reklama
 
 

Stát zadusil snahy konkurovat Českým drahám

21. 9. 2007 12:50
RT-Express do Ostravy nevyjede

Praha - Možná konkurence Českých drah, rychlíky RT-Express, nakonec na trať mezi Prahou a Ostravou nevyjedou.

Po téměř roce jednání a shánění povolení se společnost Railtrans rozhodla tento projekt zastavit. Tuto informaci přinesl server iDnes.

Dle firmy se objevilo několik skutečností, které pro ni představovaly vysoké podnikatelské riziko. A většina z nich přišla ze strany státu.

Drahám roste konkurence. A je levnější - Rychlíky RT-Express měly konkurovat nejen cenou, ale i službami

"Jakoby 'náhodou' se v první polovině roku objevil ve věcném návrhu zákona o veřejné dopravě institut 'regulačního stupně', umožňující odepřít přístup k trhu dopravci pro případ, kdy komerční spoje svým provozem významným způsobem ohrozí provozování dopravy ve veřejném zájmu," uvádí jednatel firmy Petr Šimral.

Podle něj se tak může stát, že vlak RT-Express ztratí přístup na tratě jen proto, že bude úspěšnější, než dotované spoje.

Do budoucna bude možná dle jednání vlády dotovat i vlaky Intercity a Eurocity, pro které by nový rychlík byl konkurencí.

Přeplněné koleje

Navíc nyní České dráhy po létech nezájmu o posílení spojů mezi Prahou a Brnem přidaly několik rychlíků. Ty ale jezdí koridorem přes Českou Třebovou. Do toho vstupuje rekonstrukce železnice na východní části Prahy.

"Tím se velmi snižuje kapacita tohoto úseku, takže pro vlaky projektu RT-Express jako na jediné spoje "nezbylo místo" na trati mezi pražskými stanicemi Libeň a Běchovice a musely by proto vyjíždět z okrajových a méně významných stanic jako Smíchov a Vršovice," uvádí Šimral.

Navíc dodneška čeká firma Siemens na homologaci svých lokomotiv, které měla dodávat firmě Railtrans již loni a které běžně jezdí v západní Evropě.

Boj se státem a dominantní firmou

"Na základě přímých zkušeností se domníváme, že výroky o podpoře zlepšování služeb prostřednictvím liberalizace železniční dopravy a konkurence mezi dopravci jsou v ústech zástupců českého státu v současnosti jen prázdnými frázemi," říká Petr Šimral.

"V prostředí fakticky velmi úzkého propojení mezi dominantním dopravcem a státem je snaha o narušení této hegemonie a o zrovnoprávnění dalších dopravců pro malou společnost velmi obtížná a pokus o ni by mohl být za stávající správní praxe i ekonomicky smrtící," uzavírá svými zkušenostmi jednatel firmy.

21. 9. 2007 12:50

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama