Kuchtová on-line: Povinnou maturitu z matematiky nechci

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
26. 6. 2007 13:50
Ministryně Kuchtová odpovídala čtenářům Aktuálně.cz
Ministryně školství Dana Kuchtová při on line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz.
Ministryně školství Dana Kuchtová při on line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz. | Foto: Tomáš Adamec

Praha - Z pohledu politiky končí zvláštní školní rok. Žáky, studenty a učitele do něj vítala jiná ministryně než ta, která jim popřeje hezké prázdniny. Dana Kuchtová vystoupí v pátek v této roli poprvé.

Právě politici slibují, že s koncem školního roku se vymění i způsob vyučování na základních školách. V heslech říkají zhruba toto: od září dostanou všechny školy oficiálně možnost učit více podle svého, skončí zbytečné biflování, děti se budou více učit vyhledávat informace či spolupracovat.

Zároveň s tím se však na jaře objevily praktické problémy. Učitelé jdou vzhledem k chystaným státním úsporám vstříc ne zrovna jistým časům, z mnoha škol přicházely zprávy o fyzických konfliktech mezi dětmi či dokonce mezi žáky a učiteli.

Dany Kuchtové se od jedné hodiny odpolední mohli ptát třeba na to, jak učitelům věří, že jsou na přicházející změny připraveni. A jak věří sama sobě, že pro učitele v souboji s ostatními ministry vybojuje dostatek peněz.

Kuchtová například prozradila, že velmi usiluje o posílení rozpočtů univerzit. "Bojuji o to, abychom peníze do vysokého školství dostali, jsem neustále v kontaktu s rektory a snažíme se situaci v obtížných podmínkách zadluženosti veřejných rozpočtů řešit," řekla.

V jiné otázce odmítla povinnou maturitu z matematiky - protože v současné podobě výuka tohoto předmětu nutí žáky k přílišnému biflování. "To v pořádku není a i to je důvod, proč se zatím nepřikláním k povinné maturitě z matematiky. Výuku matematiky je třeba změnit a Vy máte pravdu - učení vzorců nazpaměť není správná cesta," řekla.

A přiznala, že sama netuší, kdy byla první punská válka - správné datum hledala na internetu.

Všechny odpovědi Dany Kuchtové čtěte ZDE:

Odpovězeno: 26. 06. | 13:00Autor: Petiška

Otázka: Tipněte si: kolik škol pojede od září podle svých učebních plánů, a kolik jen opíše či pouze lehce pozmění dosavadní osnovy, které jim určoval někdo jiný?

Dana Kuchtová: Jsem optimistka, myslím si, že většina škol využije individuálně připravených učebních plánů, samozřejmě je mi jasné, že některé školy jen opsaly staré učební plány. Příklady ale táhnou a my hodláme zveřejňovat a propagovat tzv. příklady dobré praxe.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:00Autor: Klára

Otázka: Dostala jste někdy ve škole pohlavek?

Dana Kuchtová: ano

Odpovězeno: 26. 06. | 13:02Autor: rony

Otázka: Prověřila jste detailně případy, kde učitel napadl žáka? Kde byla chyba? Nebo vás to nezajímá?

Dana Kuchtová: Konkrétní případy mělo za úkol prověřit vedení škol, školská inspekce, psychologové a případně i policie. Jednotlivými případy se nemůžu zabývat do hloubky, ale znám je a vím, že musíme pracovat na systému prevence.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:03Autor: Gorgol

Otázka: Proč se musí moje dcera na gymnáziu neustále učit nazpamět vzorce (v matematice, například výpočet objemu kuželu), když existují tabulky, kde si je může vyhledat? Zvolili jsme společně špatnou školu, nebo je to podle vás v pořádku?

Dana Kuchtová: V pořádku to není a i to je důvod, proč se zatím nepřikláním k povinné maturitě z matematiky. Výuku matematiky je třeba změnit a Vy máte pravdu - učení vzorců nazpaměť není správná cesta. Změnit systém je ale vždy dlouhodobá záležitost.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:05Autor: Tonda

Otázka: Pani ministrine, proc jste pred volbami slibovali, ze budete podporovat vysoke skolstvi, kdyz ted nedelate nic pro jeho podporu, a navic jste kyvla na snizeni podpory o 2 mil. korun?

Dana Kuchtová: Naopak, bojuji o to, abychom peníze do vysokého školství dostali, jsem neustále v kontaktu s rektory a snažíme se situaci v obtížných podmínkách zadluženosti veřejných rozpočtů řešit.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:07Autor: Mgr. Viktor Hájek

Otázka: Dobrý den paní ministryně. Řadím se mezi mladé a aktivní učitele, mám hromadu školení, nyní dokončuji studium ICT koordinátora na VŠ. Dělám správce sítě, www školy. Kdy konečně spustíte kariérní systém pro učitele? Až mi místo třiceti bude padesát a přestanu být aktivní? Syndrom vyhoření se blíží ..

Dana Kuchtová: V zákoně o pedagogických pracovnících je základ kariérního systému obsažen. Je to ovšem nedostatečné, je třeba systém propracovat. Bohužel se mi - vzhledem k ostatním naléhavým úkolům rezortu - nepodařilo v tomto výrazně pokročit. Přesto - pracujeme na tom a věřte, že je to pro mě důležité téma.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:11Autor: petr

Otázka: Jaké bodou mít pravomoce či jak budou chráněni poctivý učitelé proti agresivním a obtížně zvladatelným dětem, které se nechtějí přizpůsobit výuce a kázni? Neodejdou nám tito učitelé raději ze škol?

Dana Kuchtová: Učitel musí být na novou situaci ve školách, která znamená i nárůst sociálně-patologických jevů, tedy i agresivity, dobře připraven už během studia. Škola musí situaci řešit pomocí metodiků prevence, psychologů a úzkou spoluprací s rodinou. Zázračné metody nejsou a ochrana učitelů je velký problém, ale s podobným se setkává celá společnost - např. zaměstnanci nemocnic, soudů, věznic..

Odpovězeno: 26. 06. | 13:13Autor: Dějepisář

Otázka: Víte, ve kterém roce začala první punská válka? A víte, že se to děti musí ve škole naučit nazpamět?

Dana Kuchtová: Právě jsme to našli na internetu, bylo to v letech 264 - 241 před naším letopočtem. Učit nazpaměť by se to děti neměly, měly by vědět, kde to najít.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:16Autor: Novák

Otázka: A kdyže zrušíte ty přijímací zkoušky - na jakýkoliv typ škol?

Dana Kuchtová: Zrušit je nemůžu, to není v mé kompetenci, v dlouhodobém záměru rozvoje vzdělávání, který je závazným dokumentem pro kraje, jsme ale posílili význam výsledků vzdělávání dosažených na základní škole. V diskuzích s řediteli škol vysvětluji koncepci co největší prostupnosti systému vzdělávání, zkoušky jsou v tomto smyslu brzdou.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:20Autor: jana

Otázka: jsem asistentka ppedagoga mám smlouvu na na dobu neurčitou Proč musí ředitel neustále žádat krajský úřad jestli mě může mít na škole. Nyní to povolili např. jen do konce tohoto kalend. roku

Dana Kuchtová: Důvodem tohoto byrokratického opatření je to, že asistenti pedagoga jsou dosud placeni z našich tzv. rozvojových programů, které jsou vypisovány zpravidla na rok nebo z rezervy krajského úřadu. Dosavadní systém není nejlepší a je třeba pracovat na změně v tom smyslu, aby potřeba péče handicapovaného dítěte se stala nárokem podle typu handicapu.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:23Autor: učitel

Otázka: má učitel právo "vlepit dítěti facku", pokud do něho dítě záměrně hrubě vrazí či učitele přímo udeří? (např. ve škole při výchovném ústavu).. je možno toto považovat za "přiměřenou obranu"?

