Děti nebaví zpívat doma do počítače, chybí jim motivace. ZUŠ se obávají ztráty žáků

Michaela Endrštová Martina Heroldová Michaela Endrštová, Martina Heroldová
13. 5. 2021 16:27
Spolu s návratem žáků do škol se vrátila i individuální výuka na základních uměleckých školách. Učitelé a ředitelé Aktuálně.cz popsali, s čím se během výuky na dálku museli vyrovnat a proč doufají, že už se školy nezavřou. Kvůli zpožďování tónů při on-line přenosu například nemohli doprovázet žáky na klavír. Děti se také styděly zpívat doma před rodiči. Některé přišly o motivaci a ze ZUŠ odchází.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ZUŠ Open

Čtrnáctiletá Barbora hraje už šest let na hoboj a do loňska byla zvyklá několikrát ročně vystupovat před desítkami diváků. Na jaře 2020 však covid poprvé uzavřel základní umělecké školy a Barbora mohla hrát jen pro svého učitele, a to pouze prostřednictvím obrazovky smartphonu. Vydrželo to doteď, základní umělecké školy byly s krátkými pauzami zavřené téměř rok.

Kvalita obrazu i zvuku mobilní aplikace, kterou Barbora zprvu používala, byla špatná. Zkusila jinou, ale při slabém připojení slyšel učitel jen každý třetí tón. Výuka na dálku Barbořin pokrok ve hře na hoboj zbrzdila. 

"Když mě vyučující pořádně neslyší, těžko mě může opravit. Navíc přenos byl zpožděný, takže učitel nemohl ťukat do rytmu a hrát na klavír jako na normální hodině," líčí Barbora. Kromě toho je hoboj náročný na údržbu, často se v něm něco pokazí a ani s tím učitel nemohl na dálku studentce pomoci.  

Při výuce on-line se ztrácí barva zvuku i emoce

Mladí hudebníci se sice nyní mohou vrátit k individuální výuce a opět se setkávat s učiteli, jenže ne všem se podaří ztracené hodiny dohnat. "Za pár hodin prezenční výuky jsem se posunula dál než za půl roku té distanční. Skladba, se kterou jsem se na dálku mořila dlouhé hodiny, mi najednou jde," popisuje Barbora.

"Žádná z platforem, které se pro on-line výuku používají, není uzpůsobena pro přenos zvuku a rychlé střídání tónů. Zvuk je proto zkreslený, melodie zpožděná," vysvětluje Zuzana Kolářová, která v ZUŠ Horní Slavkov vyučuje hru na klarinet. Při distanční výuce tedy například nemůže učitel doprovázet žáka na klavír.

Anebo na kytaru, jak potvrzuje ředitelka ZUŠ v Jablonci nad Jizerou Jana Bartoničková. Melodie, kterou žák k jejímu doprovodu hrál, se k učitelce dostala o dvě až tři sekundy později.

Potíž s přenosem zvuku vylučuje on-line vyučování sborového zpěvu nebo orchestrální hry. Vést vokální sbor je podle Bartoničkové téměř nemožné. A podobně nereálné je, aby on-line společně hrál dechový soubor třinácti dětí, který řídí Simona Šmejkalová na pražské ZUŠ Taussigova. "Jedinou možnou formou výuky je individuální studium jednotlivých partů," vysvětluje.

Výuka na dálku je podle ředitelky Stipendijní akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART Dany Syrové dobrá pro udržení disciplíny, kontaktu s učitelem nebo technické úrovně. "Ale při přenosu barvy či kvality zvuku nebo emocí přes obrazovku, při vysvětlování úchopu a držení nástroje narážíme na zásadní limity," popisuje. Žáci si tak doma fixují chyby, které by jinak nedělali. 

Přesto on-line výuka v některých aspektech prospěla alespoň žákům sólového zpěvu, kteří byli zvyklí na neustálou klavírní oporu - nyní zvládnou udržet intonaci i bez doprovodu, potvrzuje učitelka zpěvu na ZUŠ Klementa Slavického v Kadani Alena Benešová. Ta s žáky pracovala přes platformu Zoom. Při výuce skladby nahrávala a na konci hodiny je s žáky procházela, aby si uvědomili, kde se mohou posunout dál.

Se ztrátou motivace se u studentů nesetkávala. Zažila ale kuriózní vyučování přes klasický telefonní hovor, kdy jí žák vysvětlil: Jsme dnes na koních, tak to bude bez videa. "Žáci o výuku nechtěli za žádnou cenu přijít, i když byli mimo dosah wi-fi," podotýká.

