Praha - Dostat radu od lékaře a nemuset přitom trávit čas v čekárně umožňuje takzvaná telemedicína, tedy služba, která pacientům za poplatek zprostředkuje konzultace on-line a v kteroukoli denní dobu. Zatímco podle svých zastánců vede ke zefektivnění péče o zdraví, šéf České lékařské komory Milan Kubek varuje, že určovat diagnózu na dálku nelze.
"Pokud pacienta nevidíš, nikdy u něj nemůžeš stanovovat diagnózu na dálku. Nikdy mu nesmíš předepisovat žádné léky, koleduješ si tak o poškození jeho zdraví," vysvětluje Kubek.
V Česku lékařské konzultace po internetu od roku 2016 nabízí projekt U Lékaře.cz. Jeho spoluzakladatel Tomáš Šebek ale tvrdí, že tato služba nemá suplovat lékařskou péči. "Pouze se snažíme lékařskou službu tímto způsobem zefektivňovat. Lidé se často jen chtějí zeptat na názor odborníka a takto ho mohou rychle získat," říká Šebek.
Pomocí služby si klient může za poplatek nechat poradit s jakýmkoli zdravotním problémem. Odpovídají praktičtí lékaři, kteří se kromě on-line poradenství věnují i běžnému vyšetřování v ordinacích a nemocnicích.
Pokud je potřeba, praktik přepošle dotaz odbornému lékaři. Ten může odpověď dál upřesnit, případně doporučí návštěvu u specialisty, kam se může klient rovnou objednat na nejbližší možný termín.
"Uvědomujeme si, že jde o zpoplatněnou záležitost. Chceme ale mít v týmu výborné lékaře, kteří se poradenství budou doopravdy věnovat. A to minimálně patnáct až dvacet minut u každého klienta," uvádí chirurg Šebek. Lidé tak za konzultaci zaplatí od 39 do 199 korun podle toho, jak rychle požadují odpověď.
Kubek: Dostupnost mají zajistit pojišťovny
Podle Šebka je on-line poradenství lékařů určené zejména lidem mimo Prahu a všem, pro které může být cesta k praktickému lékaři komplikovaná.
Kubek ale namítá, že by se však o dostupnost lékařské péče měl postarat stát. "Ano, pokles dostupnosti zdravotní péče zejména na venkově je problém. Telemedicína ale z mého pohledu není řešením. Žijeme ve střední Evropě, kde by dostupnost lékařské péče měla být zajištěna v souladu se zákonem a s platným nařízením vlády," říká šéf lékařské komory.
"Pokud v některých regionech tato dostupnost zachována není, je to v první řadě problém zdravotních pojišťoven. Ty jsou ze zákona povinné svým klientům dostupnost lékaře v určitých vzdálenostech i časech zajistit," dodává. On-line poradenství podle něj nepředstavuje řešení problému.
Podle Kubka je ale naopak správné, že lékaři mezi sebou zabezpečeným způsobem sdílejí výsledky a nálezy pacientů. "Jestliže pacient absolvuje vyšetření v nemocnici v Praze, pak je pro zdravotnictví naopak výhodou, že se na něj může podívat lékař například v Havířově," uzavírá Kubek.