale dohromady už můžou něco znamenat. Toto tam je.

Ale není to rozpracováno nějak podrobně, což je logické. Programové prohlášení je strategická úroveň, nemá smysl do něj dávat operační prvky.