Uber taxi už v Praze bojuje s magistrátem

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
7. 10. 2014 21:45
Pokud by pražští kontroloři v inspekcích pokračovali, velmi pravděpodobně by připravili Uber o všechny řidiče, kteří pro něj jezdí se svými černými BMW 5, Mercedesy třídy E nebo Škodami Superb.
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí - Praha se zařadila po bok světových metropolí. I v Česku už se začíná roztáčet silný odpor proti aplikaci Uber, která umožňuje lidem objednat taxi a zaplatit za něj jen přes mobil. Společnost nabízí své služby v hlavním městě od srpna, inspektoři z magistrátu už ale zaplombovali černé limuzíny dvěma jejím řidičům.

Jeden z nich opět může jezdit, protože zaplatil kauci 50 tisíc korun. Druhý to zatím neudělal, a tak jeho vůz zůstává s policejní botičkou nepojízdný. „S oběma bylo zahájeno správní řízení,“ uvedla mluvčí pražské radnice Petra Hrubá. Hrozí jim pokuta nebo odebrání taxikářské licence až na dva roky.

Jde o to, že šoféři Uberu jezdí bez taxametrů a bez žluté lampy na střeše jako takzvaná smluvní přeprava. A měli by tudíž mít podle platných zákonů s cestujícími předem uzavřenou smlouvu (buď na papíře, nebo ověřenou e-podpisem) o tom, kam a za kolik je povezou. To jde ale přímo proti smyslu Uberu – objednávání i placení probíhá pomocí aplikace v chytrém telefonu. Klient zná cenu předem, může si navíc projít informace o řidiči i jeho ohodnocení od jiných uživatelů programu.

„Nebudeme to komentovat,“ odmítl se k problémům s pražskými úředníky vyjadřovat Rob Khazzam, který má expanzi americké firmy v Česku na starost. A je pravda, že trable s magistrátem zapříčinily odchod několika šoférů, kteří se bojí, že kvůli firmě přijdou o licenci? „Není. Naopak se nám v Praze daří lépe, než jsme čekali, jsme nad plánem,“ tvrdí 28letý kanadský manažer s tím, že přesný počet zapojených řidičů nemůže prozradit.

Nemoderní zákon

Pokud by pražští kontroloři v inspekcích pokračovali, velmi pravděpodobně by připravili Uber o všechny řidiče, kteří pro něj jezdí se svými černými BMW 5, Mercedesy třídy E nebo Škodami Superb.

Pomoct by naopak mohla změna zákona. Ministerstvo dopravy situaci analyzuje a s vlastní iniciativou hodlá přijít místopředseda hospodářského výboru ve sněmovně, poslanec Martin Kolovratník z hnutí ANO. „Nutnost mít smlouvu předem se zaváděla kvůli podvodníkům, kteří obcházeli zákon. Jenže s variantou mobilních telefonů se tehdy vůbec nepočítalo,“ dodal milovník moderních technologií, který už o nutnosti přizpůsobit paragrafy tomu, jak lidé žijí a co používají, hovořil i se zástupci Uberu.

Ti jsou přitom na odpor zvyklí. V podstatě kamkoli společnost, jež vznikla před pěti lety v San Francisku, přijde, tam vyvolá velké protesty. Taxikáři proti ní demonstrovali v Londýně, v Paříži, v Berlíně. Vyčítají jí, že porušuje pravidla nebo že její řidiči nemají zkušenosti.

Investoři naopak v Uber dost věří. Nedávno firmu, která ani nevlastní auta, jež nabízí (ta patří nasmlouvaným šoférům), ocenili na bezmála dvacet miliard dolarů. To je víc než tržní kapitalizace například mezinárodní autopůjčovny Hertz nebo amerického obchodního řetězce Best Buy.

Také ekonomové nástup Uberu a jemu podobných služeb jako Lyft vítají. Podle průzkumu, který nedávno udělala Chicagská univerzita, by do tohoto dopravního souboje měly úřady co nejméně zasahovat s tím, že nakonec na tom vydělají hlavně cestující. „Podle ekonomických pravidel konkurence napomáhá blahobytu a kvalitě života, jsem přesvědčen, že to platí i zde,“ citoval list New York Times Olivera Harta z Harvardu.

Sbírka na právníky

V Česku zatím tradiční taxikáři, jezdící pod různými dispečinky, žádné viditelné protesty nespustili. V tichosti se na ně ale připravují. Začali mezi sebou vybírat po dvou stovkách korun, aby si mohla jejich Asociace koncesionářů v taxislužbě zaplatit právníky a případně Uber zažalovat u soudu.

„Zatím se jen chystáme. Počkáme, jak dopadnou správní řízení na magistrátu a co řekne ministerstvo dopravy,“ potvrdil bojovnou náladu Daniel Tarljovski z asociace taxikářů.

To, že Uber všude provází rozbroje a kontroverze, už začalo štvát i jeho šéfa Travise Kalanicka. „Musíme se zlepšit v komunikaci,“ ohlásil v rozhovoru pro Financial Times zakladatel firmy, kvůli níž demonstrují desetitisíce šoférů po celém světě.

Kalanick si kvůli lepší image a vztahům s úřady dokonce najal dva špičkové experty: Davida Plouffea, který vedl v roce 2008 prezidentskou kampaň Baracka Obamy, a Marka McGanna, bývalého hlavního lobbistu newyorské burzy. Právě McGann má za úkol zajistit firmě hladší expanzi v Evropě a na Blízkém východě.

Luboš Kreč

 

Právě se děje

Další zprávy