Praha - "Silná slova o homosexuálech ovládajících ministerstvo dopravy jsem použil účelově, abych upozornil, že se v Českých drahách ztratilo 8 miliard korun," prohlásil odborový předák Jaromír Dušek.
"Nemám vůbec problém s homosexuální menšinou. Ale jestliže se z této skupiny určitá malá část vymezí jako protekční skupina a vytváří mafiánské struktury, tak jsem to musel napadnout, i kdyby šlo o heterosexuály s prsatými blondýnami. Špatnost je špatnost, ať ji dělá kdokoli," zdůraznil v rozhovoru pro Český rozhlas 6 a Aktuálně.cz.
Dušek připouští, že inkriminované výroky o desítkách úředníků ministerstva dopravy a Českých drah s homosexuální orientací skutečně použil.
"Nechci popřít podstatu toho článku v Lidových novinách. Chtěl jsem připomenout, že existuje skupina lidí, kteří navzájem protekčně působí a kteří jsou shodou okolností homosexuálové, snaží zaretušovat trestné činy včetně neuvěřitelných úniků finančních prostředků. Přitom kolem sebe nabírají diletanty z řad stejně orientované menšiny na úkor pracovitých a zkušených zaměstnanců."
Pro a proti
České dráhy dostaly v roce 2008 od vlády 12 miliard korun na nákup vagónů a lokomotiv. Z toho čtyři miliardy utratily ještě ve stejném roce za mzdy a další provozní výdaje. O tom není mezi Českými drahami a jejich kritikem Jaromírem Duškem sporu. Neshodnou se však, co se stalo se zbylými osmi miliardami.
České dráhy: Za tyto peníze jsme nakoupili v letech 2008 a 2009 nové vagóny, celkem v hodnotě 8,4 miliardy. Jde především o 20 souprav CityElefant a 70 souprav Regionova.
Dušek: Tím se nevysvětluje, co se stalo s mimořádnou dotací. České dráhy každoročně utrácejí za vagóny cca 3,5 miliardy z vlastních odpisů, běžných dotačních programů a z půjček od banky Eurofima. Pouze tyto peníze stačí na zmíněné nákupy.
Nechápu, proč ta hysterie
Aktuálně.cz: Opravdu není zvykem hodnotit sexuální orientaci kohokoli na veřejné scéně. Pokud jste chtěl vedení ministerstva dopravy z čehokoli obviňovat, tak jste se nemohl prostě držet toho, že podléhá klientelismu a známostem?
O to jsem se pokusil před několika měsíci, když jsem na tiskovou besedu pozval řadu novinářů včetně několika televizí. Předal jsem jim poměrně průkazné dokumenty, že na českých drahách zmizelo osm miliard korun. Bohužel ani jedna televize to neodvysílala a každý si může udělat úsudek proč. Jeden redaktor nejmenovaného deníku se mi dokonce omluvil, že mu to zakázali.
Když začnete obyčejným způsobem o něčem hovořit, tak se nestane nic. Nikdo se nedozví pravdu díky obrovskému vlivu, který tato skupina má nejen na média, ale i na ekonomiku jednotlivých resortů.
A.cz: Ztratil jste tedy trpělivost a použil silnější kalibr?
Dá se to tak říct. Ale vůbec jsem se tím nechtěl dotknout této menšiny jako takové. Kdyby pan redaktor, se kterým jsem dělal v Lidových novinách rozhovor, poctivě napsal, co jsem řekl, tak jsem své výroky uvedl tím, že nemám vůbec problém s homosexuální menšinou, že jsem se nikdy proti nim nevymezoval a že mám mezi nimi řadu přátel.
Ale když se z této skupiny určitá malá část vyčlení jako protekční skupina a vytváří mafiánské struktury, které jsou mimo rámec zákona a nepodléhají kontrole, tak jsem to musel napadnout. Udělal bych to, i kdyby šlo o heterosexuály. Kteří se obklopují prsatými blondýnami. Špatnost je špatnost, ať ji dělá kdokoli. Tak nechápu, proč ta hysterie, když jsem řekl, že král je nahý.
