Na opencard nejedeme. Mangový motorák se znovu pokouší dobýt železnici, tentokrát z Benešova

Lukáš Werner Lukáš Werner
29. 2. 2016 19:03
Na české koleje vyrazil další soukromý dopravce. Na trati z Benešova do Prahy začala o úspěch s vlaky Českých drah soupeřit Arriva se sedmi páry spěšných vlaků. Ty vede jediný rekonstruovaný motorový vlak. První den "ostrého" provozu rychlejší cestování vyzkoušelo jen malé množství cestujících. Některé zákazníky odradilo to, že Arriva jezdí s vlastním tarifem, lidé tak nemohou využít jízdenky Českých drah ani pražskou tramvajenku s kupony pro příměstské cestování.
Foto: Ludvík Hradilek

Mnichovice - Školní výprava na nástupišti v dvouapůltisícových Mnichovicích se do vlaku, který právě přijel, nehrne. Zjevně čeká na další pravidelný dvoupatrový CityElefant mířící do Prahy. Do zeleno-modrého motoráku tak nastupuje jen pár odvážlivců.

Soukromý dopravce Arriva se od pondělí znovu pokouší prorazit na českém železničním trhu, tentokrát se sedmi páry spěšných vlaků na velmi frekventované příměstské trati z Prahy do Benešova. A nebude to mít jednoduché.

Start soukromých vlaků v Mnichovicích zaznamenal málokdo. „Něco jsem četla, ale nevěděla jsem, že jezdí už ode dneška,“ říká Petra, která tak jako celá řada místních vlakem dojíždí za prací do Prahy.

A jede i tentokrát, třebaže by si novým motorákem zkrátila cestu o příjemných sedm minut - z Benešova je v Praze vlak dokonce o 12 minut rychleji než osobák Českých drah. „Platí tam opencard?“ ptá se totiž Petra okamžitě. Neplatí. Arriva jezdí s vlastním tarifem. Třeba jízdné z Mnichovic na hlavní nádraží v Praze přijde na 35 korun (kupuje se ve vlaku či předem přes internet). Běžný cestující by sice v pokladně na nádraží zaplatil za stejnou cestu normálním vlakem 48 korun, ale s pražskou tramvajenkou jen 25. „Třicet pět? To je moc, s opencard to vyjde výrazně levněji,“ konstatuje mladá žena.

S tramvajenkou a kupony pro příměstská pásma stojí při pravidelných cestách jedna jízda zlomek ceny, za kterou jede Arriva, byť i ta chce nabízet i zvýhodněné měsíční jízdenky. Vlak je tedy téměř prázdný, jede v něm maximálně patnáct lidí. A to ještě řada z nich netuší, že jim zde jejich jízdenka neplatí.

S Arrivou nejednáme

„Bohužel nemůžete jet na opencard,“ opakují dva stevardi donekonečna. „My nejsme součástí Pražské integrované dopravy. Ale ještě dnes můžete jet zdarma,“ říkají jedné z cestujících.

Přitom chybějící integrace vlaků do pražského i středočeského systému způsobila i předčasný konec předchozího pokusu Arrivy o vstup mezi železniční dopravce. Na lince z Prahy do Kralup nad Vltavou před dvěma a půl lety neuspěla. Její vlaky využíval jen mizivý počet lidí.

A i tentokrát se patrně vydala stejnou cestou. „Arriva není integrovaná v krajském systému, má vlastní tarif,“ potvrzuje mluvčí Středočeského kraje Nicole Mertinová. „S Arrivou nejednáme. Pro nás nemá smysl tu linku integrovat bez toho, aby se na tom nepodílel Středočeský kraj, který to nepodporuje. Bez jeho vůle to nemá smysl ani pro Prahu,“ říká Filip Drápal z Ropidu, který organizuje pražskou integrovanou dopravu.

Najdou se však i cestující, kteří do motoráku i tak nastupují záměrně. Jen jich není mnoho. „Dnes se mi to hodilo, ale nebudu tím určitě jezdit pravidelně,“ konstatuje paní Věra z Mnichovic. Než by využili nový vlak, spousta místních podle ní raději nechá auto na nádraží v nedalekých Strančicích a až odtamtud jede dál do Prahy vlakem. Na rozdíl od Mnichovic zde vlaky jezdí ve špičce co čtvrthodinu.

Aspoň si je kam sednout

Prázdný vlak má samozřejmě svoje výhody – o místo k sezení rozhodně není nouze. Původně německé vagony jsou sice přes dvacet let staré a o bezbariérovosti si mohou leda tak nechat zdát, ale po rekonstrukci mají velmi pohodlné sedačky s odklápěcími stolky a u sedadel je i zásuvka. Stevardi cestou nabízejí jednoduché občerstvení, jako třeba ledovou kávu a další balené nápoje. Uprostřed vlaku je i barel s vodou k pití zdarma.

