Boj o jezy na Labi: Rejdaři žádají ministra o povolení

Domácí ČTK Domácí, ČTK
24. 8. 2010 14:10
Ekologové proti plánované stavbě protestují, vláda ji ale má v koaličním programu
Foto: Arnika

Děčín - Ředitelství vodních cest (RVC) dnes ministerstvu životního prostředí předložilo dokumentaci k posouzeni vlivů stavby jezu u Děčína na životní prostředí.

Na dnešní tiskové konferenci to uvedl ředitel RVC Miroslav Šefara, podle kterého jde o významný krok ke zbudování jezu.

"Dnešek je pro nás završením více než pětiletého procesu, který byl zahájen usnesením vlády z března 2005," uvedl Šefara. RVC podle něj pracovalo na takovém řešeni, které bude výhodné pro plavbu i pro životní prostředí.

Ekologové ale proti stavbě jezu dlouhodobě protestují. Ochránci přírody upozorňují, že betonové přehrazení Labe zničí poslední volný úsek této řeky, zmizely by desítky živočišných a rostlinných druhů. "Kaňon Labe představuje velké přírodní bohatství," upozornil Petr Bauer, ředitel Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce.

Stavby za 20 miliard

Dokumentace stavby má 1300 stran a hodnotí několik variant jezu včetně nulové, podle které by se nestavělo nic. Nulová varianta ale prý není v dokumentech popsána jako výhodná.

V první fázi by měl vyrůst jez v Prostředním Žlebu, který by stál asi čtyři miliardy korun, částečně hrazených z evropských fondů. "Labe je součástí transevropské sítě, takže možnost získat peníze z EU je poměrně veliká," uvedl mluvčí RVC Václav Straka.

Opatrněji se mluví o druhém jezu, který by měl poté vyrůst v Krásném Březně. Obě stavby by spolu s úpravami dna a revitalizací řeky mohly stát až 20 miliard korun, uvádějí zastánci stavby.

Jez v koaliční smlouvě

Termíny začátku výstavby si zatím RVC netroufá odhadnout. Po posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA přijde na řadu stavební povolení. K jeho získání jsou nutné výjimky ministerstva životního prostředí, které dosud stavbu blokovalo.

RVC i ministerstvo dopravy nyní vkládají naději do nového vedení MŽP, které ovládla ODS. Výstavba jezu na Labi se stala jednou z dopravních priorit v koaliční smlouvě.

Labe u hranic s Německem je jediným úsekem na české straně, kde jsou dopravci závislí na srážkách. Zbytek vodní cesty je plně kanalizován, to znamená, že hladinu udržují na stabilní výši jezy.

O výstavbě posledních jezů u Děčína se hovoří už 16 let, dosud se ji ale nepodařilo pro odpor ministerstva životního prostředí uskutečnit.

 

Právě se děje

Další zprávy