Návrh chce úřad v druhé polovině roku vložit do novely zákona o silničním provozu. Změně by však měla podle mluvčího ministerstva Karla Hanzelky předcházet diskuse mezi dopravními odborníky.
"Otevřeli jsme několik nových úseků dálnic, které mají takové parametry, že by tam 160 (km/h) bylo možné," řekl Hanzelka.
Podle něj má nyní ministerstvo dvě možnosti. Může v zákoně ponechat maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu a doplnit větu "pokud není značením uvedeno jinak", což by umožnilo na dotčené úseku umístit značky s číslicí 160.
Druhou možností je zvýšit povolenou rychlost obecně na 160 a poté ji omezovat značkami.
CHCETE VIDĚT NOVÉ ÚSEKY? TADY JSOU
D8: TUDY SE BUDE JEZDIT DO NĚMECKA
D11: DO HRADCE RYCHLOSTÍ 130 KM/H
Nejdál je Německo: rychlost bez omezení
Ministerstvo tak následuje příkladu Rakouska, které nyní na některých úsecích dálnic stejnou rychlost testuje. Nejdále je v tomto ohledu Německo, které je v Evropě známé kvalitou své dálniční sítě.
Rychlost na dálnicích v Německu není zákonem omezená vůbec, doporučuje se ale jezdit maximálně 130 kilometrů v hodině.
O možném zvýšení rychlostního limitu na dálnicích se diskutovalo již v souvislosti s novým silničním zákonem, který platí od loňského července, nakonec se vyšší rychlost na dálnicích prosadit nepodařilo.
V názoru na rychlostní omezení na dálnici nejsou jednotní politici ani veřejnost. Podle nedávno zveřejněného průzkumu polovina řidičů soudí, že současný rychlostní limit 130 kilometrů v hodině vede k větší bezpečnosti, druhá polovina považuje jeho účinek za zanedbatelný.