Na celé trase také bez problémů fungoval bezdrátový internet. V přední části vlaku je navíc „klidová zóna“, kde je i spousta místa na nohy a čtyři erární polštáře. Oproti moderním, ovšem často přeplněným elefantům je to značný rozdíl. „Ze Strančic dál si člověk už nesedne,“ potvrzuje Věra.

To v motoráku vskutku nehrozí. Jízda samotná je nicméně příjemná, naftový motor je celkem tichý. Vlak bez problémů uhání i víc než stokilometrovou rychlostí. Strojvedoucímu v mikině lze navíc skrze prosklenou přepážku koukat přímo „pod ruce“. Jen intenzivní chemický, údajně mangový, odér v soupravě je spíš na škodu.

O tom, zda a kdy bude motorák součástí pražské a středočeské dopravy, se stevard Jakub bavit nechce. „Tarif máme nastavený dobře. Navíc nabízíme lepší služby. Prodal jsem už přes dvacet jízdenek. Ale lidí je víc, dost jich má jízdenky Českých drah, ještě týden jim to budeme tolerovat,“ slibuje Jakub.

Kafe v dělnickém vlaku?

Vnímají České dráhy Arrivu jako konkurenci? „Nebudeme se k nim vůbec vyjadřovat. Když se podíváte na jejich vlak a na počet míst, který tam je, a pak na náš vlak, kde je až šest set lidí a ten vlak je plný, je to něco úplně jiného,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nelze také očekávat, že by se v dohledné době v osobních vlacích objevili stevardi a občerstvení. „Nevím, kdo by chodil s kafem v dělnickém vlaku, kde stovky lidí spěchají do práce nebo ještě dospávají. To je úplně jiný segment. Naše vlaky, to je vlastně metro,“ zdůrazňuje Šťáhlavský.

„Samozřejmě se to dá zkusit, ale je to něco jiného než nějaký vlak se třemi zastávkami. Máme taky občerstvení, ale ve vlacích srovnatelné úrovně, třeba v rychlících,“ dodává.

Integrace? Chtěli bychom, ale…

Motorák nakonec na hlavní nádraží dojíždí dokonce o dvě minuty dříve. Nastupuje opět zhruba patnáct lidí, ale řada z nich omylem – na stejné koleji je přistavený i běžný CityElefant, který do Benešova vyrazí o pár minut později.

A znovu se opakuje stejný scénář: Jezdíte na opencard? Nejezdíme. „My bychom o integraci rozhodně stáli. Rádi bychom jezdili v závazku veřejné služby, aby v našich vlacích mohl platit i tarif Pražské integrované dopravy. V minulosti jsme už vedli jednání se Středočeským krajem, ale tehdy o to neměl zájem. Teď jsme se tedy rozhodli vyjet na vlastní podnikatelské riziko,“ říká mluvčí Arrivy Roman Smetka.

V dohledné době se na tom nic zřejmě nic nezmění. "Žádost o příspěvek na provoz byla projednána v minulosti výborem pro dopravu s negativním stanoviskem. V tuto chvíli kraj o finanční podpoře neuvažuje, avšak v budoucnu ji nevylučujeme," reagovala na dotaz Aktuálně.cz mluvčí Středočeského kraje.

Arriva přitom v trati vidí potenciál – zdůrazňuje, že Senohraby, Mnichovice ani Čerčany pravidelné rychlé spojení s Prahou zatím nemají. „Uvažujeme i o prodloužení této linky až do Vlašimi nebo Sedlčan, ale to bychom udělali, jen pokud by o to měla města a kraj zájem,“ doplnil Smetka.

Firma má zatím k dispozici jen jeden vlak, druhý zatím z Německa nedorazil. O víkendu si navíc neodpočine - stejná souprava vyráží na druhou novou linku Arrivy do slovenského Trenčína. Pokud se porouchá, nahradí ho autobusy nebo firma podle Smetky požádá o pomoc jiné dopravce.

Do Mnichovic přijíždí vlak oproti jízdnímu řádu opět s dvouminutovým předstihem. „My se to časem naučíme,“ směje se strojvedoucí, zatímco vlak čeká u nástupiště. Na trati do Kralup vydržela Arriva tři měsíce, poslední jízdu pak „oslavila“ stylově šampaňským rozlévaným do plastových kelímků. Kdy se v mangovém motoráku budou lahve otvírat tentokrát, ukáže až čas.

 

Právě se děje

Další zprávy