Policie nemá pravdu, brání se stavaři mostu ze Studénky

Tomáš Netočný
20. 8. 2008 12:30
Společnost Bögl a Krýsl hájí své obviněné zaměstnance

Studénka - Stavební společnost Bögl a Krýsl poprvné oficiálně komentovala práci speciálního policejního týmu Comenius, který vyšetřuje železniční neštěstí ve Studénce.

Firma se jednoznačně postavila za dva své inženýry, které minulý týden policisté označili za hlavní podezřelé a obvinili je z veřejného ohrožení.

"Společnost Bögl a Krýsl podrobně zkoumala veškeré činnosti na stavbě železničního mostu ve Studénce v posledních dnech před tragickou havárií," uvedl v prohlášení mluvčí společnosti Jan Nováček.

"Na základě této analýzy odmítá firma Bögl a Krýsl závěry vyšetřovacího týmu Comenius tak, jak byly prezentovány veřejnosti," uvedl mluvčí.

Firma se především snaží zpochybnit jeden z důkazů vyšetřovatelů - fotografii ohnutého překladu pojezdového vozíku, kterou sama pořídila. Vyšetřovatelé došli k závěru, že právě tato závada vedla v pátek 8.srpna k neštěstí.

Vyšetřovatelé neštěstí ve Studénce mají k dispozici detailní fografie mostu pořízené několik dní před nehodou. Jsou na nich závady, které podle policejních expertů vedly k tomu, že se most zřítil před projíždějící vlak
Vyšetřovatelé neštěstí ve Studénce mají k dispozici detailní fografie mostu pořízené několik dní před nehodou. Jsou na nich závady, které podle policejních expertů vedly k tomu, že se most zřítil před projíždějící vlak | Foto: Policie České republiky

Měli to zastavit, řekla policie

"Podle znalce byly statické závady na stavbě takové, že šlo o havarijní stav a byl to důvod k okamžitému zastavení prací," uvedl šéf vyšetřovacího týmu Jiří Jícha. "Obvinění měli zajistit zabezpečení mostní konstrukce, místo toho se pokoušeli závady odstranit."

Více z vyšetřování: Firmy dva dny věděly o závadě, která vedla k neštěstí

S tím však firma nesouhlasí. „To nebyl problém statiky. Problém byl s ohnutým překladem a vzpřímeným vozíkem, ale tyto technické závady byly profesionálně odstraněny bez možného vlivu na podpůrnou konstrukci," řekl mluvčí firmy Nováček.

Přestože firma technické problémy přiznává, účastníci kontrolního dne těsně před neštěstím teď tvrdí, že je stavaři o nich neinformovali.

Kontrola proběhla hladce

"Nedostali jsme od dodavatele stavby žádnou informaci, že je něco v nepořádku. Nedovedu posoudit, jestli nám něco zatajil," uvedl Tomáš Böhm, ředitel krajské správy silnic pověřené technickým dozorem.

Čtěte více: Úřady kontrolovaly most, tragédii nezabránily

Vlastní expertízu, proč k neštěstí došlo, stavební firma zatím nemá. „Příčin mohlo být několik, ale pokud bychom se je nyní pokoušeli pojmenovat, pak bychom v tuto chvíli opět jen spekulovali," stojí v prohlášení. "Důkladné vyšetření takové havárie si může vyžádat i několik měsíců."

V pátek 8.srpna se na mezinárodní železniční koridor ve Studénce nedaleko Ostravy zřitil rekonstruovaný silniční most. Jen několik vteřin poté narazil do trosek mostu vlak EuroCity Comenius a v jeho troskách zahynulo sedm lidí. Desítky dalších cestujících byly zraněny.

Investorem stavby je Moravskoslezský kraj, hlavním dodavatelem společnost Ostravské dopravní stavby. Firma Bögl a Krýsl zajišťovala pro hlavního dodavatele vysunutí a zasunutí mostního dílu.

 

Právě se děje

Další zprávy