Trest za rychlejší opravu D1? Česko může přijít o dotační miliony

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
19. 9. 2014 13:56
Silničáři na sjezdu u Jihlavy položili na kratičký úsek asfalt místo cementobetonových desek. Porušili tím pravidla čerpání evropských peněz.
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí - Ředitelství silnic a dálnic vyhovělo naléhavým žádostem hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka a v létě o měsíc zkrátilo uzavírku sjezdu z modernizované dálnice D1 u Jihlavy. Jenže za úlevu řidičům, kteří v Jihlavě a na okolních objížďkách postávali v kolonách, teď stát bude zřejmě muset zaplatit miliony korun.

Silničáři totiž opravu urychlili jen za cenu bleskové změny projektu a na krátkém stopadesátimetrovém úseku jihlavské dálniční odbočky položili místo původně naplánované cementobetonové směsi asfaltový koberec. Vozovka tak nemusela čekat do konce srpna na vyzrání betonu a auta po ní mohla začít jezdit už v červenci.

Správci dálnic však svým rozhodnutím podle všeho porušili zákon o veřejných zakázkách, a tedy i rozpočtová pravidla pro čerpání evropských dotací, ze kterých je modernizace D1 větším dílem hrazená. Proto teď hrozí, že si EU vezme část peněz zpátky a ztrátu zaplatí český stát, který v uplynulém sedmiletém dotačním cyklu musel kvůli podobným chybám na dopravních stavbách vrátit do Bruselu zhruba deset miliard korun.

Tentokrát jde v porovnání s celkovou částkou jen o „drobné“: v nejhorším případě může Česko přijít o zhruba dva a půl milionu korun, tedy o cenu kratičkého úseku, kde měl být původně beton. Přesto je to nepříjemná situace.

Ředitelství dálnic ústy svého mluvčího Jana Rýdla přiznává, že o porušení pravidel vědělo, přesto šlo do rizika. „Urychlení stavby ulevilo mnoha řidičům, zvláště v letní sezoně,“ tvrdí Rýdl a dodává, že státní organizace nakonec nemusí dostat pokutu v maximální možné výši.

ŘSD by však nemuselo přijít jen o dvouapůlmilionovou dotaci na stopadesátimetrový úsek. Zaplatit může až dvojnásobnou částku, protože mu finanční úřad může vyměřit ještě dalších 2,5 milionu na penále. Tyto peníze by se ale do Bruselu nevracely, jen by se přelily ve státním rozpočtu. Přisadit si pak mohou i ochránci hospodářské soutěže, jejichž pokuty se zpravidla pohybují ve stovkách tisíc korun.

Úřady, které o trestech rozhodují, ale napřed musí dostat na stůl závěry kontroly auditorů Státního fondu dopravní infrastruktury, přes který tečou do českých dopravních staveb evropské peníze a který čerpání peněz kontroluje.

Lidé z fondu se na prověrku stavby jihlavské dálniční odbočky a přilehlého opraveného úseku D1 chystají v nejbližších týdnech.

Podle šéfa fondu Tomáše Čočka nyní nelze závěry kontroly předjímat. Ředitel ale zároveň připustil, že o problému na Vysočině ví z předběžné kontroly a že ŘSD zatím svými argumenty nepřesvědčilo, že by změna povrchu vozovky byla nezbytně nutná. A že tedy snížení dotace visí ve vzduchu. „Zkrácení uzavírky bez dalšího není legitimním důvodem,“ řekl Čoček.

Změny během výstavby nejsou neobvyklé. Aby ale investor nepřišel o dotaci, musí jasně doložit, že neměl jinou možnost než změnit původně naplánovanou technologii. Například kvůli neočekávané geologické změně v terénu nebo třeba kvůli náhlé povodni.

Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (ČSSD), který o zkrácení uzavírky písemně na ŘSD žádal, považuje případné vrácení dotace a pokutu pro silničáře za mnohem větší chybu, než že stavbaři na podloží nalili asfalt místo betonu.

„Krok ŘSD prospěl dobré věci. Ale tohle je přesně typicky české. Místo abychom byli spokojení, budeme se ve všem rýpat a hledat sebemenší problém, abychom nakonec o peníze úplně přišli,“ říká rozladěný hejtman.

Česko už kvůli přehmatům při stavbách dálnic a železnic muselo na eurodotacích oželet zhruba deset miliard korun. Téměř polovinu částky tvoří daň za chyby na Pražském okruhu a nepovedla se například ani výměna svodidel na chomutovské rychlostní silnici R7. ŘSD přišlo pozdě – až během stavby – na to, že by mělo nainstalovat stejná svodidla na všech úsecích. Projekt už ovšem počítal s jiným typem.

Petr Koděra

 

Právě se děje

Další zprávy