Místo "lítačky" bankovní karta. Regionální dopravce testuje nové dlouhodobé jízdenky

Jiří Hovorka Roman Šitner, Jiří Hovorka
2. 2. 2016 19:33
Poprvé v Česku je možné na běžnou bankovní kartu nahrát dlouhodobý kupon na hromadnou dopravu. Novinku testuje Olomoucký kraj zatím na vybraných linkách na Jesenicku, pokud se osvědčí, chce ji zavést na území celého kraje. S rozvojem pomáhají banky a karetní společnosti, které mají z plateb kartou poplatky.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Olomoucký kraj

Jeseník – V Česku startuje první projekt, který umožní nahrát dlouhodobou jízdenku na běžnou platební kartu s bezkontaktní funkcí. Novinku vyzkouší dopravní podnik v Olomouckém kraji na čtrnácti autobusových linkách na Jesenicku. Pokud se osvědčí, rozšíří se nová možnost v celém Olomouckém kraji, lidé by tam pak už nepotřebovali speciální karty na hromadnou dopravu.

Novinku připravily specializované firmy pod vedením MasterCardu a České spořitelny. Jde pro ně kromě jiného o důležitou referenci v chystaném souboji o pražské cestující.

V Česku bylo dosud možné kartou kupovat pouze jednotlivé jízdné. Nejdál je v tomto ohledu Plzeň, kde lze s bankovní kartou nakupovat jízdenky ve všech dopravních prostředcích. Dlouhodobé kupony na bankovní karty chce v příštích měsících nahrávat také ostravský dopravní podnik, který novinku chystá ve spolupráci s karetní společností Visa a ČSOB. I tento projekt počítá výhledově s pokrytím celého Moravskoslezského kraje.

"Toto řešení běžně funguje v zahraničí, namátkou v Londýně, Chicagu, Singapuru, Hongkongu, ale i v Moskvě nebo Kyjevě," říká Richard Walitza ze společnosti MasterCard. Karetní společnosti se dlouhodobě snaží prosadit své řešení i v Praze, město ale zatím dává přednost samostatné kartě pouze na placení MHD, a to buď opencard, či avizované Lítačce. "Jednáme i s Prahou, stejně jako s ostatními městy v Česku, ale zatím nemohu být konkrétnější," říká k tomu Walitza.

Pro celý kraj

Jesenicko se má stát jakousi laboratoří pro celý Olomoucký kraj. "Moderní technologie jsou stále více součástí našeho každodenního života, a bylo proto nezbytné je integrovat i do dopravy, kam bezpochyby patří. Jedná se prozatím o pilotní část většího projektu, v budoucnu bychom chtěli tímto způsobem zajistit odbavení v celém kraji, a to včetně MHD v jednotlivých městech," řekl Jiří Rozbořil, hejtman Olomouckého kraje, a dodal, že spuštění projektu předcházely dva roky příprav.

Společnost Arriva, která autobusy na Jesenicku provozuje, zatím platbu kartou považuje pouze za doplněk platby v hotovosti. “Chceme hlavně pomoci rozšířit tuto technologii. Pak to přinese samozřejmě i ekonomické efekty. Řidiči nebudou mít tolik hotovosti, tu nebude třeba zpracovávat,” předpokládá šéf Arrivy ČR Daniel Adamka.

Arriva má na Jesenicku 50 autobusů vybavených terminálem pro platbu kartou. "Před rokem jsme začali nabízet platby kartou na dálkové lince Jeseník – Praha, za tu dobu už je využilo několik tisíc cestujících. Chci, aby se tato technologie dál rozšiřovala, jak jen to půjde – pípnout kartou u řidiče je mnohem snazší než lovit drobné. Platit kartou v autobuse bude brzy běžné stejně jako v supermarketu," dodává Adamka.

Novinka v praxi funguje tak, že si cestující zaregistruje platební kartu v kanceláři či na webu dopravce a následně si k registrované kartě přiřadí časový kupón. Další kupony pak lze kupovat už přímo na internetu. Návštěva prodejního místa ale ani poté neodpadne úplně pro všechny. Vyžadována je i nadále při prokazování nároku na slevu, například u žákovských jízdenek.

Jako nosič předplatného jízdného lze použít jakoukoli platební kartu. Nejčastěji tedy kartu k bankovnímu účtu, ale použít jde i kreditní nebo předplacené karty (za jejich pořízení a nabití se ale platí). Praktické to může být například u dětí, samotné jízdné jim pak může rodič platit z jiné karty. I když na kartě není fotografie, řidiči si podobu majitele karty prověří. Pokud se kartou prokazuje někdo, kdo má nárok například na studentskou slevu, řidiči se na terminálu objeví jeho fotografie, a může tak porovnat, zda se jedná o tutéž osobu.

Mezi 14 linek, kde je možné nově bezkontaktní kartou na Jesenicku platit, patří i páteřní linky Jeseník - Mikulovice - Zlaté hory a Jeseník - Javorník - Bílá Voda. Dále to platí například u spojů z Jeseníku do Šumperku, Lipové-lázní, Bělé pod Pradědem či Vidnavy.

Češi používají bezkontaktní platební karty v rámci Evropy nadprůměrně. Karetní společnosti i banky ale věří v další rozšíření. Z plateb provedených kartou totiž získávají poplatky.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Ekonomika EU i eurozóny vzrostla nejrychleji od roku 1995

Ekonomika Evropské unie se ve třetím čtvrtletí částečně zotavila z koronavirového propadu, hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 12,1 procenta. V prvním rychlém odhadu to dnes oznámil evropský statistický úřad Eurostat. Podobně v zemích eurozóny ekonomika vzrostla o 12,7 procenta. Je to nejvýraznější vzestup od roku 1995, kdy se tento údaj začal sledovat.

Ve druhém čtvrtletí se ekonomika EU propadla kvůli koronaviru o 11,4 procenta. V eurozóně se HDP snížil o 11,8 procenta.

Zdroj: ČTK
před 58 minutami

Piloti formule 1 Räikkönen i Giovinazzi zůstávají v Alfě Romeo

Finský veterán Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi budou také v příští sezoně mistrovství světa formule 1 jezdit za stáj Alfa Romeo. Švýcarský tým o prodloužení spolupráce s oběma piloty informoval na svých internetových stránkách.

Jednačtyřicetiletý Räikkönen je nejstarším pilotem ve startovním poli. Na kontě má 21 vítězství a v roce 2007 se s Ferrari stal mistrem světa. Finský jezdec ve formuli 1 závodil i za McLaren a Lotus a je také rekordmanem v počtu startů, kterých má na kontě 324. V týmu Alfy Romeo působí od loňska.

Šestadvacetiletý Giovinazzi si první start v F1 připsal před třemi lety v barvách Sauberu. První kompletní sezonu odjel loni po přejmenování týmu na Alfa Romeo, kdy díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie zaznamenal dosud nejlepší výsledek v kariéře. V probíhajícím ročníku italský pilot byl nejlépe devátý.

Další zprávy