Ztracený malajsijský letoun vyhledá soukromá firma

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
17. 8. 2014 21:10
Roční zakázku za 50 milionů dolarů získala nizozemská společnost Fugro, která zvítězila v tendru vypsaném australskou vládou.
Foto: Tomáš Kunc

Zahraničí – Pátrání po malajsijském letounu, který beze stopy zmizel v březnu na lince MH370 mezi malajsijskou metropolí Kuala Lumpur a čínským Pekingem, přebírá soukromá firma. Roční zakázku za 50 milionů dolarů získala nizozemská společnost Fugro, která zvítězila v tendru vypsaném australskou vládou. Podle zadavatelů nabídla nejlepší poměr mezi přesností podmořského průzkumu a jeho rychlostí.

Úkolem nizozemské firmy totiž bude prohledat vymezenou plochu 60 tisíc kilometrů čtverečních v Indickém oceánu, a to za všech povětrnostních podmínek. Kontrakt od Austrálie má tvrdé podmínky – pokud Fugro neprohledá nejméně pět tisíc čtverečních kilometrů každých 25 dní, pozastaví jí Austrálie platby. S pátráním začne od září a nesmí jí to trvat déle než 300 dnů.

„Zůstávám mírným optimistou. Věřím, že letoun je v této oblasti a že ho najdeme,“ řekl australský ministr dopravy Warren Truss.

Zkušenosti s ropným průzkumem

S hledáním trosek či vyzvedáváním vraků lodí z mořského dna nemá nizozemská firma Fugro mnoho zkušeností. Je však jednou z největších společností světa, které radí ropným a těžařským firmám při podmořském průzkumu.

Nizozemci se specializují na mapování podmořského terénu, v čemž patří ke světové špičce. A do hledání letounu Malaysia Airlines tak slibují vnést novou metodu. „Na začátku pátrání nasadila spousta firem ta nejpřesnější a nejsofistikovanější podmořská zařízení. Nevýhodou ale je, že prohledat jeden čtvereční metr s takovou technikou trvá příliš dlouho,“ řekl Rob Luijnenburg, manažer Fugro, časopisu Times.

„To, o co se pokoušíme nyní, je zkombinovat dostatečné rozlišení při průzkumu se schopností monitorovat dno přiměřeně rychle,“ dodal.

Firma Fugro, která má ve světě 12 tisíc zaměstnanců, nasadí do akce dvě své lodě. K nim připojí zařízení na bázi sonaru k monitorování terénu – na podrobnějším mapování dna pracuje již nyní.

„Je to jedna z vůbec nejméně zmapovaných oblastí světa. Terén je obtížnější, než jsme předpokládali. Je tam mnoho podmořských hor a útesů,“ řekl listu Wall Street Journal přední americký oceánolog Donald Hussong.

Existující mapy tohoto podmořského území jsou podle deníku méně přesné než mapy zachycující povrch Marsu či Venuše.

Trosky zmizely

Fugro se na pátrání po zmizelém letounu MH370 již podílela, když společně s firmou Bluefin Robotics vyvinula robota určeného na podmořský průzkum. Do akce byl nasazen v dubnu, po čase byl ale záchranáři stažen kvůli problémům s baterií.

Z trosek letadla MH370 se zatím nenašlo nic. Záchranná akce je už nyní nejdražší v historii – jen Austrálii vyšla nejméně na 40 milionů dolarů, celkově podle odhadů stála již 70 milionů.

Lucie Beranová

 

Právě se děje

Další zprávy