Anketa: Hodnocení má žáky motivovat, ne srážet. Přínosem je i pro nás, říkají učitelé

Michaela Endrštová Magdalena Synková Michaela Endrštová, Magdalena Synková
13. 12. 2022 16:29
Ačkoliv na vysvědčení stále převládají známky, učitelé si zvykají používat během výuky také takzvané formativní hodnocení. Tedy takové, které je průběžné a poskytuje žákům zpětnou vazbu. Jakým způsobem to učitelé udělají, už je na nich, možností mají mnoho. Učitelé tímto způsobem zjišťují, co se žáci dosud naučili. Aktuálně.cz se zeptalo učitelů na jejich zkušenosti s tímto typem hodnocení.

Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko

Ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř Michal Orság
Ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř Michal Orság | Foto: Matěj Porteš

Co to znamená formativní hodnocení?

"Formativní hodnocení je hodnocení průběžné, takové, které žákům říká, na co se mají zaměřit či co mají udělat jinak nebo lépe, aby jejich práce byla při následujícím pokusu kvalitnější," vysvětluje kreativní ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř Michal Orság.

Základem je tedy poskytování průběžné zpětné vazby, která dává prostor žákovi, aby se v budoucnu zlepšil. Neznamená to, že formativně hodnotí ten, kdo neznámkuje. 

Klasické známkování lze zařadit do sumativního hodnocení, které je ukončené a hodnotí zpětně to, co se žáci naučili - typicky například na konci pololetí nebo na konci tematického bloku. Sumativní může být tedy i slovní hodnocení, pokud se objeví až na vysvědčení. 

Učitel by měl podle Orsága nastavit kritéria úspěchu, podle kterých bude posuzovat, zda výkon či práce žáka odpovídají předem nastavené kvalitě. "Kritéria úspěchu mohou být u různých žáků nastavena odlišně v rámci individualizace. A doporučujeme je nastavit předem a transparentně, aby o této skutečnosti věděli i spolužáci," podotýká Orság. 

Díky formativnímu hodnocení dostává zpětnou vazbu i sám učitel: průběžně vidí, co jako učitel udělal, jak na to žáci reagovali, co se naučili a jakým způsobem jim může v učení dále pomoci. "Součástí formativního hodnocení je nastavování cílů učení a kritérií úspěchu, podněcování k diskusi, získávání důkazů o učení, poskytování zpětné vazby a vzájemného hodnocení či sebehodnocení," dodává Orság.  

 

Právě se děje

Další zprávy