Otázky a odpovědi - Falšování data spotřeby nebo vydávání zahraničních výrobků za české zboží. I takovým způsobem obchodníci v Česku klamou své zákazníky.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) podobné triky v minulých dnech odhalila hned u několika prodejců.
Zákazníci mají většinou jen malou šanci takové podvody odhalit. Někdy se ale nepříjemnému překvapení mohou vyhnout pozorným čtením etiket zboží.
Aktuálně.cz radí, jak se nenechat okrást nepoctivými obchodníky.
Jak můžete odhalit manipulaci s datem spotřeby? |
Zda zákazník zfalšované datum spotřeby pozná, záleží na tom, jakým způsobem s ním prodejce manipuluje. Šanci má v případě, že obchodník pouze přidá na výrobek další etiketu, nebo přelepí tu starou.
"Pokud jsou na výrobku dvě etikety s různým datem spotřeby, je klamavé označování pro zákazníka patrné na první pohled," vysvětlil tiskový mluvčí SZPI Michal Spáčil.
Prodejci si ale často počínají rafinovaněji a zboží často znovu kompletně přebalí. Nebo nakrájejí například sýry z původního balení a vzniklé balíčky opatří zcela novými etiketami. Proti takovým praktikám je zákazník prakticky bezbranný.
"Zákazník nemá šanci to poznat, na výrobku není žádná manipulace vidět," dodal Spáčil. Sami inspektoři původní data použitelnosti výrobků zjistili tak, že překontrolovali také dokumentaci původních balení a etiket.
Jak poznat, že skutečně kupujete český výrobek? |
V Penny Marketu v Českých Budějovicích kontroloři zjistili, že obchodníci vydávali zboží z Polska a Slovenska za české výrobky. Zde se mohl zákazník podvodu ubránit pečlivou četbou obalu.
Visačkou "Česká kvalita" a českou vlajkou byly označeny celé regály, u zboží samotného se dala dohledat pravá země původu.
"Doporučujeme etikety kontrolovat. Ovšem ideální stav by byl, aby obchodníci nepodváděli a zákazník nic ověřovat nemusel," uvedl Spáčil.
Jak postupovat, pokud na podezřelou potravinu narazíte? |
Pokud objevíte potravinu, u které máte podezření na špatné označení, měli byste to nahlásit na SZPI, a to neprodleně. Jestliže už jste zboží koupili a závadu zjistili až doma, máte právo ji reklamovat.
"Když zjistíte třeba nějaké přelepy nebo manipulaci s datem spotřeby, jděte zboží okamžitě vrátit. To je situace, ve které je zákazník plně v právu," radí Libor Dupal ze Sdružení českých spotřebitelů.
Stejně byste měli postupovat, když objevíte výrobek, který se tváří jako český, ale pochází z jiné země. "To je jednoznačný podvod a máte právo dostat peníze zpět," dodává Dupal.
Kdy se mám obrátit na SZPI a kdy raději situaci vyřešit v prodejně? |
Pokud máte dojem, že jste narazili jen na ojedinělé pochybení, které vzniklo třeba nepozorností, můžete situaci vyřešit pouze v prodejně. "Upozorněte na to pracovníky a žádejte okamžitou nápravu," připouští Dupal, ale zároveň upozorňuje, že oznámení na SZPI je vždy sázkou na jistotu.
"Je v zájmu zákazníka, aby inspekci na možné problémy upozornil, aby to nezůstalo jen mezi ním a obchodníkem a mohlo dojít k celkové nápravě," uvedl Dupal.
SZPI se podnětem začne zabývat. Stížnosti zákazníků jsou navíc jedním z faktorů, který ovlivní, jak často bude inspekce obchod kontrolovat.
Lze někde zjistit, které obchody podvádějí nebo na které potraviny si dát pozor? |
Informace o již zjištěných pochybeních najdete na webu SZPI. Inspekce chce také na svých stránkách začít zveřejňovat údaje o falšovaných potravinách, u nichž výrobce například některé složky nahradil levnějšími, aniž by o tom zákazníky náležitě informoval.
Pomoc při nákupech potravin nově nabízí i Potravinářská komora. Na internetové adrese svet-potravin.cz začala zveřejňovat testy potravinářských výrobků. Zatím potravináři otestovali například šunky či špekáčky. Každý měsíc přijdou na řadu další dvě základní potraviny.
Chtějí tak upozornit na levné náhražky v jídlech. "Problém je naprosto jasný. Rostoucí počet výrobků, v nichž je dražší surovina nahrazovaná surovinou levnější, jako je drůbeží separát, sója nebo rostlinné tuky," říká prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.
U jakého zboží obchodníci nejčastěji podvádějí? |
Co se týče manipulace s datem spotřeby, nejčastější pochybění kontroloři našli u krájených sýrů, uzenin a u lahůdkových salátů. Problémy se také objevují u masných výrobků nebo vína. Pozor si dávejte i při nákupu medu nebo mořských ryb.
Jak často kontroly obchodníků probíhají? Může se stát, že se některý obchod vyhne kontrole? |
Inspektoři provedou zhruba 38 tisíc kontrol za rok, na starost mají 42 tisíc provozoven. Kapacita 214 inspektorů na každoroční návštěvu všech provozoven nestačí. Podle mluvčího Spáčila je ale systém nastavený tak, aby se čas od času dostalo na každého.
"Tam, kde se najdou problémy, kontrolujeme samozřejmě častěji. Důležitou roli hrají i podněty od spotřebitelů nebo skutečnost, zda prodejna nabízí rizikové druhy zboží," popsal Spáčil.