Politici se přou o nádraží v Brně. Analýza nepomohla

Tomáš Fránek
3. 9. 2007 17:30
Brněnskou vládní koalici čeká horký podzim.
Hlavní nádraží Brno. Příjezd z jihu.
Hlavní nádraží Brno. Příjezd z jihu. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Jako by četli každý jiný dokument. Analýza odborníků, která měla posoudit to, zda je výhodnější nechat železniční nádraží v Brně v centru, nebo ho přesunout o stovky metrů dál, politikům jednoznačný návod nedala.

A ani politici ze stran, které nyní ovládají magistrát, se neshodnou na tom, zda je výhodnější nádraží za miliardy korun přesunout, nebo nechat v centru a rekonstruovat.

Neutrácejme zbytečně

Jako první dnes svoje stanovisko zveřejnil zastupitelský klub Strany zelených.

Dnes vlaky vyjíždějí přímo pod brněnskou dominantou, katedrálou na Petrově.
Dnes vlaky vyjíždějí přímo pod brněnskou dominantou, katedrálou na Petrově. | Foto: Ondřej Besperát

Podle politiků z této strany je analýza za tři a půl milionu zpracovaná firmou City Plan a Dopravní fakultou ČVUT jednoznačná: prokázala, že ponechání nádraží v centru je výhodnější.

"Za hlavní rizika varianty s odsunutým nádražím považují zelení především výrazné snížení atraktivity veřejné dopravy a obrovské vyvolané náklady pro město," uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Podle Strany zelených je důležité to, že by se lidem v případě odsunu nádraží zkomplikovalo cestování. Jenom lidem, kteří do Brna každodenně dojíždí, by se cestování prodloužilo v průměru o sedm minut při každé cestě. A to by podle politiků Strany zelených vedlo k tomu, že by více lidí začalo cestovat auty.

Navíc podle analýzy bude muset město každoročně vynaložit 150 milionů korun navíc v dotacích Dopravnímu podniku, aby dokázal zajistit desítky tisíc cestující z nádraží do středu města.

Bufet na pátém a šestém kusém nástupišti je svět sám pro sebe.
Bufet na pátém a šestém kusém nástupišti je svět sám pro sebe. | Foto: Ondřej Besperát

A zelení deklarovali, že nebudou hlasovat pro přesun, na kterém se ale už pracuje, a budou se snažit přesvědčit svoje partnery ve vládní koalici o tom, aby se modernizovalo nádraží v centru Brna.

Přesvědčíme partnery

"Zelení udělají maximum pro modernizaci nádraží v centru," uvedl klub ve svém usnesení.

To ale nebude jednoduché. Dva koaliční partneři zelených, sociální demokraté a lidovci, sice zatím oficiální stanovisko svých zastupitelských klubů nesdělili, z jejich dosavadních vyjádření vyplývá, že jsou spíše pro přesun nádraží.

Brněnský primátor a sociální demokrat Roman Onderka už uvedl, že na základě výsledků analýzy chce, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přepracovala projekt spojený s odsunem brněnského nádraží.

Stará nádražní budova: zezadu vlaky, zepředu tramvaje.
Stará nádražní budova: zezadu vlaky, zepředu tramvaje. | Foto: Ondřej Besperát

Dopravní inženýři by podle něj měli zohlednit připomínky pojmenované v analýze investice, kterou si nechalo zpracovat město.

Přepracovaný projekt

Riziko, že projekt spojený s odsunem nádraží se nepodaří dotáhnout do konce, jak je plánovaný, analýza vyčíslila na 30 procent.

Hlavní investor stavby, tedy SŽDC, by podle primátora měl projekt přepracovat, aby se riziko snížilo třeba na 15 procent.

Pro přesun jsou také politici z ODS.

O přestavbě železnice Brně a přesunu nádraží rozhodla vláda Miloše Zemana. Celkové náklady přesáhnou 20 miliard korun, město má do projektu dát tři miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy