reklama
 
 

Článek o "Babisconim" neplatil nikdo z Česka, reagují autoři

Aktualizováno 20. 4. 2015 19:54
V článku s názvem "Už i Češi mají problém s oligarchy" označil politologický časopis Babiše za hrozbu české demokracie. Ministr tvrdí, že Foreign Policy je médium, které píše na objednávku.

Washington - Americký zpravodajský web Foreign Policy se ohradil proti nařčení ministra financí Andreje Babiše (ANO), že článek o jeho osobě vznikl na objednávku.

V článku s názvem "Už i Češi mají problém s oligarchy" označil politologický časopis Babiše za hrozbu české demokracie. Ministr poté v rozhovoru pro HN řekl, že Foreign Policy je médium, které má pověst, že píše na objednávku. S časopisem se chce soudit.

"Tento článek nebyl v žádném případě nikým z České republiky financován, jak tvrdí pan Babiš," vzkázal nyní jeden z autorů textu.

Český Berlusconi

Andrew Foxall a Ola Cichowlasová nazvali v článku českého ministra financí Andreje Babiše "Babisconim", resp. hrozbou české demokracie. "A kdo si myslíte, že to udělal, co si myslíte? No Češi! To je taková náhodička, že to vyšlo dva dny předtím, než jsem přišel," zareagoval při své cestě po USA v rozhovoru pro HN Babiš a pohrozil redakci soudem.

"Nápad napsat článek o Andreji Babišovi jsme dostali proto, že se oba zabýváme studiem politiky v zemích střední a východní Evropy. Přezdívku ´Babisconi´ jsme v článku použili z velmi prostého důvodu. Zadali jsme si jméno pana Babiše do Googlu a tato přezdívka se tam několikrát objevila. Článek nebyl v žádném případě nikým z České republiky financován," napsal Foxall.

Tento ředitel Centra ruských studií na Henry Jackson Society Institutu se v reakci zaslané Hospodářským novinám odkazuje i na článek německého časopisu Der Spiegel z roku 2013, díky kterému se "Babisconi", který odkazuje na bývalého italského premiéra Silvia Berlusconiho a jeho propojení na mediální byznys, objevil poprvé i na sociální síti Twitter pod hashtagem #Babisconi.

"Vše jsme ověřili"

"Všechny další informace jsme pečlivě ověřili. Například v případě obvinění pana Babiše ze spolupráce s StB jsme zároveň uvedli, že bratislavský soud rozhodl, že byl pan Babiš registrován jako agent nesprávně, a v případě kauzy zavraždění Františka Mrázka jsme napsali, že ´nebyla v tomto případě vznesena žádná obvinění proti Andereji Babišovi´," tvrdí Foxall.

Za článkem si stojí i editor magazínu Foreign Policy Christian Caryl. "Oslovili jsme kancelář pana Babiše před publikováním článku a jejich reakci jsme do článku vložili. Také jsme požádali pana Babiše o rozhovor. On ho ale autorům článku odmítl poskytnout," řekl pro HN. Podle Babiše jde o nevýznamné médium. "To je médium, které má pověst, že píše na objednávku," řekl český ministr financí.

Babiš se do sporu s magazínem dostal v průběhu své cesty po Spojených státech.

Bylo to jinak, brání se ANO

Podle mluvčí hnutí ANO Lucie Kubovičové byl však vývoj událostí trochu jiný, než jak jej podává Foreign Policy:

„Autor článku Andrew Foxall kontaktoval kancelář ministra financí Babiše a představil se jako zástupce britského think-tanku henryjacksonsociety.org. To, že je také novinář a přispěvatel do magazínu Foreign Policy, zamlčel.

Jako se zástupcem think-tanku s ním začali komunikovat naši kolegové z Institutu pro politiku a společnost. Pan Foxall v emailech vyjádřil zájem o působení pana ministra Babiše v politice a napsal, že si skládá informace o vývoji ve střední a východní Evropě, kde se v posledních letech objevují strany podobné hnutí Ano,“ píše mluvčí ve svém vyjádření a dodává:

„Když se ho naši kolegové z think-tanku opakovaně ptali, k jakému účelu chce tyto informace použít, pan Foxall odpověděl, že by rád rozhovor po e-mailu do své práce. Nikdy ale nenapsal, že je i novinář. Zdůraznil také, že nestojí o rozhovor po telefonu, ale radši by dostal odpovědi emailem.

Kolegové souhlasili a nechali si zaslat dotazy. Ty přišly. Dva. Jeden se soustředil na otce a bratra pana Babiše a druhý se týkal Unipetrolu. Odpověděli. Víc "novinář" nechtěl. Novinářka Ola Cichowlas, kterou jsme do té doby vůbec neznali, byla jen v kopiích této konverzace a pan Foxall ji nikdy nepředstavil jako spolupracovnici nebo spoluautorku.

Ve své komunikaci pan Foxall nikdy nepřiznal, jak chce naložit s odpověďmi na své otázky a že v této situaci vystupuje jako novinář, nikoli jako zástupce britské společensko-politické platformy. Přístup pana Foxalla u paní Cichowlas považujeme za neprofesionální a na hraně novinářské etiky. Druhou kapitolou je pak samotný článek plný chyb, nepřesností a lží. K tomu jsme do FP poslali žádost o omluvu a můžeme vás ujistit, že přezdívka Babisconi je v ní tou nejméně podstatnou výtkou,“ uzavírá Lucie Kubovičová.

autoři: Karel Tinl, Milan Šíma | 20. 4. 2015 15:40

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama