Naostro a bez Dobeše. Testování 5. a 9. tříd začíná

Jakub Novák
21. 5. 2012 11:44
Novinkou jsou letos dvě úrovně obtížnosti. Speciální školy se do testů nezapojí
Foto: Thinkstock

Praha - Letošní generálka celoplošného testování žáků v pátých a devátých třídách přináší dvě úrovně obtížnosti i polootevřené odpovědi.

Testy z matematiky, češtiny a cizích jazyků absolvuje na 4123 školách necelých 171 tisíc žáků pátých a devátých tříd.

První dva zmíněné testy jsou povinné, v případě cizích jazyků mají deváťáci na výběr z angličtiny, němčiny a francouzštiny, pro páťáky jsou připraveny pouze testy z angličtiny.

Výsledky jednotlivých škol využije Česká školní inspekce pro vytipování škol, kde provede příslušné kontroly. Zároveň avizuje, že pouze na základě testů se "školy zavírat nebudou", nicméně se může jednat o první krok.

Navštíveny budou i excelentní školy, aby se podle nich ty ostatní naučily, jak výborných výsledků dosáhnout. Druhý hlavní cíl testování shrnuje kouzelné sousloví "zpětná vazba", v minulosti mnohokrát opakované exministrem Josefem Dobešem (VV).

K jejímu posílení má letos pomoci také nové rozvrstvení na dvě úrovně obtížnosti.

Technicky to vypadá tak, že žákům, kterým se úspěšně podaří projít prvních pět šest úloh, se test přepne do vyšší úrovně obtížnosti. Tím by i ti lepší studenti měli dostat odpovídající zpětnou vazbu.

Od druhé generální zkoušky v příštím roce by měl žák navíc dostat také doporučení pro další učení.

Podívejte se na zadání pilotních testů pro páté a deváté třídy:

Další novinkou jsou v letošním roce "polootevřené" úlohy, které jsou však hodnoceny automaticky. Pro každou takovou otázku je tak připraven set odpovědí, o nichž si přípravný tým myslí, že by se v různých obměnách mohly objevit v odpovědi žáka.

Bude tedy otázkou, nakolik se představy přípravného týmu sejdou s formulacemi odpovědí žáků. Letošní generálka tak bude zároveň sloužit jako jakýsi pokročilejší pilot testování.

V příštím roce by se totiž měly objevit i otevřené otázky; kromě toho se rozvrstvení úrovní obtížností zřejmě rozšíří z letošních dvou až na pět úrovní.

Speciální vzdělávací potřeby? Není čas

Trochu zarážející je fakt, že si přípravný tým nenašel za pět měsíců čas na přípravu úloh pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Právě u této skupiny žáků je totiž zpětná vazba více než potřeba. Místo toho se letos školy, kde je většina žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, testování neúčastnily.

 

Právě se děje

Další zprávy