Do vyšetřování Dieselgate se zapojila česká komunistka. Aféra ještě neskončila, varuje

Petr Koděra Petr Koděra
5. 3. 2016 6:45
Česko zaznamenalo ve středu v Bruselu nenápadný, ale důležitý diplomatický úspěch. Komunistická europoslankyně Kateřina Konečná se stala místopředsedkyní vyšetřovacího výboru, který hodlá zjistit příčiny aféry Dieselgate, při níž se podvádělo s emisními testy u automobilů. Evropští politici však nebudou vyšetřovat automobilku VW nebo jiné výrobce. Zaměří se na státní úřady v různých zemích. "Chceme zjistit, jak je možné, že celé téma bylo tak dlouho ignorováno, a kdo je za to odpovědný," říká Konečná v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Foto: ČTK

Jak se dnes, půl roku po jejím vypuknutí, díváte na kauzu Dieselgate?

Jako na klamání zákazníků, podvod a ohrožení pracovníků na nižších úrovních, kteří za nic nemohou.

Máte informace, kdy přesně začnou v Česku prohlídky dotčených aut, jejichž motor umí oklamat oficiální emisní testy?

Tuto informaci nemám, ale obávám se, že s tím bude spojena řada komplikací. Ovšem je na podvádějících automobilkách, aby své chyby napravily a sypaly si popel na hlavu.

Máte právnické vzdělání. Řekněte tedy: mají podle vás lidé šanci na odškodné?

Selský rozum mi říká, že pokud je jasné, že k podvodu a klamání došlo, je odškodnění namístě.

Kateřina Konečná (35)

Komunistická europoslankyně, která se v Bruselu věnuje přednostně dopravě, životnímu prostředí, boji za větší informovanost o transatlantické dohodě o obchodu a investicích mezi EU a USA, právům zaměstnanců a tématu palmového oleje. Aktuálně se angažuje i v zavádění opatření proti nákaze virem zika. Rodačka ze severomoravského Nového Jičína absolvovala Vysokou školu finanční a správní v Praze, vedle toho má ještě bakalářský titul z brněnských práv. V roce 2002 se stala v 21 letech jako nestraník za KSČM nejmladší českou poslankyní. Ve Sněmovně vydržela až do roku 2014, kdy se na třetí pokus dostala do Evropského parlamentu. Je vdaná, loni v říjnu se jí narodil syn.

Proč v USA už lidé odškodné dostali a v Evropě ne? V čem je evropský klient jiný? Je "něco méně" než ten americký?

To je přesně to, co chceme zjistit a zajistit, že s evropským zákazníkem bude jednáno s úctou, jakou si zaslouží. Je nepřijatelné, aby evropské firmy jednaly s evropskými zákazníky jako s druhou kategorií. Tomu musíme učinit přítrž.

K čemu přesně byl zřízen vyšetřovací výbor pro měření emisí v automobilovém průmyslu?

Primárně aby bylo vyšetřeno, jak k celé aféře Dieselgate vlastně došlo. Chceme zjistit, jak je možné, že celé téma bylo tak dlouho ignorováno, a kdo je za to odpovědný. Vznikl však především k vyšetření selhání veřejných institucí a kontrolních úřadů, nikoliv výrobců a soukromých právnických osob.

Co si od práce výboru slibujete? Co může vyšetřit, když obecně nikdy žádné podobné komise nebo výbory na nic zásadního nepřišly?

Slibuji si od toho hlavně prošetření celého systému. Evidentně se totiž jedná o zásadní a několikaleté pravidelné selhávání všech kontrolních orgánů. Čili hlavním cílem je zjistit, co je v systému tak špatně, že žádná z bezpečnostních brzd a protivah nebyla schopna včas zareagovat, podvody odhalit a řádně se s nimi vypořádat bez toho, aby vše doznalo takto monumentálně skandálního rozsahu. Na základě zjištění, co je v systému kontrol špatně, pak přijmout komplexní změny celého procesu kontrol, a to i kontroly revizní.

Co budete přesně ve výboru dělat vy? Jaké máte úkoly?

Má role spočívá ve dvou rovinách. V té první budu působit jako místopředsedkyně, tedy budu se přímo podílet na řízení jednotlivých zasedání výboru, určovat spolu se zbytkem předsednictva agendu a pořadí jednotlivých schůzí, předvolávat před výbor jednotlivé zainteresované osoby a jednotlivá zasedání také přímo řídit.

