Praha - Společnost učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL) se chystá podpořit studenty s dobrými školními výsledky, kteří se chtějí odvolat kvůli špatné známce z maturitního slohu. Podle společnosti jsou v hodnocení "závažné a nepochopitelné nejasnosti". Informovala o tom mluvčí SUČJL Veronika Valíková. Slohové práce z češtiny se letos po třech letech znovu opravovaly centrálně.
"Na mnoha školách jsou velmi dobří studenti se svým hodnocením nespokojení. Množí se případy jedničkářů, kteří mají didaktický test i ústní přes 90 procent a známku z českého jazyka jim zkazila známka tři či čtyři ze slohu," uvedla společnost v tiskové zprávě.
Maturity organizuje společnost Cermat. Její ředitel Jiří Zika před nedávnem řekl, že hodnocení slohů ještě není úplně ukončeno. Zpracované výsledky ukazují na mírné zhoršení, obavy z velkého poklesu úspěšnosti při centrálním opravování se ale nepotvrdily, uvedl Zika.
Podle společnosti češtinářů se někteří "velmi dobří studenti" hodlají odvolat. Hodnocení považují na nekorektní a neprofesionální. SUČJL je chce podpořit, v posouzení slohových prací našla "závažné a nepochopitelné nejasnosti".
U slohů se hodnotilo šest kritérií. Některá nejsou podle společnosti objektivní a závisí na pohledu hodnotitele, navíc se částečně překrývají. "Pravopisně i stylisticky slušně napsaným pracím byly z nepochopitelných důvodů strženy mnohdy i dva až tři body - celkový součet pak práci, kterou by běžně češtinář hodnotil známkou jedna až dva, zařadí do kategorie tři až čtyři," uvádí společnost. Týkalo se to třeba úvah, kdy studenti přišli o body třeba za odchýlení od tématu.
Studenti dostávají tabulku s body a komentář. Nedozvědí se prý ale, kde chyby udělali. Společnost češtinářů označila za nekorektní také to, že se maturanti své výsledky dozvídali těsně před ústní zkouškou v den jejího konání.