Praha - Ministr školství Ondřej Liška uznává, že výuka poválečné historie v českých školách je nedostačující. A chce to změnit. Připravuje metodický pokyn, podle kterého by měly školy klást větší důraz na výuku novodobých dějin, zejména období komunismu.
"Metodický pokyn, který máme připravený, by měl vstoupit v praxi už příští rok," řekl ministr na dnešní tiskové konference v kině Světozor. Podle tohoto pokynu by se měla historie 20. století, zejména jeho druhá polovina, stát nejdůležitější součástí dějepisu.
"Náš Výzkumný ústav pedagogický už navrhl velmi dobrou kuchařku výkladu moderních dějin pro gymnázia, kterou v současné době testujeme na vybraných vysokých školách," řekl Liška. Dodal, že více pozornosti chce věnovat i výuce dějepisu na základních školách.
Místopředseda Konfederace politických vězňů František Šedivý věří, že to nejsou jen prázdná slova. "Mnohokrát jsme již na ministerstvu intervenovali kvůli špatné výuce ve školách, ale bezvýsledně. Zdá se, že teprve teď se něco pohne," řekl Šedivý.
Tento bývalý politický vězeň je přesvědčený, že nejen mládež, ale ani starší generace o novodobých dějinách nic neví. Mnozí neví o dvou stech padesáti komunisty popravených lidí, ani o dvě stě padesáti tisících nespravedlivě odsouzených za takzvanou protistátní činnost.
Komunisté protestují
Na podstatný nedostatek českých škol dlouho upozorňuje společnost Člověk v tísni, která školám zprostředkovává poutavé příběhy pamětníků, dokumenty, připomíná zvěrstva komunismu.
Komunistům se to nelíbí. A svými reakcemi téma ještě zaktualizovali. Například předsedkyně pražské rady KSČM Marta Semelová nedávno zveřejnila vážně míněné obavy, že do českých školáků bude vtloukán antikomunismus.
"Prohlášení komunistů jsou paradoxní, protože to byli oni, kdo celá desetiletí prznili výuku dějepisu. Plody toho sklízíme dodnes," pravil ministr Liška. Na rozdíl od komunistů je přesvědčený, že besedy s pamětníky jsou pro školy velmi vhodné a přínosné.
Ministr si je vědom toho, že jeden metodický pokyn, kvalitní výukové materiály či kurzy pro učitele nedokáží školství zreformovat a zvláště výuku dějepisu ze dne na den. "Jde tady i o generační problém. Toto téma má pro každého silný osobní rozměr. Každý se vystavuje riziku, že při diskuzích dostane otázku, jaký byl jeho postoj ke komunismu," řekl.
"V roce dvacátého výročí Listopadu 1989 by byla revoluce v našich myslích na místě," dodal.