Jste dobrý řidič? V Mostě vás rychle vyvedou z omylu

Radek Pecák, spolupracovník redakce
7. 12. 2009 7:05
Ztratili jste na silnici body? Zde je návod, jak některé z nich dostat zpátky
Musí to klouzat.
Musí to klouzat. | Foto: Radek Pecák

Praha - Je chladné ráno a do areálu výcvikového polygonu v Mostě se sjíždějí řidiči na školení bezpečné jízdy.

Jde o ty, kteří poztráceli ze svého řidičského konta body za přestupky a chtějí apoň tři body dostat zase zpátky.

Právě v Mostě a také v České Lípě mají možnost toho dosáhnout.

Každý musí obětovat celý den ze svého času a také zaplatit několikatisícovou sumu. Jednoho z kurzů pro řidiče v bodové tísni, jak jim tady říkají, se účastnil i spolupracovník Aktuálně.cz.

V následujících řádcích popisuje, že doplnění bodového konta není opravdu zadarmo. A také to, že školení na polygonu by prospělo většině řidičů.

Minimálně by je totiž vyvedlo ze sebeklamu, že umějí řídit.

Obsáhlou reportáž si můžete přečíst níže. Anebo se můžete jedním kliknutím dostat rovnou do kapitoly, která vás zajímá.


Co je to za řidiče

Už se sjíždějí.
Už se sjíždějí. | Foto: Radek Pecák

Řidiči se sjíždějí, s instruktory sledujeme značky a typy přijíždějících vozů a odhadujeme, za co si asi pokuty a zápis do registru bodů zasloužili.

"Vloni, když jsme s kurzy začínali, tady byly často k vidění velmi zajímavé vozy, nezřídka Ferrari či Porsche, teď už jsou v převaze přece jen "lidovější"auta, říká jeden z instruktorů bezpečné jízdy Stanislav Procházka.

Ani nyní nic exkluzivního branou polygonu neprojelo. Většina účastníků však sedí v dobře vybavených automobilech střední třídy.

Namátkou jmenujme Mercedes-Benz třídy E, Volvo S 80, Opel Insignia, Toyotu Avensis, Škodu Superb či Mercedes-Benz CLS 350. Přijel ale i Volkswagen Multivan, Peugeot Partner, Škoda Felicia a Land Rover Discovery.

Podle poznávacích značek dorazili lidé takřka z celé republiky - řidiči z Jihomoravského či dokonce Zlínského kraje museli kvůli třem škrtnutým bodům obětovat i valnou část předcházejícího dne.

"Spali jsme tady v hotelu," říká jeden z moravských šoférů. "Jinak by se začátek v osm hodin ráno stihnout nedal."

Když se po chvíli scházíme v učebně, v lavicích zasedne sedmnáct mužů a jedna žena. Čekají je tři hodiny teoretického školení.

Někteří se bojí nudného výkladu pravidel, ale tak to tady nechodí. Na řadu přicházejí i videa, na nichž lektor dokladá řidičské neumění.

Promítá se například slavný případ převrácení Škody Octavia, s níž její řidička vjížděla do brány firemního areálu.

Instruktor Procházka nad těmito obrázky dokládá statistiku, podle níž se nikdo nepokládá za špatného řidiče, přestože ve skutečnosti jsou řidičské dovednosti mnoha lidí velmi omezené.

Vyhni se a telefonuj

Odpoledne se venku při jízdách na mosteckém polygonu ukazuje, že instruktor řízení měl pravdu.

Skupina se rozdělila na dvě poloviny. Jedna nacvičuje vyhýbací manévr.

Řidič musí zatočit prudce doleva, jakoby v protisměru se vyhnout překážce ve svém jízdním pruhu, a pak se opěr rychle vrátit doprava.

Frekvence, s níž jdou pokyny instruktora do vysílačky v každém voze (účastníci všechna cvičení museli absolvovat ve vlastních autech), se postupně zvyšuje a na závěr přichází pokyn projet úsek s pravou rukou přiloženou k hlavě tak, jako obvykle držíme u ucha mobilní telefon.

"Vidíte, jak je to obtížné? Jak reagujete trhavě, jak to auto neposlouchá?" varuje instruktor.

Skutečně, zatímco při správném držení volantu oběma rukama tři kuželky v dráze obvykle vydržely, při cvičení "s telefonem" se často rozlétávaly na všechny strany.

Instruktor pak prozrazuje, že toto cvičení volil hlavně kvůli jediné ženě v tomto kursu. O většinu svých bodů totiž přišla, když byla přistižena, jak při jízdě telefonuje.

Škola smyku

Řidiči se cvičí také na speciálních pracovištích.

Auto vjíždí na kyvnou desku, která odhazuje záď vozu doleva nebo doprava a řidič předem neví kam. Odhození vyvolá přetáčivý smyk.

Vše se navíc děje na speciální fólii, která má podobnou úroveň přilnavosti jako ujetý sníh. Řidič musí bleskurychle reagovat a přetočením volantu na druhou stranu smyk zvládnout.

Cvičení se dělá v rychlosti 30 kilometrů v hodině, a kdo smyk zvládne, může rychlost zvyšovat.

Zatímco v pomalejší rychlosti to většina účastníků kurzu zvládne, v rychlosti jen o deset kilometrů vyšší už jsou vidět piruety nekontrolovatelně se smýkajících vozů.

