Osmák prezidentem aneb co by měl Klaus dělat lépe

František K.
18. 5. 2012 11:00
František K. by prezidentem být nechtěl, úřad by přenechal někomu zkušenějšímu

Jistě jste si všimli velkého množství protestů a demonstrací, které v Česku probíhají. Z velké části probíhají kvůli naší vládě, se kterou je jen málokterý člověk spokojen. Všichni volají po změně a vše nasvědčuje tomu, že se jí v blízké době dočkáme - mj. končí vládní období Václava Klause a na jeho místo nastoupí někdo další.

Ale otázkou je, co vlastně dělá současný prezident špatně? Někdo říká, že všechno, někdo je liberálnější a říká, že jen něco - všichni se ale shodují, že rozhodně všechno nedělá správně. Co by ale udělali lépe, kdyby byli na jeho místě? Co bych udělal já, žák osmého ročníku základní školy?

Zaprvé, prezidentem bych rozhodně být nechtěl a radši bych tento úřad přenechal někomu zkušenějšímu a vhodnějšímu. Už jen kvůli té nesnesitelné zodpovědnosti, kterou s sebou toto místo přináší. Dále, i kdybych se snažil sebevíc, určitě bych se nezavděčil každému, a demonstrací a protestů bych se tedy nezbavil. Ale kdybych opravdu měl nějaké změny udělat, začal bych u našeho školství (hned po tom, co bych vyměnil skoro všechny členy vlády).

Kdybych byl(a) hlavou státu...

Požádali jsme studenty 7. a 8. tříd ZŠ Londýnská v Praze a Gymnázia Broumov, aby si představili, že jsou hlavou republiky s neomezenou pravomocí. Co by rádi změnili a co by udělali lépe? Prosím pomozte nám vybrat nejlepší studentskou práci nebo jen názor, který je Vám něčím blízký. Stačí text žáků ZŠ Londýnská v Praze nebo Gymnázia Broumov označit tlačítkem doporučit - líbí se mi.

Ne že bych nebyl se svým vzděláváním spokojen, má škola patří v Čechách jistě mezi ty lepší - a to je právě ten problém. Škola, kterou navštěvuji, sice může být jedna z nejlepších v rámci České republiky, ale už nemusí být jedna z nejlepších v rámci Evropy. Sám bych neřekl, že je tato škola nějak bezchybně vybavená a zařízená, ale když její vybavení srovnám s některými maloměstskými "základkami", působí... o dost lépe.

Velké množství škol neposkytuje svým žákům vhodné prostředí k učení - špatné vybavení učeben, nechutné obědy těsně nad hranicí stanovenou zákonem (díky nimž pak děti radši chodí do fastfoodů) nebo lhostejnost učitelů k budoucnosti jejich žáků.

Jenže kdo by se těm učitelům divil? Za platy, které jen málo přesahují měsíční mzdu popeláře, snad ani nejde mít pořádnou chuť něco naučit a mít z toho radost. Nelze se pak divit, že žáci vidí za katedrou znuděného a zpustošeného člověka s cigaretou, kterého by člověk spíše než k pedagogovi přirovnal k bezdomovci (dobře, to je poněkud přehnané, ale skutečnost není o moc lepší). To se pak samozřejmě odráží na vzdělání dětí a roste tak jedna tupá generace za druhou. Naštěstí je tu pořád poměrně dost učitelů, kteří i přes zmiňované nevýhody jejich povolání učí rádi a se zájmem.

To ale nemění nic na smutné pravdě, že Česká republika patří mezi nejchudší a nejzaostalejší evropské státy v oblasti školství. To už je bohužel tak, když jsou státní finance investovány do zbytečností místo důležitých věcí, jako je vzdělávání apod. 
To je tedy jedna z věcí, které by se měly v ČR změnit. Vím, že samotný prezident to asi nemůže celé zařídit, ale s premiérem a zbytkem vlády by se s tím už určitě dalo něco udělat.

Samozřejmě že problémů je u nás mnohem více a mnohdy jsou mnohem důležitější - za všechny jmenuji např. korupci nebo zadlužování státu (když se naše ekonomika propadá do červených čísel, je to nejspíš o něco důležitější, než když dostanu ve škole k obědu přesolenou polívku). Ale o vzdělávání a problémech českého školství toho vím asi nejvíc - jsem nakonec pořád žák základní školy. A právě proto se taky v některých věcech můžu mýlit, takže tomuto článku nepřikládejte moc velkou váhu. Jen doufám, že jsem vám teď alespoň na chvilku poskytl námět k zamyšlení. A co byste být prezidentem udělali vy?

 

Právě se děje

Další zprávy