Praha - Ministři Hnutí ANO si s sebou na úřady vzali i zkušenosti stranického marketingu. Některé facebookové stránky resortů tak procitly a kromě informací o novinkách v jejich agendě vypráví i příběhy jednotlivých politiků či političek. Někteří ministři plánují i radikálnější změny, třeba novou podobu webových stránek.
"První den v roce jsem strávila krásnou procházkou, kdy jsem navštívila velice povedenou výstavu k výročí vzniku naší republiky," pochlubila se spolu s fotografií nová ministryně práce a sociálních věcí Jaroslava Němcová. Šéf životního prostředí Richard Brabec zase k Vánocům publikoval profesionálně vyhlížející video s průletem českou krajinou s přáním klidných svátků.
Zdatný na sociálních sítích je i nejmladší člen Babišovy vlády, ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, jehož příspěvky úřad sdílí také přímo z jeho osobního profilu.
Strana Andreje Babiše patří v marketingu mezi nejzdatnější a už od svého vzniku vynikala profesionální kampaní. O komunikaci na sociálních sítích se stará například "mág politického marketingu" Marek Prchal, jehož práci šéf ANO ocenil po parlamentních volbách polibkem na pódiu.
"Není to náhoda, protože ANO po volbách nerozpustilo svůj marketingový tým, který je dostal do sněmovny. Naopak ho posílilo," míní Karel Komínek, předseda Institutu politického marketingu.
Často stačí jedna dobrá myšlenka, jeden dobrý nápad. A vnesou světlo do problémů, které nás obklopují. Tak ať více myslíme na naše životní prostředí. Je v něm naše budoucnost. Krásné svátky a šťastný nový rok vám všem přeje Richard Brabec a Ministerstvo životního prostředí.
Zveřejnil(a) Ministerstvo životního prostředí dne 23. Prosinec 2017
ANO školení v komunikaci pro nové ministry sice zatím neorganizovalo, marketingoví experti hnutí jsou ale vždy na telefonu. "Rádi jim poradíme. Stejně tak Marek Prchal je ochoten vždy dát radu a ministři se už na to, jak komunikovat s veřejností, ptali," popsal jeden z mluvčích hnutí ANO Vladimír Vořechovský.
Právě jednotná strategie straně v komunikaci pomáhá. "Voliči si jen těžko vytvoří vztah s někým, o kom mají jen málo osobních informací. Stalo se proto trendem, že politici mnohem více publikují věci ze svého soukromí. Příkladem může být, když Babiš zveřejnil fotografii, jak rodina truchlí za psa, který umřel," uvedl příklad Komínek. Díky tomu se mohli všichni s politikem ztotožnit. Jedná se o situaci, kterou prožila spousta českých rodin.
Vysvětlovat i nepříjemné věci
Například ministr Adam Vojtěch se netají tím, že je pro něj komunikace s voliči důležitá i po volbách. "Kromě klasických komunikačních kanálů, jako jsou webové stránky, sociální sítě a média, plánuji jezdit za pacienty, lékaři a lékárníky do regionů a osobně se s nimi potkávat a zjišťovat, co je trápí. Kromě toho na téma elektronických receptů připravujeme semináře po celé republice," řekl Vojtěch.
Podobně do krajů jezdil i Andrej Babiš a snažil se vysvětlovat elektronickou evidenci tržeb (EET), která byla u části veřejnosti přijata s rozpaky. Často pak vznikala videa a fotografie v hospodách či na tržnicích. V nelehké situaci jsou i elektronické recepty, které kritizuje řada lékařů.
Mezi viditelné postavy ANO patří i ministryně obrany Karla Šlechtová, která si své profily na sociálních sítích spravuje sama. Viditelná byla už i na ministerstvu pro místní rozvoj, kterému v minulé vládě šéfovala.
"Dobře vím, jak jsou internet a sociální sítě důležité, proto na ně kladu velký důraz. Je to nejlepší způsob, jak transparentně přiblížit práci ministerstva lidem," míní. Jejím cílem je zvýšit počet příspěvků jak na Facebooku, tak Twitteru ministerstva obrany. "Na jaro chystáme i nový a atraktivní vzhled webových stránek," dodala Šlechtová.
Hnutí ANO podle marketingového experta Komínka vede permanentní kampaň. Díky tomu byl za minulé koalice Babiš schopen přivlastnit si mnohé úspěchy jiných stran a zmírňovat dopad kauz, které by mu mohly ublížit.