Učitel populárního zpěvu na mostecké ZUŠ Jan Hönig zase oceňuje, že se někteří studenti naučili více pracovat s novými technologiemi. "Distanční výuka je vedla k samostatnosti - žáci si začali sami nahrávat písničky, někteří se naučili pracovat například s nahrávacími softwary či zvukovou kartou, hledat hudební podklady nebo sledovat nové trendy v populární hudbě," líčí. S dětmi se někdy spojoval také o víkendu, protože ve všední dny byly často vytížené vypracováváním úkolů do školy.

"Škola mě občas sice trochu zahlcovala, ale dalo se to zvládnout. Byla to super zkušenost, že se zpěv i klavír dá přenášet přes mobilní telefon," říká dvanáctiletý žák Matyáš Walter, který kromě populárního zpěvu studuje rovněž hru na klavír. Když byly potíže s přenosem a připojením, posílali si s učitelem videa, která potom konzultovali.

Někteří žáci se ale doma před rodiči nebo proto, že bydlí v panelovém domě, styděli zpívat naplno, zaregistrovala ředitelka jablonecké ZUŠ Jana Bartoničková. "Při nynější prezenční výuce tedy musí opět obnovit sílu v hlase a také pěveckou techniku," vysvětluje.

Platit školné za "sezení u počítače" někteří rodiče nechtějí

Někdy však dětem v distanční výuce hudby bránili rodiče. Podle ředitelky kadaňské ZUŠ Jitky Stasinka Slivoňové si nepřáli, aby děti trávily po škole další čas u počítače. "Část rodičů nesouhlasila s distanční výukou jako takovou, protože to znamenalo, že dítě sedí před počítačem i celé odpoledne," uvádí. A tak jejich děti do ZUŠ on-line "nechodily".

Ačkoliv byla prezenční výuka již částečně obnovena, objevil se další problém. "Pozoruji, že se základní umělecké školy začínají potýkat s odlivem žáků. Učím na dvou a v obou za dobu covidu ubylo více žáků, než bylo do té doby obvyklé," říká Zuzana Kolářová ze ZUŠ v Horním Slavkově a ZUŠ Kynšperk nad Ohří. Rodiče nevnímají výuku na dálku jako plnohodnotnou náhradu té prezenční, a nechce se jim proto dál platit školné.

"Slyšela jsem od kolegů, že hodně žáků skončilo třeba proto, že rodiče neměli kvůli covidu peníze na uhrazení školného či půjčovného za nástroj, nebo že před pandemií velmi šikovný, pilný a talentovaný žák najednou zlenivěl. Mně osobně kvůli covidu skončili tři žáci," potvrzuje učitelka Šmejkalová.

Školy především v malých městech v chudších regionech se tak podle pedagožky Kolářové mohou dostat do existenčních potíží - mnozí rodiče kvůli obavám z dalšího zavírání škol děti do ZUŠ raději nepřihlásí, i když by to za normálních okolností udělali.

Motivaci však už ztrácejí i některé děti. Chybí jim společné hraní, vrstevníci, vystupování před publikem. Ztrátu zájmu o další studium zaznamenala i učitelka Kolářová. "K výuce patří veřejné vystupování, hra v souborech, orchestrech, zpívání ve sborech, to vše je už rok zakázané. Mnozí nevidí žádný důvod ve studiu pokračovat," říká.

Například učiteli hry na klavír a hudební nauky na ZUŠ v Kadani a ve Vilémově Jakubovi Jonášovi se kvůli chybějící motivaci odhlásili čtyři žáci z 21. Většina jich však distanční výuku zvládla a s některými z nich se díky tomu učitel i více sblížil.

"Přes kameru jsme si ukazovali, jaká doma máme zvířata. S některými žáky jsem si volal i mimo vyučovací hodiny. A jednomu žákovi se po mně tak stýskalo, že mi nabídl, ať k nim přijedu na štědrovečerní večeři," vzpomíná Jonáš.

Učitelé nyní doufají, že se školy nebudou znovu zavírat a ZUŠ nepřijdou o další děti. Ale zároveň se obávají dopadů, které dlouhodobé uzavření uměleckých škol může mít na žáky, kteří se chtějí hlásit na konzervatoře. "Kvůli pandemii a nemožnosti se prezenčně studiu věnovat je na školu nemusí přijmout," připouští Zuzana Kolářová ze ZUŠ v Horním Slavkově.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

"Každý zápas, co jsme odehráli, nám dal hodně zkušeností. Času na tréninky jsme měli málo, ale myslím, že tenhle turnaj byl super. I když jsme některé zápasy prohráli, dalo nám to hodně zkušeností a dobře nás to připravilo na zápasy v Kanadě," uvedl v tiskové zprávě Auda, který se zotavil po zranění kotníku. "Těch pár dní volna a rehabilitace, které jsme měli s fyzioterapeuty, mi pomohly. Teď už jsem skoro stoprocentní na další dny, které budeme trénovat a hrát," uvedl Auda.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

"Po těch dvou prohrách to bylo těžké a tři zápasy ve třech dnech nás stály hodně sil. Celou dobu jsme to chtěli dotáhnout do konce a udělat vše pro to, abychom vyhráli. V poločase jsme se ještě trochu vyhecovali, že jsme chtěli zápas opravdu dotáhnout do vítězného konce," objasnil Auda.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann.

"Tak už to někdy bývá, že druhý tým, který prohrává, nemá co ztratit a začne hrát tvrději. Myslím si, že jsme to ustáli dobře až do konce," doplnil Auda

Třetí čtvrtinu Češi nakonec vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. Zvítězili domácí Němci, kteří v přímém souboji o první místo porazili Itálii 91:79.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

Německo - Itálie 91:79 (42:46)

Konečné pořadí: 1. Německo 3 zápasy/3 výhry, 2. Itálie 3/2, 3. ČR 3/1, 4. Tunisko 3/0.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Policie řeší pokus o vraždu v pečovatelském domě na Plzeňsku

V zařízení sociálních služeb na Plzeňsku dnes odpoledne devětašedesátiletý senior nožem pobodal o rok staršího muže. Napadený musel být s vážným zraněním letecky přepraven do nemocnice. Útočníka policie zadržela, je podezřelý z pokusu o vraždu. Informovala o tom policejní mluvčí Michaela Raindlová.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Volejbalistky prohrály duel o bronz v Evropské lize

České volejbalistky zůstaly v Evropské lize pod stupni vítězů. V dnešním utkání o bronz ve Final Four hraném v bulharském Ruse podlehly Španělkám 2:3 po setech 26:28, 25:10, 25:23, 16:25 a 10:15 v super tie-breaku. Titul získaly přemožitelky Češek ze sobotního semifinále Bulharky, které porazily Chorvatsko 3:1.

"Je to pro nás zklamání. Věřili jsme v medaili, byli jsme nastartovaní a chtěli jsme urvat, když ne obhajobu, tak nějakou placku. Na Španělky jsme si věřili, byli jsme na ně výborně připraveni, ale bohužel turnaj nás nezastihl v optimální formě," řekl asistent trenéra Martin Hroch.

Volejbalistky v prvním setu zpočátku ztrácely, ale do koncovky šly s náskokem 23:21. O ten sice přišly, vzápětí si postupně vybojovaly tři setboly, ale ani jednou neuspěly. Dvakrát se připravily o šanci ukončit set zkaženým servisem. Naopak Španělky při první šanci setbol využily.

Ve druhém setu se Češkám povedlo od úvodních výměn odtlačit soupeřky od sítě a vybudovaly si šestibodový náskok, který narůstal. Univerzálka Orvošová zvýšila už na 20:9 a hra Španělek se rozpadla. Třetí set byl znovu vyrovnaný a tentokrát Češky koncovku zvládly.

Ve zbytku utkání ale působily unaveněji a měly problém se prosadit v útoku. Ve čtvrtém setu prohrávaly 12:17 a střídání nepomohla. Do rozhodujícího tie-breaku nastoupila základní šestka, ještě snížila z 4:8 na 7:8, ale po sérii nedůrazných smečí slavily bronz soupeřky.

"Nám pak trošku došly síly," řekla kapitánka Andrea Kossányiová k obratu v utkání po třetím setu. "Asi je brzo to soudit. Celou dobu hrajeme jako tým a dneska jsme jako tým nehrály."

Na výkonu týmu už se mohla projevit únava po náročném programu. "Je to pravděpodobné. Holky to táhnou společně třetí měsíc, navíc chybí Míša Mlejnková a je pravda, že jsme to všechno hráli na šest sedm lidí a v závěru nám došly baterky, jak se říká," uvedl Hroch. Volejbalistky mají za sebou úspěšnou kvalifikaci mistrovství Evropy a Evropskou ligu.

Po oddychu se začnou připravovat na ME, které se uskuteční od 18. srpna do 4. září. Ve skupině B se utkají v Plovdivu s domácím Bulharskem, Polskem, Německem, Španělskem a Řeckem.

Final Four Evropské ligy volejbalistek v Ruse (Bulharsko):

O 3. místo:

ČR - Španělsko 2:3 (-26, 10, 23, -16, -10)

Rozhodčí: Geldofová (Niz.), Luts (Belg.). Čas: 134 min. Diváci: 2100.

Sestava a body ČR: Kossányiová 13, Trnková 14, Orvošová 13, Hodanová 13, Šimáňová 9, Valková 1, libero Dostálová - Svobodová 1, Kojdová 2, Bajusz, Nová 3. Trenér: Athanasopulos.

Nejvíce bodů Španělska: Montorová 24, Escamillaová 23.

Finále:

Bulharsko - Chorvatsko 3:1 (-22, 22, 17, 20).

Zdroj: ČTK
Další zprávy