Na vagóny mělo jít 12 miliard
A.cz: Používáte silná slova a konkrétně jste hovořil o osmi miliardách, které se někde ztratily. Co jste tím měl na mysli?
České dráhy dostaly neobvyklým způsobem 12 miliard korun od státu za to, že předaly jiné státní instituci správu dopravních cest. Ty peníze byly usnesením vlády účelově vázány na obnovu vozového parku Českých drah v osobní dopravě.
A.cz: Kdy k převodu došlo?
V druhé polovině roku 2008. Koncem roku vyjádřil poslanec za ODS Prosek v dozorčí radě Českých drah zklamání, že se čtyři miliardy rozkoulely na provozní výdaje a že se tak nedodržuje vládní usnesení. Bylo mu řečeno, že není na mzdy a další provozní výdaje. Mezitím se ovšem stamiliony utrácely za reklamu, která neměla žádný efekt.
A.cz: Vám vadí, co se stalo se zbylými osmi miliardami?
Ano, tolik tak mělo zůstat koncem roku 2008. Tehdejší náměstek ministra dopravy Žák proto začal klást dotazy, kde ty peníze jsou. Proto se odstřelil z funkce a problém se jakoby odstranil.
Se stejnými dotazy jsme ředitele Českých drah atakovali jménem odborů. Během tří čtvrtin roku jsme konstatovali, že máme tři verze, jak bylo s prostředky naloženo, a že ani jedna není pravdivá.
A.cz: Čtyři miliardy tedy byly rozpuštěny na provoz. Ptali jste i na další peníze?
Měly být k dispozici v prosinci 2008. Tehdy představenstvo dostalo od dozorčí rady souhlas k nákupu směnek společnosti ČEZ s odůvodněním, že za ně bude větší zhodnocení, než když budou v bance. O to větší bylo naše překvapení, když nám po měsících tiskový mluvčí sdělil, že se v roce 2008 se utratily čtyři miliardy za kolejová vozidla a že se stejné prostředky utratily v roce 2009.
Přitom máme naprosto přesné údaje o tom, která vozidla se kdy objednala a dodala pro České dráhy. Víme, kolik stojí, a víme z jakých prostředků se platí. Jestli dnes někoho nezajímá osud osmi miliard a žene odbory do stávky kvůli desítkám milionů, tak žasnu na několikrát.
Nic se za ně nekoupilo
A.cz: V letech 2008 a 2009 se tedy nic nenakoupilo?
Nakoupila se vozidla, která byla objednána nejméně dva roky předtím. To byla vozidla, která se pravidelně kupují z odpisů, tedy z vlastních prostředků firmy. Další se kupují z prostředků státu, jak najdete v rozpočtech na příslušný rok. V některých letech jsme nakupovali z úvěrů od mezinárodní banky Eurofima, za které nese garanci stát. Tyto sumy dohromady dosahují tři nebo tři a půl miliardy a stoprocentně pokryjí kapacity výrobců České republiky. Kromě toho berou České dráhy ještě vozy první třídy a některé další vozy od Siemensu.
Není tedy možné lhát veřejnosti, že jsme kromě těchto tří miliard ročně utratili ještě další čtyři miliardy. To by přece cestující poznali, protože by tu byly desítky dalších souprav, které České dráhy bohužel nemají.
A.cz: Máte důkazy o tom, že České dráhy nakoupily místo vagónu za osm miliard něco jiného, tedy například cenné papíry?
Když se podíváte do účetní závěrky Českých drah za rok 2008, najdete tam víc než čtyři miliardy v cenných papírech. Když generální ředitel tvrdí, že dráhy nikdy žádné cenné papíry nekoupily, jak to, že jsou v účetní závěrce? A pokud neexistují žádné cenné papíry, pak se ptám, co udělali s osmi miliardami.