I reklamy na kamionech poutají pozornost, říká o zákazu billboardů senátor Chaloupek

Iva Studená Michal Polák Iva Studená, Michal Polák
19. 2. 2019 16:27
Stížnost k Ústavnímu soudu jsme podali z obavy, zda nejsou porušována základní lidská práva, v tomto případě vlastnické právo a právo podnikat, vysvětlil v rozhovoru pro Aktuálně.cz senátor Václav Chaloupek (Občané patrioti), proč se kvůli zákazu billboardů obrátil před dvěma lety na Ústavní soud. V tomto případě ale podle něj v úterý soud řádně odůvodnil, proč je zákaz pořádku, a výsledek sporu ho tak přes nezdar uspokojil.
Václav Chaloupek (Občané patrioti)
Václav Chaloupek (Občané patrioti) | Foto: DVTV

Jak hodnotíte rozhodnutí Ústavního soudu nezrušit zákaz billboardů v ochranném pásmu dálnic a silnic první třídy?

My jsme se obávali, aby se vyvlastnění nestalo obecně uznávaným pojmem a aby to nebyl nebezpečný precedens. Aby stát nemohl podobně jako billboard zabavit třeba pozemek. Uváděli jsme i konkretní případy možného vyvlastnění pozemků u Ruzyně či u jezů na Labi. Ústavní soud dnes ale řekl, že v takových případech to použít nejde.

Takže Ústavní soud vás ve svém výkladu uspokojil?

Ano, uspokojil nás. Ten veřejný zájem a ochranu řidičů před rozptylováním a možnými následky dopravních nehod je samozřejmě možné uznat. Nicméně stejně nám ten zákon připadá nedokonalý a diskriminující.

Co myslíte, že bude nyní následovat?

Tak samozřejmě je možné, že majitelé billboardů přijdou s určitou kalkulací a budou požadovat náhrady na ministerstvu dopravy. Jak se to ale bude vyvíjet dál, zatím nevím. Když jsme podávali ústavní stížnost, tak jsme ani nečekali, že bude u Ústavního soudu dva roky.

Budete se nyní snažit problematiku ještě nějak řešit?

Myslím, že s tím by měla přijít Poslanecká sněmovna a neměl by to být senátní návrh. Zároveň nejsem členem ani výboru pro dopravu, i tak to ale budu nadále sledovat.

Proč jste se vůbec na Ústavní soud obraceli?

Při našem podání byly billboardy až na druhém místě. Šlo nám především o to, zda nejsou porušovaná základní lidská práva, v tomto případě vlastnické právo a právo podnikat. O celou záležitost jsem se začal pořádně zajímat, až když se na mě začaly obracet firmy, které se domnívaly, že jsou poškozováni na svých právech. Také jsem se obával vzniku nebezpečného precedentu, který bude ve veřejném zájmu omezovat základní lidská práva a svobody. 

Jaké jsou podle vás slabé stránky stávající novely?

Když jsem jel před rokem z Prahy do Plzně, tak jsem si začal billboardů více všímat. Na těch asi 70 kilometrech mezi Prahou a Plzní jsem jich napočítal 34 nebo 35.Když jsem přejel hranice města Plzně, tak na dvou kilometrech jich bylo 87. Sem už zákon nedosahuje a já si nemyslím, že billboardy ve městech jsou méně nebezpečné.

Také někteří starší kolegové ze Senátu poznamenali, že původní návrh zákona se vztahoval nejen na dálnice a silnice I. třídy, ale také na hlavní tahy městem. To se ale z toho v rámci procesu ztratilo. Připadá mi, že ten zákon byl špatně postavený od začátku.

Další moje námitka se týká kamionů. Pokud jedu po dálnici a míjím v protisměru nebo ve vedlejším pruhu kamiony, které z boku i zezadu mají reklamu s e-mailovou adresou a telefonním číslem, tak to může úplně stejně přitahovat pozornost řidičů. Jejich plachty jsou stejně velké jako billboardy.

Jak tedy měla být situace řešena?

