reklama
 
 

Muslimové v Česku jsou vzdělaní, jejich islám nemá příručkovou podobu, zjistila studie

9. 12. 2016 10:49
Komunita muslimů v Česku je eticky velmi pestrá, vyplývá ze souboru studií s názvem Muslimové v Česku. Podle nich je praktický islám v každodenním životě českých muslimů hodně vzdálen příručkové ortodoxní podobě. Neexistuje tu také žádná organizace ani člověk, který by muslimy plošně zastupoval. Podle sčítání lidí v roce 2011 mají dokonce muslimové u nás lepší vzdělanostní profil než česká populace. V průzkumu oslovení muslimové uvedli, že se často setkávají s negativními postoji veřejnosti, často čelí verbálním útokům, někteří se setkali i s napadením fyzickým.

Brno – Muslimská komunita v Česku je mnohotvárnější a etnicky pestřejší, než jak ji vidí většinová společnost. Její členové se také liší v přístupu k víře a pravidlům. Vyplývá to z obsáhlého souboru studií, který pod názvem Muslimové v Česku vydalo brněnské nakladatelství Barrister&Principal.

"Žitý islám je hodně vzdálen ustálené příručkové podobě a tvrzením o důsledném, striktním a normativním náboženství," napsal v závěru knihy její editor Daniel Topinka.

Podle odborníků také neexistuje organizace či autorita, která by zastupovala muslimy v Česku jako celek. Přesto majorita identifikuje muslimy primárně na základě jejich náboženské identity a vidí je jako monolitický blok, což příliš neodpovídá realitě. "Dominantně se u muslimů setkáváme s projevy individualizace a privatizace víry, jdoucími napříč poměrně pestrým spektrem muslimského pole," uvádí kniha.

Nelze přesně vyčíslit, kolik muslimů v Česku žije. Při sčítání lidu v roce 2011 se k islámu přihlásilo 3358 lidí, šlo však o nepovinné údaje. Podle odhadů se celkový počet pohyboval někde mezi 10 000 a 15 000 lidí. Na jiném místě knihy se objevuje odhad kolem 22 000 lidí. Nejvíce muslimů žije v Praze, Brně a ve Středočeském kraji.

Asi tři pětiny jsou podle sčítání lidu ekonomicky aktivní, mají dobrý vzdělanostní profil – obojí v průměru lepší než česká populace. "Svým profilem se čeští muslimové více podobají muslimům americkým než těm západoevropským. Američtí muslimové rovněž vykazují lepší vzdělanostní profil ve srovnání s americkou populací jako celkem, totéž platí i o ekonomické aktivitě," popisuje kniha.

Sami muslimové v průzkumu uvedli, že pociťují negativní postoje veřejnosti. Problém nepředstavuje ani tak všední život nebo jednání s úřady jako vstupy do veřejného prostoru, veřejné přihlášení k islámu a jakékoliv vizuálně patrné projevy víry – třeba zahalování.

"Někteří z respondentů čelili verbálním útokům jak ve virtuálním světě internetu, tak ve fyzickém prostoru. Téměř všechny respondentky, jež nosily na veřejnosti šátek, se setkaly s nadávkami anebo nepříjemnými pohledy (zíráním) ostatních lidí na ulici. Někteří respondenti také odpověděli, že byli fyzicky napadeni," vypočítává jedna z publikovaných studií.

Modlitebny a mešity v Česku na první pohled téměř nelze rozeznat od běžné zástavby. Pro muslimy plní nejen funkci náboženskou, ale i společenskou, osvětovou, charitativní, jak je v islámu běžné. Podle knihy se v Česku nijak nenaplňuje role politická. Kniha se věnuje také problematice muslimů v nemocnicích, lázních a věznicích, muslimským hřbitovům, rituální porážce, obrazu muslimů v učebnicích či v médiích.

Nenávidět muslimy se stává normou a právě to radikálním islamistům vyhovuje, chtějí proti sobě postavit muslimy a ostatní, říká Martin Novák. | Video: Martin Novák |  02:01

autor: ČTK | 9. 12. 2016 10:49

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama