Krizová mapa republiky: Kde vznikají průmyslová ghetta?

Petr Holub
9. 3. 2009 17:15
Jak jste na tom u vás v kraji - nejhůř nebo nejlépe? Aktuálně.cz přináši krizovou mapu republiky
Foto: Reuters

Praha - Termín průmyslová ghetta zřejmě brzy získá nový význam. Dosud označoval kraje, které bojují s dědictvím těžkého průmyslu z dob socialismu. Pokud se prohloubí recese, do stejné kategorie se propadnou v regionech, kde dosud vyráběli auta.

Možný vývoj naznačuje analýza ekonomických a sociálních dat, která mapují změny po říjnovém nástupu krize.

K hodnocení vývoje v krajích zvolila redakce Aktuálně.cz jednak krátkodobá kritéria (růst nezaměstnanosti, ztráta volných míst, pokles průmyslových tržeb), jednak střednědobá, která zjišťují reakce občanů na ekonomické potíže (stěhování, stavba bytů, turistika).

Článek pokračuje pod rozcestníkem

Na účet automobilů

Nejhorší výsledek mají tradičně rizikové regiony Ústecka a Ostravska, ovšem stejně trpí také Vysočina a Olomoucko, kde roste nezaměstnanost nejrychleji v celé republice.

Na Vysočině se v posledních letech nejvíc investovalo do firem, které dodávají světovým automobilkám, úpadkem prochází tamní skláři. Na Olomoucku trpí nejen výrobci automobilových dílů, krize zasáhla také tamní textilky a dřevaře.

Blogy na Aktuálně.cz
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Poměry se vracejí o deset let zpátky, kdy vedle regionu pod Krušnými horami měli největší nezaměstnanost na celé Moravě.

Tentokrát se z moravské krize vymyká Jihomoravský kraj především zásluhou své metropole. Brno a přilehlé okresy (Brno-venkov, Vyškov) se dokážou krizi bránit relativně dobře zásluhou většího podílu služeb a také toho, že jejich podniky dodávají automobilkám jen v omezené míře.

V Česku se vedle Ústecka hluboko propadá Liberecký kraj, jehož prosperita stojí rovněž na dodávkách výrobcům automobilů.

Rezervy v Plzni, Hradci a ve Varech

Další české kraje mají větší rezervy. I když propad průmyslových tržeb nejvíc zasáhl Středočeský kraj a Plzeňsko, regiony mají z dřívějška dobrou pověst a lidé se tam nadále stěhují. Dosavadní nedostatek pracovních sil umožnil propuštěným najít jiná místa.

Krize plnou silou nezasáhla ani ve východních Čechách, i když například v okrese Rychnov nad Kněžnou (Královéhradecký kraj), kde auta vyrábí továrna v Kvasinách, se počet nezaměstnaných během tří měsíců zdvojnásobil.

Relativně dobře dosud obstál tradičně krizový region Karlovarska, který se při výpadku průmyslu může opřít o služby, které úspěšně nabízejí západočeské lázně.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Slovensko má šrotovné, bude až 2000 eur na auto

Poslední oázy klidu

Oázami klidu zůstávají Praha a jižní Čechy, kde málo firem dodává automobilovému průmyslu. Idyla je ovšem jenom zdánlivá.

Také na jihu Čech práce rychle ubývá, průmyslové firmy však zatím přes propouštění dokážou vydělávat. Praha stejně jako Brno, Plzeň a Hradec Králové těží z toho, že krize dosud nezasáhla služby, ovšem ekonomické potíže se stejně jako v Brně a Plzni projevují prudkým pádem stavebních zakázek.

Developeři totiž už koncem minulého roku přestali stavět bytové domy ve městech, naopak v pražském okolí, které patří ke Středočeskému kraji, lidé stále víc kupují rodinné domky.

Zelený svět
Zelený svět | Foto: Aktuálně.cz
Čtěte více:
Prognóza: Ceny bytů sletí a vrátí se za pět let

Situace se zřejmě bude zhoršovat ve všech krajích, protože všechny parametry sledované Aktuálně.cz zatím klesají. Jestli pád bude i nadále horší v tradičně krizových regionech včetně enkláv automobilového průmyslu, ukážou další měsíce, kdy se bude krizový index průběžně upravovat.

Mirek Topolánek
Mirek Topolánek | Foto: Reuters
Čtěte také:
Odhaleni: Řítila se krize, oni vám slibovali bohatství
 

Právě se děje

Další zprávy