Podle mě se celá záležitost měla řešit na etapy. Před sedmi lety, kdy zákon vyšel v platnost, měly být ihned odstraněny billboardy postavené bez povolení nebo ty, které vyloženě ohrožovaly bezpečnost. Na to se nemělo čekat pět let. Poté se měly okamžitě zakázat nové pronájmy. Ve třetí fázi se mělo jednat s majiteli, kteří měli dlouhodobý pronájem. S nimi se měly řešit finanční záležitosti. Některé billboardy a bigboardy jsou velmi nákladné. Je samozřejmé, že majitelé počítali s tím, že se jim jejich investice vrátí a že jim vydělá. I přesto, že bylo firmám poskytnuto přechodné období, tak stále najednou přišel stát a stopnul jejich aktivity.

Kdo všechno vaši iniciativu podpořil?

Přesně si to nepamatuji. Potřeboval jsem 17 podpisů a ty jsem získal napříč politickým spektrem. Tenkrát jsem byl v Senátu velmi krátkou dobu a učil jsem se v něm orientovat. Co si pamatuji, podpořili nás senátoři z našeho klubu, Starostové, lidovci, sociální demokraté nebo senátoři z ODS. Musím se ale přiznat, že si to přesně nepamatuji. V Senátu jde především o to získat sympatizanty, na politických stranách tolik nezáleží.

Vám osobně billboardy u silnic vadí či nevadí?

Já jsem člověk, který vyrostl v přírodě, takže ani mně se billboardy nelíbí. Ale to, že se nelíbí mně, není důvodem, aby byly tímto způsobem zakázány.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Radil rozhodl prvním hattrickem v KHL o výhře Spartaku

Útočník Lukáš Radil rozhodl v KHL hattrickem o vítězství hokejistů Spartaku Moskva nad Soči 4:1. Tři góly v jednom utkání vstřelil poprvé po letošním návratu do moskevského klubu z NHL i vůbec za celou dobu působení v soutěži. Prosadil se při hře pět na pět, v přesilovce a také při power play do prázdné branky. U gólu na 3:1 mu asistoval Robin Hanzl.

V říjnu už to bylo druhé Radilovo tříbodové utkání, před týdnem se podílel na výhře 3:0 nad Dynamem Minsk dvěma góly a asistencí. Nyní má na kontě deset branek a na jedinou se přiblížil k nejlepšímu českému střelci v soutěži Dmitriji Jaškinovi.

Brankář Roman Will zneškodnil 32 střel a pomohl Čeljabinsku k výhře 2:1 na ledě Chabarovsku. Domácí hráč Michal Jordán si připsal asistenci, stejně jako Lukáš Sedlák ve vítězném mužstvu.

Zápas začal jako souboj českých brankářů Willa a Marka Langhamera, ten ale vynechal druhou třetinu poté, co dostal trest na 2+10 minut za nepovolenou výstroj. Dvacet minut v domácí brance strávil Jevgenij Alikin, pak se Langhamer na led vrátil.

Willa překonal pouze Vladimir Butuzov v 47. minutě. Rychlý protiútok založil obránce Jordán, který obral soupeře o puk a přihrál Alexandru Poluninovi. Po snížení na 1:2 už v Chabarovsku před dvěma tisícovkami diváků další branka nepadla.

před 2 hodinami

Tourmalet musela Vuelta oželet, nově vede Carapaz

Šestou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Španěl Ion Izagirre ze stáje Astana. Obhájce prvenství Primož Roglič ze Slovinska přišel o červený trikot lídra, v němž byl po celý dosavadní průběh závodu. Nově vede Ekvádorec Richard Carapaz z týmu Ineos Grenadiers. Zdeněk Štybar dojel 110., Jan Hirt 128., oba s mankem více než 17 minut.

Poté co museli organizátoři zaimprovizovat, když bylo Vueltě kvůli opatřením spojeným s koronavirovou krizí zapovězeno vstoupit na území Francie, končila šestá, přes 146 kilometrů dlouhá horská etapa v pyrenejském lyžařském středisku Aramón Formigal. Přestože nebylo k vidění obávané stoupání na Tourmalet, nabídl závěr dramatický dojezd.

Patnáctikilometrové stoupání do cíle znepříjemňovaly závodníkům nevlídné klimatické podmínky. Vedle dešťových kapek se musel navíc dosavadní lídr Roglič vypořádat s technickými problémy, a jak se následně ukázalo, dotáhnout se zpátky do skupinky s favority ho stálo až příliš mnoho sil. Celkově je nyní až čtvrtý s půlminutovým mankem na Carapaze.

Jednatřicetiletý Izagirre se ve vedoucí skupině zhruba tři kilometry před cílem zvedl ze sedla a ujel všem soupeřům. Nakonec slavil s náskokem 25 sekund před Kanaďanem Michaelem Woodsem a Portugalcem Ruiem Costou. Podařilo se mu tím zkompletovat etapové vavříny na všech třech Grand Tours. V roce 2012 vyhrál na Giru d'Italia, před čtyřmi lety dosáhl dílčího úspěchu i na Tour de France.

"Je skvělé dosáhnout výhry na všech třech třítýdenních etapových závodech. Myslel jsem na to během závodu. Nechal jsem tam všechno i s vědomím toho, že zítra nás čeká volný den," prohlásil Izagirre.

Cyklistický závod Vuelta - 6. etapa (Biescas - Aramón Formigal, 146,4 km):

1. I. Izagirre (Šp./Astana) 3:41:00, 2. Woods (Kan./EF Pro Cycling), 3. Costa (Portug./SAE Team Emirates) oba -25, 4. Power (Austr./Sunweb), 5. Valgren (Dán./NTT), 6. Martin (Fr./Cofidis) všichni -27, 7. Cattaneo (It./Deceuninck-Quick Step) -38, 8. Carthy (Brit./EF Pro Cycling) -48, 9. G. Izagirre (Šp./Astana) -53, 10. Henao (Kol./SAE Team Emirates) -55, …110. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step), 128. Hirt (ČR/CCC) oba -17:11.

Průběžné pořadí: 1. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) 24:34:39, 2. Carthy -18, 3. Martin (Ir./Israel Start-Up Nation) -20, 4. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma) -30, 5. Mas (Šp./Movistar) -1:07, 6. Grossschartner (Rak./Bora-hansgrohe) -1:30, 7. Soler (Šp./Movistar) -1:42, 8. Chaves (Kol./Mitchelton-Scott) -2:02, 9. De La Cruz (Šp./SAE Team Emirates) -2:46, 10. Valverde (Šp./Movistar) -3:00, …59. Hirt -42:27, 116. Štybar -1:08:47.

před 2 hodinami

Britská policie řeší tanker v Lamanšském průlivu. Mohl být unesený

Britská policie a pobřežní stráž zasahují kvůli incidentu na ropném tankeru, který se nachází v Lamanšském průlivu jižně od ostrova Wight. Příčina policejní akce zatím není jasná, informují tiskové agentury. Podle nepotvrzených zpráv britských médií se někdo pokusil tanker unést.

"Víme o incidentu na palubě plavidla, které se nachází jižně od ostrova Wight, a zabýváme se jím," uvedla policie hrabství Hampshire. Stanice Sky News s odvoláním na zástupce místní správy na ostrově Wight uvedla, že se zásahu bude nejspíš účastnit i protiteroristická jednotka britského námořnictva.

K lodi, která se plaví pod libyjskou vlajkou, vyrazila plavidla pobřežní stráže i vrtulníky. Agentura DPA uvedla, že bezpečnostní složky uzavřely pro námořní plavbu rozsáhlou oblast kolem plavidla.

Tanker Nave Andromeda, dlouhý 228 metrů, podle agentury AP vyplul 6. října z Lagosu v Nigérii a do jihoanglického přístavu Southampton měl dorazit dnes dopoledne. Během dne se ale přestal hlásit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy