Dobešovo školství propadlo před experty OECD

Petr Holub
13. 2. 2012 12:00
Státní maturity označují experti světové organizace za nesmyslný a riskantní krok
Nejlepší ministr (podle prezidenta) dělá věci, kterým svět nerozumí.
Nejlepší ministr (podle prezidenta) dělá věci, kterým svět nerozumí. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - České školství ministra Josefa Dobeše z Věcí veřejných dostalo další výstrahu mezinárodních institucí, která se tentokrát týká samotné úrovně zdejších škol.

"Úpadek schopností studentů je velmi vážný a patří k nejvážnějším mezi vyspělými zeměmi," píší v právě zveřejněné zprávě experti organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj o situaci v tuzemském školství.

Česko podle expertů přitom nedělá žádné efektivní kroky, aby situaci zlepšilo. 

Plošné testování absolventů v rámci státních maturit nebo v 5. a 9. třídách základních škol nemůže kvalitě významně prospět, navíc není dobře připraveno.

"Jde spíše o technickou záležitost, která nemá smysl bez velmi speciálních analýz v oblastech, jakými jsou měření vzdělanosti, rozvoj testů a hodnotících kritérií. České republice se ale nedostává potřebných expertů," stojí ve zprávě OECD.

Přístup minulého režimu

V dosud nejtvrdší zprávě o stavu českého školství označují experti OECD za jádro problémů nezdařenou transformaci komunistického vzdělávacího systému.

Reformy zrušily zastaralý centralizovaný model, který nutil všechny školy ke stejným výkonům, a otevřely prostor pro zavádění nových pedagogických postupů. Teď se však ukazuje, že pouze iniciativní kroky jednotlivých učitelů a škol nestačí, protože většina se drží vyzkoušených postupů z centralistické minulosti.

"Výuka a způsob hodnocení se za několik posledních desetiletí nezměnily a zpravidla se stále opírají o názory a postoje, které se používaly před liberalizací systému v roce 1989," upozorňuje kritická studie.

Žáci se totiž i nadále především známkují za to, jak si zapamatovali předepsanou učební látku. Hodnocení a sebehodnocení žáků nejsou součástí průběžného dialogu mezi žákem a učitelem, během kterého může žák získat novou motivaci ke studiu. Pro takový dialog je mnohem vhodnější slovní hodnocení než známky.

Nesmysl a riziko

Návratem ke starým hodnotám jsou také centralizované maturitní testy, které zavádí ministr školství Josef Dobeš.

Nejsou však ani dostatečně promyšleným návratem, protože ani autoři testů nedovedli týmu expertů přesně vysvětlit, jaký účel vlastně sledují.

"Za jeden z účelů je označováno vydání dokladů o ukončeném středoškolském vzdělání. Kromě toho se ale uvádí, že testy mají sloužit ke srovnání úrovně jednotlivých škol. Tyto účely ale není možné spojovat, protože pak zkoušky neplní správně ani jeden ze sledovaných cílů," zpochybňují experti hlavní a nejdražší reformní krok posledních let.

Maturitní testy a plošné testování základních škol jsou podle OECD velmi riskantní sázkou, kterou může celý systém hodně ztratit. "Zámořské zkušenosti ukazují velmi negativní vedlejší efekty, když jsou národní testy studentů použity nevhodným způsobem. Studenti se mohou učit pouze kvůli testům a učitelé omezují osnovy," uvádějí experti.

Hodnotit nejen žáky

OECD dnes doporučuje zavést úplně nový systém hodnocení celého vzdělávacího systému. Jedině tak bude možné odhalit nedostatky v celém systému i jednotlivých školách a zároveň je efektivně zlepšovat.

Hodnocení vzdělávacího systému se přitom nemá omezovat pouze na zkoušení a známkování žáků. Stejně důležité je také hodnocení učitelů a celých škol.

Zpráva to ukazuje na příkladu z učitelské praxe. Dnes neexistuje žádná souvislost mezi schopnostmi učitelů a tím, jak jsou placeni. I když se učitelé například snaží zlepšit svou kvalifikaci, nemají zaručeno, že jim ředitel zvýší plat.

"Mnozí učitelé v rozhovorech s výzkumným týmem připustili, že souvislost mezi výkonem a platem není transparentní," popisuje zpráva OECD situaci v českých školách.    

 

Právě se děje

Další zprávy