Praha - "Vážení spoluobčané, předstupuji před Vás a chci Vám jasně říci, co budu a co nebudu dělat, pokud hnutí ANO vyhraje volby," začíná Andrej Babiš dopis, který se těsně před volbami ocitá v poštovních stránkách. Vědomě odkazuje ke "smlouvě s voliči", kterou loni rozesílal ve Spojených státech před prezidentskými volbami Donald Trump. I Babiš dopis označuje za smlouvu s občany, používá stejné grafické členění i rozdělení do sedmi základních bodů.
"Téměř všichni politici a novináři mě neustále napadají, že chci naši zemi posunout k autoritářskému režimu, že mám problém s demokracií nebo že jsem nebezpečím pro naši zemi," píše v úvodu Babiš, "chtěl bych Vám teď s plnou vážností a jednou provždy říct: jsou to naprosté nesmysly."
Následuje výčet závazků a slibů, ke kterým se šéf hnutí ANO v případě volebního úspěchu zavazuje. "Budu podporovat a rozvíjet demokracii v České republice a chránit svobodu a důstojnost každého člověka," ujišťuje čtenáře.
Video u tisícileté lípy
S nápadem rozesílat lidem osobní "smlouvu" prý přišel sám Babiš. Inspiraci ale jeho tým nepopírá. "Viděli jsme spousty takových smluv. Naše podoba má vlastní vizuál, vlastní kampaňové písmo," komentoval vliv Trumpovy strategie Marek Prchal z PR týmu hnutí ANO. K dopisu teď natočili a zveřejnili i video, ve kterém Babiš záměr vysvětluje.
"V následujících dnech dostanete dopis," říká Babiš ve dvouminutovém spotu, který jeho štáb natočil během výjezdu v obci Tatobity na Liberecku před zdejší stoletou lípou. "Prosím vás, berte to jako můj slib, jako můj závazek," dodává na kameru a jmenuje některé základní body dopisu. Dvouminutový proslov má očividně připravený na čtecím zařízení, takže celý jeho projev nepůsobí zdaleka tak spontánně a emotivně, jako je u Babiše obvyklé.
Skvěle načasovaný marketing
Stylizovaná smlouva politika s voliči není vynálezem nejen Babišova, ale ani Trumpova předvolebního týmu. Přišel s ní už před šestnácti lety tehdejší premiér Itálie Silvio Berlusconi. To, že si tento způsob oslovení voličů vybral i tým Andreje Babiše, považuje Alžběta Králová z Institutu politického marketingu za vynikající tah.
"Všichni na to budou reagovat, bude se o tom mluvit v médiích, video, které dopis doprovází, se šíří virálně. Andrej Babiš tím opět nastolil agendu, která odvede pozornost od jeho kauz," myslí si Králová.
Podle ní se Babišovi povedlo i načasování těsně před volbami. "Ostatní politické strany by musely zareagovat svou verzí dopisu a to už nejspíš nestihnou," dodává Králová.
Za marketingově zdařilé pokládá i využití lípy jako národního stromu. Šanci zaujmout a získat hlas do volební urny má Babišova smlouva podle Králové hlavně u dosud nerozhodnutých voličů.
Nebezpečný Okamura
Zbavit se nálepky politika ohrožujícího demokracii se Babiš v posledních týdnech snaží i vyvracením potenciálního spojenectví s Tomiem Okamurou. O lídrovi Svobody a přímé demokracie se poslední dobou zmiňuje téměř v každém veřejném projevu. "Okamura je blázen," prohlásil Babiš během nedělního mítinku s voliči v Pardubicích, "stále straší lidi, je neuvěřitelné, co on dokáže slíbit. Určitě to není náš spojenec," ujišťuje Babiš.
V minulosti to ale bylo jinak. Před posledními sněmovními volbami spolu Babiš a Okamura uzavřeli dohodu, že na sebe vzájemně nebudou útočit. Důvod byl pragmatický, hnutí ANO i SPD zvolily podobnou strategii, jak voliče oslovit - kritizovat zavedené politické strany. "Mluvili jsme o tom, že o sobě nebudeme lhát, pomlouvat se a vzájemně se nepravdivě dehonestovat. Když jsem to Babišovi navrhl, neváhal ani vteřinu," řekl v srpnu 2013 deníku Právo Okamura.
Pakt o neútočení Babiš až donedávna více méně dodržoval. Přelomem ale bylo zářijové hlasování sněmovny o jeho vydání k trestnímu stíhání. Okamura hlasoval pro vydání a později se připojil k těm, kteří odmítali vládní spolupráci s trestně stíhaným politikem.