Dana Kuchtová: Nemá, ale pokud ho někdo přímo napadne, může se bránit, stejně jako každý jiný občan. Je třeba hodně dobře rozlišovat a učitelé mají obzvlášť obtížnou situaci. Přesto - k tělesným trestům se nepřikláním, celkově to problém agresivity neřeší.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:23Autor: fahrus

Otázka: Dobry den ... Jste ochotna primhourit oko nad situaci, kdy zak prvniho stupne ucitele fyzicky a verbalne (vulgarne) napadne a je mu ustedrena facka? Rekl bych, ze nic se nesmi prehanet - a to jak ze strany ucitelu, tak deti ...

Dana Kuchtová: Viz výše

Odpovězeno: 26. 06. | 13:25Autor: Janina

Otázka: Dobrý den! Mám k vám otázku: Změní se pravidla pro pijímání na SŠ (možnost zvolit více škol nebo alespoň nejdříve pořádat přijímací zkoušky na SŠ a teprve později na učební obory, čímž by bylo více možností pro žáky, kteří se na SŠ nedostanou)?

Dana Kuchtová: Ano, věřím, že se to podaří už v příštím roce, věcný záměr je už téměř hotový. Bohužel není z organizačně-technických důvodů možné, aby žáci podávali tolik přihlášek, kolik chtějí. Připravujeme proto systém minimálně dvou přihlášek.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:28Autor: Robert K.

Otázka: Dobrý den, paní Kuchtová, chci se zeptat jaké jsou cíle a priority Vašeho úřadu ve vztahu k základním školám? Co chcete změnit a prosadit?? Děkuji.

Dana Kuchtová: Méně byrokracie, větší samostatnost škol, individuální přístup k žákům, místně profilované učební plány, úzká spolupráce s rodiči a hlavně bezpečné školy, ve kterých se žáci budou cítit dobře a budou se chtít učit. To je ovšem ideál, já vím, ale blížit bychom se mu mohli, že...

Odpovězeno: 26. 06. | 13:31Autor: Ostravak ostravski

Otázka: Zdravím paní ministryně-máte dojem že je kantorské povolání ještě alespoň trochu prestižní? V dávnějších dobách to byl vždycky pan starosta,pan farář,a pan učitel,kteří si zasluhovali úctu a měli mezi lidmi prestiž.Dneska si myslím že kantora může dělat jen velmi otrlý člověk.Co vy na to?Díky.

Dana Kuchtová: Máte částečně pravdu, prestiž učitelského povolání není taková, jaká by být měla. Snažím se o tom všude mluvit a zdůrazňuji i to, že učitelé vychovávají příští generaci a zásadně spoluurčují, jaká bude naše budoucnost.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:32Autor: proc se ucit vzorec?

Otázka: a proc se ucit anglicka slovicka, kdyz existuje anglicko cesky slovnik?

Dana Kuchtová: Jenže slovník nemluví, mluvit musíte Vy, tedy nějakým způsobem slovíčka poskládat. To za Vás nikdo neudělá, takže vzhůru do toho...

Odpovězeno: 26. 06. | 13:35Autor: Miras

Otázka: Toto nebude ani tak dotaz,jako spíše vzpomínka. "Za nás"(je mi teprve 30),když dal učitel žáku pohlavek, nebo jej jinak ztrestal, žák si byl velmi dobře vědom, za co to bylo a modlil se, aby se to nedoneslo rodičům. Dnes rodiče, namísto aby ratolesti ještě přidali, rozpoutají peklo.. Zvláštní..

Dana Kuchtová: Je to tak, situace se změnila, já si to pamatuji podobně jako Vy. Děti jsou si dnes více vědomy svých práv a mnohé se jich dokážou velmi umně dovolávat. Většina dětí ale taková myslím není, opravdu je důležitá pravidelná a věcná komunikace s rodiči, mnohé problémy pak ani nevzniknou..

Odpovězeno: 26. 06. | 13:40Autor: V.Šaloun

Otázka: Paní ministryně,
v úřadu jste poměrně krátce a problematika školství je velmi široká.
Přesto se ptám: "Domníváte se, že reforma zdravotnického školství (spuštěná z. č.96/2004 Sb.)povede ke kvalitnější péči o pacienta, nebo pouze ke skryté likvidaci zdravotnických škol?"

Dana Kuchtová: Zabývá se tím odbor 23 našeho ministerstva, cílem reformy určitě není likvidace zdravotních škol, mají u nás dlouholetou a dobrou tradici a určitě si nikdo nedovolí zdravotnické školy nějak měnit v tom smyslu, aby zdravotní sestry nebyly schopny obstát v praxi. Cílem je posílit všeobecné vzdělání, ale současně zachovat či rozšířit odborné složky. Pokud máte zájem o podrobnější informace,napište mi prosím na ministerstvo.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:40Autor: betty

Otázka: Dobrý den, zastávám názor, že facka v pravou chvíli je účinnější než jakýkoliv jiný následný trest. Nemáte pocit, že kdyby učitel měl tuto možnost, že by při současné agresivitě dětí výrazně ubylo problémů ?

Dana Kuchtová: Viz výše.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:42Autor: Mike

Otázka: V dnesni dobe si decka moc dovoluji na dospele. Rodice nemaji cas na vychovu, tak by se vychova mela castecne prenest i na pedagogy. Jste proto, aby pravomoce ucitelu vratily? Ja rozhodne ano.

Dana Kuchtová: Pravomoce učitelů se myslím zásadně nemění, pouze pokud byste jim chtěl vrátit do ruky rákosku, tak s tím si dovolila nesouhlasit. Takovou pravomoc už nemají hodně dlouho...

Odpovězeno: 26. 06. | 13:44Autor: Jan Fischer

Otázka: Dobrý den, proč pan Bursík jeden den tvrdí, že SZ vystoupí z vlády, když v ní bude pan Čuněk, když to nehodlá dodržet.

Dana Kuchtová: Republiková rada Strany zelených rozhodla o tom, že SZ má zůstat v koaliční vládě a učinit vše pro to, aby se "problém Čunek" vyřešil. Zelení si skutečně myslí (přestože zachováváme presumpci neviny), že pan Čunek by ve vládě nyní být neměl, protože to poškozuje celkovou image této vlády.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:47Autor: Paní ministryně,

Otázka: co hodláte dělat se zkomírajícím učňovským školstvím?Je Vám jasné,že musí být lidé,kteří budou v tomto státě pracovat a tvořit hodnoty?Nebylo by načase stanovit pravidla,kdo má a kdo nemá na SŠ co pohledávat vzhledem k prospěchu na ZŠ?Mantinely jsou nezbytné.

Dana Kuchtová: Učňovské školství neskomírá, je ale pravda, že nám chybí absolventi některých učňovských oborů, např. řidiči. Nevím, jestli víte, že cca. 40% absolventů učňovských oborů nepracuje v oboru, ve kterém se vyučilo. Učňovskému školství věnujeme na ministerstvu velkou pozornost, spolupracujeme se zaměstnavateli.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:47Autor: deserd

Otázka: podle mě jsou prvnáci kolikrát drzejší než třeba deváťaci. Co si o tom myslíte vy?

Dana Kuchtová: Takto paušálně se mi to zdá dost odvážné tvrzení, možná u Vás v konkrétním případě je to tak...

Odpovězeno: 26. 06. | 13:50Autor: Petra

Otázka: Před týdnem jsem dělala přijímačky na VŠ,chci si doplnit vzdělání v oboru,ve kterém 10 let pracuji.Na zkoušky jsem se musela naučit tolik zbytečných faktografických údajů,které jsem v praxi vůbec nikdy nepotřebovala.Nebylo by lepší u budoucích studentů zjišťovat předpoklady než schopnost biflovat?

Dana Kuchtová: No to mi mluvíte z duše... S vysokými školami, s rektory a děkany na toto téma diskutujeme, připravujeme tzv. Bílou knihu terciárního vzdělávání a strategický směr je - pryč od faktografie (při definování určitého vědomostního základu) a směřování k logickému myšlení a získávání dovedností.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:51Autor: Jan Koloděj

Otázka: Myslíte, že by bylo v Raklousku možné, aby ministryně školství byla odsoba, která poškozovala zájmy Rakouska a byla při tom finacována cizí zemí?

Dana Kuchtová: Já jsem nepoškozovala zájmy žádné země, peníze byly získané v rámci projektů, můžete se s nimi seznámit ve veřejných výročních zprávách.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:54Autor: Barkl

Otázka: Jakým způsobem by měl být, podle Vás, ohodnocen učitel, který vytváří ŠVP? Má nárok na finanční ohodnocení? Má nárok postoupit do vyšší platové třídy? Nebo si myslíte, že ty desítky u někoho i stovky hodin jsou v rámci jeho pedagogické činnosti? Děkuji

Dana Kuchtová: Rozhodnutí o ohodnocení učitele je především v kompetenci ředitele školy. Ministerstvo finančně podpořilo tvorbu ŠVP v pilotních školách. Bohužel, je to málo, učitelé by za práci na ŠVP měli být ohodnoceni lépe. Cestu vidím ve financích z evropských strukturálních fondů, kde bude jednou z priorit další vzdělávání pedagogických pracovníků, sem může patřit i práce na ŠVP.

Odpovězeno: 26. 06. | 13:57Autor: Jiří Bešta

Otázka: Ihned po medializaci týrání dítěte, které bylo v individuálním vzdělávání, jste oznámila přitvrzení podmínek pro DV. A také už byly nové metodické pokyny vydány. Docela rychlost!Zjišťovala jste, kolik je týraných dětí ze ZŠ a co proti tomu uděláte?

Dana Kuchtová: Připravili jsme skutečně návrh změny vyhlášky, která se týká také individuálního vzdělávání. Momentálně je v připomínkovém řízení na MŠMT, ještě není platná. Cílem změny není zpřísnění podmínek pro individuální vzdělávání, ale četnější a užší kontakt a lepší komunikace s rodinou, kde je dítě vzděláváno. Zkoušky jednou za půl roku zůstávají, počet zkoušek se nemění.

Odpovězeno: 26. 06. | 14:00Autor: Petra Plšková

Otázka: Paní ministryně, nemyslíte si , že menší fyzické tresty pro žáky by občas neuškodily. V době mé školní docházky mezi lety 1972 a dále jsme taky občas nějakou chytili, distali přes ruky pravítkem a pod. a nemyslím si že by to na nás zanechalo nějaké následky.....a taky učitel byl autorita.

Dana Kuchtová: Autorita učitele se neodvíjí od četnosti využití pravítka za účelem trestání. K tělesným trestům jsem se vyjadřovala již výše.

Odpovězeno: 26. 06. | 14:07Autor: Rascal

Otázka: Co říkáte na to že se děti za 300 let budou učit o 300 let víc dějin. Už teď jsou problémy s 2 světovýmy.Za 300 let to budou třeba 4, co takle začít vypouštět učivo?

Dana Kuchtová: To jste hezky vystihl jeden z hlavních důvodů reformy. Nemůžeme neustále zvyšovat množství faktických znalostí a vědomostí, které chceme děti naučit. Musíme definovat určitý znalostní standard - to je nesmírně obtížné a odborníci se neustále přou, co tento standard vlastně znamená. Přesto je třeba se o jeho definici pokusit. Žáky je ale třeba vést především k získávání dovedností, k získání schopnosti obstát v tomto složitém světě. A k tomu opravdu nemusí přesně vědět, kdy začala punská válka. Zato musí umět komunikovat, nejlépe v několika jazycích, musí umět najít informace, musí být připraveni několikrát za život změnit pracovní zařazení a obstát na tzv. trhu práce. Především ale škola nesmí zlomit osobnost člověka, naopak musí ji rozvíjet a ukázat žákovi jeho přednosti. Před školou stojí nové a velké úkoly, pojďme ji společně utvářet. Díky všem za dotazy, srdečně Dana Kuchtová

 

Právě se děje

Další zprávy