Dva roky Pendolina: Dráhy tají, zda a kolik vydělalo

Iva Nachtmannová
29. 11. 2007 11:20
Ubrali jsme pasažéry autobusům, tvrdí ČD
Z depa vyjíždí pomalu, rychleji si troufne až za výhybkami
Z depa vyjíždí pomalu, rychleji si troufne až za výhybkami | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Před dvěma lety, 29.listopadu, nasadily České dráhy na trati Praha-Brno a Praha-Ostrava rychlovlak Pendolino. Dráhy jej dodnes prezentují jako svou vlajkovou loď. Splnily vlaky očekávání a jsou ziskové?

Aleš Ondrůj, ředitel marketingu osobní dopravy, je přesvědčen, že projekt uspěl. Cestujících na obou zmíněných tratích přibylo (o 28-30 %), o víkendech a v pondělí jsou místenky často vyprodány. Ve špičkách přepraví česká pendolina asi pět tisíc pasažérů.

Pokud ale dotaz místo marketingových úspěchů vyžaduje odpověď reálných čísel, sdílnost ČD klesá na minimum. Vydělávají rychlovlaky? Jaké jsou náklady na provoz? Vyplatí se Pendolino v celkovém součtu stoprocentnímu vlastníku - českému státu?

"Pendolino jsme kupovali z vlastních peněz a je to čistě komerční produkt Českých drah. Takové informace vám nemůžeme dát, poskytli bychom je tím konkurenci," odmítá konkrétní odpověď Roman Joklík z odboru komunikace.

Nelze ani říci, kdy ČD počítají, že se investice vrátí: "Návratnost Pendolina je vypočítána na dobu jeho životnosti, tj. na cca 25 let. Vzhledem k ekonomickým výsledkům to ale může být dříve."

Na druhou stranu však podle šéfa marketingu Ondrůje ČD nepočítají s tím, že by nyní přikupovaly další soupravy Pendolino: "Zájem o spojení SuperCity projevila třeba Varšava. Nyní ale jednáme o dodávce nových souprav od firem Siemens a Škoda, takže o nákupu Pendolin neuvažujeme. Přece jen se musíme věnovat i modernizaci regionálních spojů."

Vlak pro byznysmeny

Podle průzkumu STEM, který si dráhy nechaly vypracovat v létě, si lidé vybírají české Pendolino ne kvůli rychlosti. Pro téměř polovinu lidí je důležitý fakt, že mohou cestou v klidu pracovat nebo odpočívat. U lidí s místenkou v první třídě je to dokonce 68 %.

Pendolino v datech

Pendolino na trati

  • Výrobce: Alstom Ferroviarria
  • Provoz v ČR: od 11.12.2005
  • Cena: 4,5 mld. Kč
  • Cena soupravy: asi 700 mil. Kč
  • Tržba do 11/07: cca 750 mil. Kč
  • Najeto: 4,2 mil. km
  • Přepraveno: 1,6 až 1,7 mil. lidí
  • Náklady na provoz: obchodní tajemství

Výzkum také ukázal, že spoje využívají pasažéři víc pro pracovní cesty než pro turistiku nebo návštěvu přátel. Lidé v prvních třídách mají jízdenku často placenou od zaměstnavatele, vyšší cena pro ně proto není problém. Studentů cestuje minimum (4 %). Pravidelně aspoň jednou týdně využívá cesty rychlovlakem 14 % lidí.

Nejlepší na sever Moravy

Aleš Ondrůj je nicméně o úspěchu Pendolina přesvědčen - míní, že se dráze podařilo přesvědčit některé lidi, aby místo svého auta dali přednost vlaku. "Dokonce jsme stáhli i lidi z autobusů, Student Agency kvůli našemu spoji do Ostravy výrazně omezila své autobusové linky," tvrdí marketingový šéf osobní dopravy ČD.

Student Agency ovšem na svých stránkách omezení spojů vysvětluje jinak - přičítá je zavedení mýtného, které jejich spoje prodražilo. Ředitel Radim Jančura svým klientům dokonce slibuje, že koupí vlak a bude na cestě z Prahy do Ostravy konkurovat drahám.

Skutečností zatím je, že jízda autobusem Student Agency z Prahy do Ostravy trvá téměř pět hodin a vede přes Brno, Olomouc a Frýdek-Místek, zatímco Pendolino cestu zvládne za necelé tři a půl hodiny jen se zastávkou v Pardubicích a Olomouci.

I při srovnání ceny jízdenky pro druhou třídu s osobním autem vychází na trase Praha - Ostrava o něco výhodněji rychlovlak. Tedy pokud se do ceny započítává i amortizace vozu a ne jen pohonné hmoty. Na trase Praha - Brno vychází stále levnější i rychlejší autobusy, díky zostřenému konkurenčnímu boji mezi dopravci.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy