Ministerstvo tvoří standard, jaký má být ideální učitel

Veronika Rodriguez Veronika Rodriguez
7. 2. 2009 16:50
Má to být návod, jak dobrého učitele poznat

Praha - Školy budou mít během roku definici "dokonalého učitele".

Ta bude určovat, jaký má učitel být, co má umět a jakými vlastnostmi má oplývat. Podle toho, nakolik bude učitel požadavky splňovat, ho bude moct škola zaplatit. A to už v příštím roce, kdy si má školství polepšit o čtyři a půl miliardy korun.

Takzvaný "učitelský standard" chce ministerstvo školství vydat do konce roku.

Jaký by měl být ideální učitel?

"Ideální učitel by měl být hlavně trpělivý a pohodový. A měl by mít rád děti," vyjmenovává nepostradatelné vlastnosti každého učitele Milana Matyášová. Prvňáčky ze Starého Města už má na starosti téměř dvacet roků a zkušeností má na rozdávání.

Učitelé bez aprobace

Školní rok 2008/2009 

  • celkem 150 601 učitelů, z toho 114 536 žen.
  • Přepočteno na plné úvazky - 133 687 učitelských míst.
  • Bez aprobace - 18 107 učitelů (učitelských míst).
  • Nejvíc neaprobovaných učitelů - střední školy - 6850.
  • 1. stupeň základních škol - 4 441 učitelů bez aprobace.
  • 2 stupeň základních škol - 6 850 učitelů bez aprobace.
  • Nejméně neaprobovaných učitelů působí na gymnáziích, konzervatořích, VOŠ a v mateřských školách. 

 

 

"Je také dobré, pokud má učitel doma vlastní děti. Zásady, které vštěpuje svým potomkům, pak přenáší i do školy," říká.

Každý nováček by si podle ní měl dát pozor také na to, aby se neutopil v administrativě. "Dnes si musí člověk vybrat - buď učí, nebo vyplňuje papíry. Lidi, co tohle vytváří, asi nikdy neučili a neví, co to je," uzavírá.

Vždy ale záleží na každém jednotlivém učiteli a na každém žákovi.

Nejen učit, ale i řešit šikanu

Dnes by měly požadavky na ideálního učitele dostat konkrétnější kontury. Načrtne je ministerstvo školství.

Důvody jsou jednoduché: Učitelé sice přicházejí z pedagogických fakult do praxe odborně vybavení, často ale nemají ponětí, jak řešit například šikanu, nebo jak pracovat s nadanými školáky ve skupině.

Ze škol by současně měli vymizet učitelé, kteří nemají patřičné vzdělání. Podle statistik Ústavu pro informace ve vzdělávání totiž na školách stále působí 13,5 procenta pedagogů bez aprobace.

"Naším cílem je nyní vypreparovat těch několik oblastí, ve kterých je učitel nezastupitelný jako profesionál," řekl poradce ministerstva školství Karel Rýdl.

Návod pro fakulty i ředitele škol

Foto: Ondřej Besperát

"Standardy by měly sloužit jak fakultám, tak i učitelům a ředitelům v praxi. Bude to vodítko, jak poznat kvalitního učitele," dodala Helena Müllerová z odboru komunikace ministerstva.

Ředitelé už nebudou počítat plat učitelům jen podle toho, kolik let se ve školství pohybují. Budou mít víc prostoru pro další odměňování.

Dokument by měl sloužit i pro další vzdělávání učitelů - aby měli jasno, jaké jsou státní priority v jejich dalším dovzdělávání.

V současné době jsou to právě pedagogické fakulty, koho veřejnost pranýřuje za to, že noví učitelé nemají povědomí v sociálně-patologické oblasti. Pokud se budoucí učitelé chtějí dozvědět například něco z oblasti šikany nebo rovných příležitostí, mohou navštěvovat pouze pár volitelných seminářů.

"Ideál" si učitelé stanoví sami

"Standardy, na kterých pracuje již téměř každá země západní Evropy, by mohly vést ke zlepšení prestiže učitelského povolání," vítá proto novinku ve školství Hana Lukášová, vedoucí katedry pedagogiky na Ostravské univerzitě, která se podílela na první verzi pravidel.

Nyní dostanou možnost nahlédnout do dokumentu samotní učitelé a vyjádřit se k němu. "Není dobře, aby si učitelé mysleli, že jim ze shora někdo něco nařizuje, pak by to nechtěli ani plnit. Musí si jasně uvědomit, že učitelské standardy si tvoří sami učitelé," řekl Karel Rýdl.

Standardy jim budou dostupné na webu ministerstva koncem února.

 

Právě se děje

Další zprávy