V té druhé rovině budu prosazovat názory své a naší politické skupiny GUE/NGL na celou věc, jako každý další běžný člen výboru. Spolu s ostatními budu navštěvovat jednotlivé kontrolní složky, výrobce a tak dále. Hodlám do diskusí vložit témata jako práva spotřebitelů a zaměstnanců automobilového průmyslu. Respektive těch, kteří nepodváděli, a přesto jsou první na ráně.

To jste řekla hned jako první věc poté, co jste se stala místopředsedkyní výboru: že místo manažerů zpravidla odnesou skandály běžní zaměstnanci. Proč si to myslíte?

Zkušenost s tím, jak mnohé filmy nakládaly s finanční krizí. Pro ty odpovědné zlaté padáky a pro ostatní šáteček a dlažba.

Třeba ve Volkswagenu ale po aféře Dieselgate padaly hlavy v nejvyšším vedení.

Ano, ve VW. V jedné firmě. Nesmíme navíc zapomínat, že celá aféra neskončila, a neměli bychom mít dojem, že je vše u konce jenom proto, že jsme zrovna v oku hurikánu.

Je veřejným tajemstvím, že s emisemi velmi pravděpodobně nepodváděl jen Volkswagen, ale i další automobilky. Budete vyšetřovat i jiné výrobce aut?

Budeme vyšetřovat Komisi i částečně jednotlivé členské státy a jejich dozorové a kontrolní orgány. Znovu opakuji, vyšetřování se bude primárně zaměřovat na veřejné instituce, nikoliv na soukromé právnické osoby. Budeme vyšetřovat vše, co se skandálem souvisí. Nechci obětní beránky, ale pravdu a nápravu. Tak, aby k podobným selháním již v budoucnu nemohlo dojít.

A jaké budou konkrétní dopady vašeho vyšetřování? Co se stane, pokud odhalíte viníka nebo viníky? 

Od nás ve své podstatě nemohou přijít žádné tresty. Nejsme orgán soudní moci a nemáme ani žádné administrativní pravomoci. Vykonáváme parlamentní kontrolu, tedy jsme nástroj kontroly občanů. Poté, co shromáždíme všechny podstatné informace a vyslechneme relevantní zainteresované subjekty, vypracujeme zprávu, ve které by mělo být uvedeno, z jakého důvodu k aféře došlo, které prvky systému jsou vadné, nespolupracují a neplní si své povinnosti. A na základě těchto závěrů pravděpodobně navrhneme provedení jednotlivých legislativních a administrativních změn, které je třeba provést, aby došlo k opravě celého systému.

Jak jste se k práci ve výboru dostala? Chtěla jste sama, nebo vás někdo navrhl?

V rámci Evropského parlamentu jsem členkou Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin a náhradnicí Výboru pro dopravu a cestovní ruch. Vzhledem k tomu, že se v tomto případě jedná o spojené nádoby tématu dopravy a životního prostředí, považuji svou účast ve vyšetřovacím výboru za zcela logickou. 

Jste fanynka aut?

Jsem fanynka rovného jednání s lidmi a čistého vzduchu.  

Čím jezdíte?

Volvem.

 

Právě se děje

před 54 minutami

Slávistická devatenáctka na Interu schytala čtyři góly

Fotbalistům Slavie do 19 let nevyšel vstup do Youth League, která je mládežnickou obdobou Ligy mistrů. Pražané v úvodním duelu skupiny v Miláně proti Interu zaostávali a favoritovi podlehli vysoko 0:4. Domácí dali dva góly z penalt a dvakrát se trefil Sebastiano Esposito.

Sedmnáctiletý útočník otevřel skóre v 29. minutě, kdy se obtočil kolem obránce a střelou mezi nohy překonal slávistického gólmana Surovčíka, který už v sedmé minutě nahradil zraněnou jedničku Sirotníka.

Inter soupeře jasně přestřílel a po změně stran přidal další tři branky. V 58. minutě Esposito s přehledem proměnil penaltu po zákroku Štětky a o 20 minut později se povedenou střelou zpoza vápna prosadil Oristanio. V 86. minutě byl po druhé žluté kartě vyloučen Hošek a už v nastavení z dalšího pokutového kopou překonal Surovčíka Vergani.

V dalších zápasech skupiny se slávističtí mladíci stejně jako A-tým v Lize mistrů utkají s Dortmundem a Barcelonou. České maximum v Youth League drží Příbram, která v sezoně 2015/16 došla do osmifinále.

Aktualizováno před 1 hodinou
Další zprávy