Nakonec se test ještě ztíží - hned po zvládnutí smyku je třeba zastavit před tryskající vodní stěnou, která se náhle před autem na kluzné ploše objeví.

Jak sjíždět kopec

A pod kopcem prudce zatočit.
A pod kopcem prudce zatočit. | Foto: Radek Pecák

Podobná "dramata" jako při smyku, jsou k viděni na cvičení zvaném velký kopec.

Z něho dolů vede silnice pokrytá zase kluznou fólií a stejný povrch pokrývá i zatáčku pod sedmiprocentním klesáním.

Začíná se rozjezdem z kopce, přibrzděním před zatáčkou a zkouškou maximální rychlosti, kterou lze ještě úsek projet, aniž by se vůz dostal do smyku.

"Je to dobré proto, abyste v zimě, až pojedete po sněhu, znali předem limity vozu," říká instruktor.

Postupně pak řidiči zkoušejí vyhýbací manévr před vodní stěnou, která na různých místech náhle vyrůstá z povrchu.

Instruktor učí řidiče i správným reakcím. Pokud se totiž překážka objeví příliš blízko před vozem, nemá cenu už volant strhávat a riskovat smyk a boční náraz. Naopak je lepší srovnat kola a do překážky, třeba do protijedoucího vozu narazit předkem, kde je největší deformační a ochranná zóna.

Trénink brzdění

Pozor na vodní stěnu.
Pozor na vodní stěnu. | Foto: Radek Pecák

Už velká část teoretického školení byla věnována tomu, jak použít brzdy. Podle statistik neumí správně brzdit 70 procent řidičů.

"Značná část řidičů při panickém brzdění netiskne pedál zdaleka požadovanou silou a navíc se zaleknou pulsování pedálu, což způsobuje systém ABS a nohu povolí, namísto aby ji ještě více přitlačili," říká instruktor Procházka.

Například právě to, jak je důležité vědět, zda auto má systém ABS či bez něho, se mnozí z frekventantů kursu dovídají poprvé v životě.

"Zatímco řidič vozu s ABS může brzdit i v zatáčce, v autě bez tohoto systému se to samé může stát osudným," říká instruktor.

Samotný trénink brzdění začíná ze třicetikilometrové rychlosti. Nejprve na suchém drsném asfaltu. To nedělá problémy nikomu a auta se zastavují na pár metrech.

Pak se rychlost zvyšuje postupně na padesát až sedmdesát kilometrů a tady už je vidět, že z takové rychlosti auto brzdí celé desítky metrů. Instruktor je s výsledky - často mezi třiceti a čtyřiceti metry - nespokojen.

Volá řidiče do buňky a na židli ukazuje, jak při brzdění správně držet volant a jakou silou se dupe na pedál brzdy.

Rady se vyplácejí. Najednou se ukazuje, že pokud člověk správně reaguje a brzdí, dokáže i ze šedesátky zastavit na patnáctimetrové vzdálenosti.

Jak odmazat body

Ve tři hodiny je konec cvičení a rozdává se osvědčení.

"Ta musíte nejpozději do 30 dnů (jinak propadá) doručit na místně příslušný úřad ve vašem bydlišti společně se žádostí o odpočet bodů a do tří dnů by úřad měl body z vašeho konta odečíst," radí instruktor.

"A ještě jedna rada," přidává. "Protože body je možno odečíst jen těm, kteří do dnešní půlnoci nepřesáhnou hranici deseti bodů, měli byste domů jet tak, abyste tento počet nerozmnožili."

Dotaz co dělat, kdyby přece jen hlídka policie nějaký přestupek zjistila, nechává bez konkrétní odpovědi.

Přesto přikývne na radu jednoho z poučenějších účastníků kurzu. Tvrdí, že je nutno na místě vyjádřit nesouhlas s přestupkem a nechat případ takzvaně spadnout do správního řízení.

Lidé se na kurz vracejí

Za čtrnáct měsíců, co se v Mostě školení bezpečné jízdy konají i pro trestané řidiče, absolvovalo zdejší kurs zhruba dva tisíce lidí.

"Jsou mezi nimi osmnáctiletí kluci, ale i zkušení řidiči z povolání," říká majitel firmy HCT Patera.

Drtivá většina účastníků jsou podle Patery muži, kteří nejvíce svých bodů nasbírali za překročení povolené rychlosti. Nadpoloviční počet těchto řidičů už v životě zavinil nehodu.

Protože současná legislativa umožňuje řidičům absolvovat tento kurz a nechat si odepsat tři body jedenkrát v kalendářním roce, stihli sem někteří řidiči přijet již dvakrát a dá se očekávat, že se tu část z nich na počátku příštího roku objeví již potřetí.

Podmínky pro absolvování kurzu:

Nikdo z účastníků nesmí mít v součtu v registru řidičů přestupky za více než deset bodů a navíc žádný z těchto přestupků nebyl ohodnocen šesti, případně více body.

Účastník se musí dostavit vlastním vozem v náležitém technickém stavu a musí předložit kromě dokladů i potvrzení o zaplacení kurzovného. To v současné době činí 3800 Kč včetně DPH.

Každý týden se koná alespoň jeden kurz. Kurzy v Sosnové jsou o stovku dražší.
 

Právě se děje

Další zprávy