Co je vnitřní motivace? Motor úspěchu

Lukáš Hendé Djakoualno
11. 4. 2012 6:54
Metoda cukru a biče je pro motivaci účinná
Foto: Profimedia

Na obtížné domácí úkoly nebo jiné studijní povinnosti dokáží je třeba hodně energie. Čím těžší je úkol, tím méně se do něj člověku chce pustit - dá se to tak ale říci o každém úkolu?

Pro horolezce, by ale takové tvrzení neplatilo, naopak, čím těžší by bylo horu pokořit, tím více by je lákala. Horolezci jsou poháněni touhou horu zdolat a neváhají svému cíli přinášet oběti. Psychologie tomu říká vnitřní motivace.

Pokud za své snažení člověk dostává odměnu, nebo je naopak trestán, jedná se o tzv. vnější motivaci. Člověk se činnosti nevěnuje, protože je pro něj důležitá, ale protože za ní bude odměněn. Metoda cukru a biče je velice účinná, pokud je úkol jasně vymezen a vyžaduje jen rutinní postupy.

Pokud jde ale o zvládání tvořivých, nejednoznačných a složitých problémů, motivace odměnami a tresty selhává. Podle psychologických výzkumů je v takovém případě vnitřní motivace mnohem účinnější. Jinými slovy - lidé dosahují mnohem tvořivější řešení, pokud jim jejich práce dává smysl a chtějí se na ní podílet.

Tajemství dobrých učitelů

Co dělá vynikajícího učitele vynikajícím učitelem? Rozhodně to nespočívá jen v odborných znalostech. Vynikající učitel dokáže své žáky pro poznání zapálit, přenést na ně kus nadšení pro učení se neznámému a vzbudit v nich pocit, že jde o něco důležitého, něco, čemu se vyplatí věnovat čas i energii. Vynikající učitel má ale velkého pomocníka - jsou jím jeho žáci sami, přesněji řečeno jejich přirozená zvídavost.

Foto: Profimedia

Výzkumy totiž poukázaly na zajímavý fenomén: Pokud jsou děti vnitřně motivovány a vidí v učení smysl (což není tak těžké) chtějí se učit samy a učení je pro ně radost. To je na první pohled v přímém rozporu s realitou mnoha škol, kde se děti o učení nemají zájem a kde si tolik učitelů stěžuje, jak moc je pro ně těžké své žáky motivovat.

Vysvětlení je prosté: Dnešní škola předpokládá, stejně jako před 200 lety, že je třeba k učení nutit. Neumožňuje tedy vybírat si, čemu se budou věnovat a čemu ne, neprobouzí vnitřní tužbu po poznání a mnohdy rezignuje na to, vzbuzovat pocit smysluplnosti. Výzkumy, které se tématem motivace zabývají, opakovaně dokázaly, že jakákoli hmotná odměna spolehlivě ničí vnitřní motivaci. To se dá bohužel říci o známkách, protože jde jen obměnu metody „cukr a bič". Není divu, že pokud jsou děti nuceny se učit, výměnou za úplatek v podobě známek, nevytvoří si k vztahu k učení samotnému. Spíše se stanou odborníky na „prolézání" nebo na rychlé vysypání informací na papír a jejich následné zapomenutí.

Co nás pohání vpřed? 

V polovině osmdesátých let započal výzkum, který se na vnitřní a vnější motivaci zaměřoval. Daniel Pink ve své knize Pohon shrnul vše podstatné, co se bylo o vnitřní motivaci zjištěno a určil tři podmínky, které vnitřní motivaci umocňují.

První z nich je samostatnost, tedy možnost řídit svůj život a volit si, čemu se budu věnovat. Další je touha neustále se zlepšovat a stále lépe svůj úkol zvládat a třetí je pocit sounáležitosti s úkolem a pracovním prostředím, pocit, že mé snažení je součástí něčeho důležitého.

V současné době se ukazuje, že jde o klíčové myšlenky, které možná změní způsob, jakým o vzdělávání přemýšlíme.

Vnější motivace učení škodí

Motivace z vnějšku je účiná pouze pokud je úkol jasně vymezen a pokud nezáleží na tom, co si jeho vyřešení člověk odnese. To je téměř přesný opak toho, jak by učení mělo probíhat. Odměna v podobě známky sice v krátkém časovém horizontu přinutí studenta vyvinout jisté úsilí, ale dlouhodobě samotnému učení velmi škodí, protože nevede k učení se kvůli učení samotnému.

Jak by vypadla výuka, která by chtěla stavět na vnitřní motivaci k učení? Jedním z nejvýraznějších pohonů vnitřní motivace je co největší svoboda vybrat si, čemu se bude student věnovat, nebo jakým způsobem téma zpracuje. Další podmínkou je, aby nebylo důležité, jak si student vede v porovnání s ostatními, ale jak daleko postoupil na pomyslné mapě učebního pokroku. A hlavně, probíraná látka i vyučování samotné musí být pro studenty smysluplné.

Spíše než kvanta poznatků se budou učit rozumět principům a namísto hltání již hotového poznání se budou učit, jak se učit rozumět do té doby neznámým oblastem. To vše vyžaduje, aby výuka dala mnohem větší prostor např. projektovému vyučování a aby v mnohem větší míře spoléhala na průběžné, formativní hodnocení. Vnitřní motivaci a radost z učení také umocňuje, pokud jsou cíle pro studenty výzvou, pokud spoléhají na jejich přirozenou zvědavost a pokud mohou při jejich dosahování spolupracovat a být kreativní.

Na čem skutečně záleží

Ve 21. století bude stále důležitější tvořivé myšlení a soubor nejrůznější dovedností, jako je schopnost komunikace a spolupráce v týmu. Je ale smutným paradoxem, že školský systém dělá vše pro to, aby studenty od učení se tomu, na čem záleží, spolehlivě odradil.

Foto: Thinkstock

Vnější motivace v podobě testů a dobrých a špatných známek je pro ně medvědí službou. Testy mají svůj smysl, pokud je třeba získat výsledky velkého množství studentů v krátkém časovém termínu. Nicméně jsou věci, které pomocí papírového testu zjistit nelze, a jsou také věci, které se nelze naučit zapisováním do sešitu.

Například soubor dovedností, které budou v nepředvídatelné budoucnosti stále více potřeba, nebo již zmiňované tvořivé myšlení. Další generace může být buď aktivní, zvídavá a samostatná, nebo pasivní, podřizující se a bez zájmu o vlastní růst. V tom, jakou cestou se vydá, bude hrát klíčovou roli to, zda jí dáme možnost využít svou tvořivost a samostatně jednat, nebo jestli budeme držet v zajetí cukru a biče.

Nezbývá než doufat, že naše vzdělávání najde odvahu zbavit se staletou tradicí živených předsudků o tom, jak by mělo učení vypadat a spolehne se na objevy moderní vědy.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Baseballisté Houstonu vyřadili Yankees a jsou ve finále MLB

Baseballisté Houstonu budou podruhé během tří let hrát Světovou sérii. Astros se dostali do finále MLB po výhře nad New York Yankees 4:2 na zápasy. Postupovou výhru trefil homerunem José Altuve.

Světová série začne v Houstonu v úterý a soupeřem vítězů ligy z roku 2017 bude při premiéře ve finále soutěže tým Washington Nationals.

Houston Astros porazili Yankees v sobotním šestém utkání 6:4. V dohrávce poslední deváté směny zajistil domácímu týmu triumf dvoubodovým odpalem za bariéru Altuve. "Nejsme ve Světové sérii díky mně, ale díky celému týmu," řekl nejužitečnější hráč série.

Podobně Astros vyhráli nad Yankees i druhé utkání série, v kterém až v druhé nastavené směně rozhodl homerunem Carlos Correa.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na Svitavsku v noci hořel neobývaný dům. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev

Škodu za půl milionu korun způsobil v noci na neděli požár rodinného domu s dílnou v Mikulči na Svitavsku. Oheň do rána likvidovalo sedm hasičských jednotek.

Plameny zničily převážně dílnu a hospodářskou část stavení, uvedla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková. "Obytnou část se podařilo hasičům ochránit. Vyšetřovatelka dnes dopoledne zjistila, že příčinou vzniku požáru v Mikulči bylo uložení hořlavých látek v blízkosti kamen," uvedla Horáková. Objekt je neobývaný, při příjezdu hasičů byl celý v plamenech. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy