Návrh změn v inkluzi odporuje mezinárodním závazkům, tvrdí ministerstva

ČTK ČTK
6. 12. 2018 14:32
Některé změny ve vyhlášce o společném vzdělávání dětí ve školách, jak je navrhuje ministerstvo školství, možná nejsou v souladu s mezinárodními úmluvami. Odporují zřejmě i rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva. Tvrdí to ministerstvo zahraničních věcí a ministerstvo spravedlnosti v připomínkách k návrhu novely.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

Po ministerstvu školství požadují, aby odstoupilo od záměru omezit současný počet asistentů pedagoga ve třídách a umožnit otevření škol pro lehce mentálně postižené i dětem bez tohoto druhu handicapu.

Nová úprava vyhlášky by podle úřadu měla vést k finančním úsporám, snížení administrativní zátěže škol a pedagogických poraden či k posílení sociálního začleňování handicapovaných dětí. Platit by mohla od 1. března. Počítá mimo jiné s tím, že by děti ve třídě sdílely jednoho asistenta pedagoga. Dosud tam vedle učitele mohou být asistenti tři.

Návrh rovněž vypouští článek o přednostním vzdělávání dětí v běžných školách. Podle ministerstva školství je toto ustanovení i ve školském zákoně, a jeho odstranění ve vyhlášce tak princip inkluzivního vzdělávání neohrozí.

S tím nesouhlasí ministerstvo zahraničních věcí. Navrhované změny jsou podle něj v rozporu se závazky ČR, které vyplývají z Úmluvy o právech dítěte a Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením. Navíc mohou mít negativní dopad i na plnění rozsudku Evropského soudu pro lidská práva k diskriminaci romských dětí v českém vzdělávacím systému, uvedlo.

Návrh podle něj princip inkluze relativizuje, když se v odůvodnění odkazuje na negativní názor "velké části veřejnosti". Úřad se domnívá, že by se ve vyhlášce neměl měnit povolený počet asistentů pedagoga ve třídě, ani by se neměla prodlužovat maximální dvouletá lhůta pro přezkoumání vhodnosti zařazení žáka do speciální školy.

Podobné výhrady mají ministerstvo spravedlnosti, ministerstvo práce a sociálních věcí a úřad vlády. Vadí jim, že by do speciálních škol mohly nově chodit děti s různými druhy handicapu. Podle ministerstva spravedlnosti by to vedlo k tomu, že by se tam častěji než dosud vzdělávaly děti s diagnózou lehkého mentálního postižení, která se v nepřiměřeném podílu vyskytuje u Romů.

Podle údajů ministerstva školství tvořily romské děti loni 29,5 procenta žáků škol pro lehce mentálně postižené, zatímco v běžných školách činí jejich podíl 3,6 procenta všech dětí.

Předložená úprava by navíc podle ministerstva spravedlnosti umožnila, aby se ve školách pro lehce mentálně postižené vzdělávaly i děti bez tohoto handicapu. Podle důvodové zprávy návrhu se mají otevřít třeba pro děti se závažnými poruchami učení nebo se závažnými poruchami chování.

Ředitel odboru předškolního, základního, základního uměleckého a speciálního vzdělávání na ministerstvu školství Jaroslav Faltýn nicméně již dříve sdělil, že do třídy pro mentálně postižené by mohli nadále chodit jen žáci s daným handicapem.

Vyhláška o společném vzdělávání dětí ve školách platí od září 2016 a mimo jiné reagovala na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva. V roce 2007 odsoudil Česko za to, že přeřazením několika romských dětí do takzvaných zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělávání a diskriminovala je. Po verdiktu se Česko zavázalo, že dosavadní praxi změní. Ministerstvo školství proto každoročně vládě předkládá zprávu o pokroku a plnění opatření. Informace resort pravidelně zasílá i Radě Evropy.

Vyhláška se už dříve upravovala dvakrát - jednou loni v létě a potom na přelomu loňského a letošního roku. K současnému návrhu změn se kladně vyjádřila Asociace speciálních pedagogů ČR, která patří dlouhodobě ke kritikům současného nastavení inkluze. Podle ní vychází předloha z poznatků pedagogické a psychologické praxe a z velké části vystihuje potřebné změny ve vzdělávání handicapovaných žáků.

Podle ministerstva financí ovšem není zcela jasné, zda novela povede k úsporám, či naopak. Požaduje proto záruky, že změny nevyvolají další požadavky na státní rozpočet.

Video: Je absurndí chtít od všech dětí stejný výkon, inkluze je přínosná, říká Laurenčíková

Každé dítě má právo zažít úspěch, nemůžeme je někde zmrazit a čekat na učitele, kteří budou všechno umět, míní speciální pedagožka Klára Laurenčíková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 11 minutami

Na Svitavsku v noci hořel neobývaný dům. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev

Škodu za půl milionu korun způsobil v noci na neděli požár rodinného domu s dílnou v Mikulči na Svitavsku. Oheň do rána likvidovalo sedm hasičských jednotek.

Plameny zničily převážně dílnu a hospodářskou část stavení, uvedla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková. "Obytnou část se podařilo hasičům ochránit. Vyšetřovatelka dnes dopoledne zjistila, že příčinou vzniku požáru v Mikulči bylo uložení hořlavých látek v blízkosti kamen," uvedla Horáková. Objekt je neobývaný, při příjezdu hasičů byl celý v plamenech. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev.

Zdroj: ČTK
před 27 minutami

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy