"Ublížíte citům čínského lidu." Ambasáda tlačí na DOX, aby zrušil disidentovu výstavu

Foto: Curling s virem. V Česku visí plakáty čínského umělce, kritizují olympiádu
Badiucaův snowboardista jezdí místo na snowboardu na jedné z bezpečnostních kamer, které jsou v Číně velmi rozšířené. Studie serveru zabývajícího se kyberbezpečností Comparitech uvádí, že ze 770 milionů kamer na světě je 54 procent právě v Číně. Zároveň 16 z dvaceti měst s nejvyšším počtem kamer na tisíc obyvatel se také nachází tam. K nim je často připojená i technologie na rozpoznávání obličejů. Obyvatelé země jsou tak téměř neustále pod dohledem.
Plakátová akce v českých ulicích je iniciativou sinologů a lidskoprávních organizací, kteří se domnívají, že přidělením pořadatelství her Číně legitimizoval Mezinárodní olympijský výbor tamní režim. "Chtěla bych, aby Badiucaovy plakáty lidem v ulicích připomínaly, co se děje v Číně, a aby o tom přemýšleli, ještě než si zapnou olympiádu v televizi a nepřímo tím podpoří čínský režim," říká jedna z iniciátorek Haruna Honcoop, režisérka a sinoložka.
Všechny plakáty spojuje nápis Beijing 2022 (Peking 2022) a zimní sporty, ve kterých budou sportovci na olympiádě soutěžit. Ilustrace ale odkazují k porušování lidských práv v zemi. Na plakátu s biatlonistkou míří sportovkyně v čínském dresu na muže oděného v dresu s neoficiální vlajkou Ujgurů.
Tato muslimská menšina žije v západní čínské provincii Sin-ťiang (Ujguři ji nazývají Východní Turkestán), kde byl už více než milion lidí poslán pekingskou vládou do převýchovných táborů. Lidé, kteří uprchli, vypověděli, že je v nich běžné násilí, sexuální zneužívání, nucené sterilizace nebo se lidé musí vzdát své víry a tradičních zvyků. Odborníci i vlády některých zemí hovoří o kulturní genocidě. Na snímku Ujguři, kteří utekli do Turecka.
Foto: Badiucao
Lukáš Valášek Lukáš Valášek
11. 5. 2022 17:45
Umělec s pseudonymem Badiucao tvoří díla upozorňující na porušování lidských práv čínským režimem. Od úřadů za to čelí výhrůžkám a pronásledování. Čínská ambasáda nyní začala tlačit i na pražské Centrum současného umění DOX, které ve čtvrtek uvede výstavu disidenta za jeho přítomnosti. Podle pracovnice ambasády to poškodí česko-čínské vztahy a ublíží citům čínského lidu.

Biatlonista místo do terče střílí po Ujgurovi, který má ruce svázané za zády. Hráč curlingu metající koronavirus. Nebo snowboardista sjíždějící po bezpečnostní kameře sloužící ke sledování lidí. Čínský umělec, který vystupuje pod pseudonymem Badiucao, satiricky svými kresbami upozornil na to, že se pekingská zimní olympiáda koná v zemi, která závažně porušuje lidská práva.

Svou tvorbou proti utlačování lidí v Číně i jinde brojí dlouhodobě. Nyní například vystupuje proti ruské agresi na Ukrajině. Ve čtvrtek mu v pražském Centru současného umění DOX začíná souborná výstava MADe IN CHINA

Kurátorka DOXu Michaela Šilpochová kvůli tomu měla ve středu odpoledne velmi neobvyklý telefon. Na její veřejně nedostupné telefonní číslo jí zavolala neznámá žena s tím, že reprezentuje čínskou ambasádu v Praze. Lámanou češtinou jí sdělila, že "doufá, že se výstava nebude konat". A že v opačném případě to výrazně poškodí česko-čínské vztahy a "ublíží citům čínského lidu".

Na opakovanou prosbu kurátorky, aby se volající představila jménem, nakonec nezřetelně řekla, že se jmenuje Hong. Pevná telefonní linka, ze které volala, skutečně patří kulturnímu oddělení čínské ambasády. Aktuálně.cz kontaktovalo velvyslanectví s žádostí o vyjádření, to svůj krok do vydání textu nevysvětlilo.

Podle galerie jde o bezprecedentní zásah do svobody umělecké tvorby, proti kterému se důrazně ohrazuje. "Nikdy se nám nic takového nestalo, ač máme za sebou mnohé projekty, které se vyjadřovaly k situaci ve světě nebo k různým tabu. Jsme soukromá instituce a na plánu uvést výstavu nic neměníme. Pokud má Čína s výstavou problém, je to problém této země, nikoliv náš," řekla Aktuálně.cz kurátorka Šilpochová.

Výhrůžky, pronásledování, nátlak na rodinu

Samotného aktivistu, který se zúčastní pražské vernisáže výstavy, čínský režim dlouhodobě pronásleduje. Jeho karikatury, v nichž srovnává čínského prezidenta Si Ťin-pchinga s medvídkem Pú, komunistické úřady na čínském internetu cenzurují. Z Číny emigroval do Austrálie a původně se skrýval pod maskou. Přesto se nevyhnul výhrůžkám a pronásledování ze strany čínské vlády. 

"Peking jemu i jeho rodině dlouhodobě vyhrožuje. V roce 2019 byl o něm a jeho boji i natočen film Čínský umělec v exilu. Je v něm mimo jiné zachyceno, jak čínský režim vydírá autora a organizátory výstavy v Hongkongu, která pak musela být kvůli bezpečnosti rodinných příslušníků Badiucaa zrušena," popisuje Kateřina Procházková z organizace Sinopsis, která se dlouhodobě věnuje čínskému vlivu.

"Od této události se už autor neskrývá v masce. Odhalil svou tvář, protože zjistil, že nejlepší ochranou pro něj i jeho rodinu bude ukázat světu, kdo skutečně je," konstatuje Procházková. Experti Badiucaa označují za jednoho z nejvýznamnějších soudobých čínských umělců.

Badiucao pochází z rodiny čínských umělců, kteří za kritiku režimu zaplatili za vlády Mao Ce-tunga životem. "Pokud si vážíte svých lidských práv, svobod a demokracie, tak pro vás bude čínský režim neškodný. Pokud ale obdivujete silné muže, tak nebudete schopni poznat, co je špatného na čínském prezidentovi Si Ťin-pchingovi," řekl v roce 2020 v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Galerie a muzea se bojí následků

Nynější výstava, která bude v Praze k vidění až do konce srpna, už čelila nátlaku při svém uvedení v Itálii loni na podzim. Tehdy protestovala čínská diplomacie dopisem starostovi města Brescia s tím, že je "plná protičínských lží" a že "překrucuje fakta, šíří nepravdivé informace, manipuluje italský lid a vážně zraňuje city Číňanů". Italové přesto výstavu uspořádali.

"Málokdy se mi naskytne taková příležitost ukázat svá díla na výstavě, jako je tato, protože všechny galerie, kurátoři a muzea se obávají, že pokud budou prezentovat mé umění, ohrozí přístup na čínský trh," komentoval to tehdy umělec.

Návštěvníci výstavy v Praze mají příležitost se s ním setkat nad jeho projektem Deník z Wu-chanu. V roce 2020 Badiucao na svém twitterovém účtu zveřejnil deníkové záznamy jednoho z obyvatel Wu-chanu během prvního lockdownu. Ve městě se na konci roku 2019 poprvé objevil nový typ koronaviru.

Spolu s deníkem spisovatelky Fang Fang je Badiucaův blog jediným dokumentem o tomto kritickém období počátku epidemie covidu-19, který nebyl cenzurován čínskou informační službou. V neděli bude v galerii DOX Badiucao přímo na výstavě z deníku po dobu šesti hodin předčítat z takzvané Tygří židle, čínského mučicího nástroje, který se používá při vyslýchání vězňů. Na výstavě budou i díla věnovaná Ukrajině, výtěžek z jejich prodeje chce umělec poslat ukrajinskému velvyslanectví v Česku.

 

Právě se děje

Další zprávy