Proměna českého Aspenu začíná. Rattaj odhalil plány se Špindlem

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
6. 12. 2012 15:45
Společnost Melida, nový nájemce Skiareálu Špindlerův Mlýn, chystá v nejznámějším krkonošském středisku do roka investice 80 až 120 milionů korun.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Společnost Melida, nový nájemce Skiareálu Špindlerův Mlýn, chystá  v nejznámějším krkonošském středisku do roka investice 80 až 120 milionů korun. Insideru to řekl Igor Rattaj, šéf společnosti Tatry Mountain Resorts (TMR), jež v Melidě drží 50 procent akcií.

Investiční plán tento týden odsouhlasilo představenstvo Melidy, jehož je Rattaj členem.

„Zhruba 80 milionů korun chceme dát do zkvalitnění služeb pro návštěvníky Špindlu. Jejich úroveň je katastrofální. Špindl má pověst špičkového střediska, ale služby jsou tu dnes horší než na Slovensku, o Alpách nemluvě,“ prohlásil Rattaj.

První osmdesátimilionovou injekci rozdělí Melida takto: větší část spolkne vybudování nových restaurací a bufetů u sjezdovek a také půjčoven a prodejen sportovního vybavení. „V létě chceme postavit několik nových objektů, na které nepotřebujeme studie EIA a které nepodléhají složitému povolování od úřadů a Krkonošského národního parku. Měly by sloužit lyžařům už v příští sezoně,“ dodal. Jak chce stavět nové objekty uprostřed národního parku bez povolení správce, nechce Rattaj zatím upřesnit. Nabízí se vysvětlení, že úředně půjde o takzvané dočasné stavby.

Podle Rattaje ve Špindlu chybí až tři tisíce míst v gastroprovozech na svazích a v okolí sjezdovek. „V první fázi, do roka, chceme kapacitu posílit o 500–600 míst,“ řekl Rattaj.

Melida otevře ve Špindlu vlastní lyžařskou školu a půjčovny, prodejny a servisy. Převzít chce infocentrum, jež nyní spolu s lyžařskou školou provozuje společnost Skoolmax, společný podnik Skiareálu Špindlerův Mlýn a firmy Berg Equity ovládané Natlandem.

Skiareál má v Skoolmax jen minoritní 40procentní podíl a podle Rattaje musí nad klíčovými službami pro lyžaře převzít plnou kontrolu. „Nezříkám se spolupráce s Natlandem, ale nejdůležitější služby chceme provozovat sami,“ řekl.

Dalších 40 milionů korun chce Melida už během prvního roku svého působení ve Špindlu investovat do rozšíření sjezdovek. Rattaj připouští, že záměr může zdržet povolovací řízení. Nejdříve se má rozšiřovat Medvědín, kde už o povolení požádalo předchozí vedení Skiareálu. „Nevím ale teď, v jakém stavu proces je a zda se dá stihnout,“ dodal Rattaj.

Melida zatím odloží projekt spojení areálů Medvědín a Svatý Petr novou sjezdovkou a lanovkami. „Projekt je sice už zahrnut v územním plánu Špindlu a zčásti rozpracován, bylo tu ale zvoleno nevhodné řešení. Chceme to přepracovat a pak bude třeba spustit znovu povolovací proces,“ dodal. Stavba za zhruba tři čtvrtě miliardy korun, která by výrazně zatraktivnila celý špindlerovský skiareál, tak podle něj musí nejméně tři až čtyři roky počkat.

V příštích letech Melida plánuje pro Špindl nový zasněžovací systém.

Řadu plánů Melidy ve Špindlu brzdí dobíhající nájemní smlouvy s různými partnery. Skiareál například vlastní nemovitosti, které lze přestavět na penziony a hotely, zatím je ale užívají jiní partneři a je třeba smlouvy s nimi vypořádat. Týká se to především hotelu Lenka a objektu na jedné ze sjezdovek, který zatím slouží pro kanceláře vedení skiareálu.

Veliká debata se mezi šéfy skiareálu vedla o vydávání VIP skipasů - permanentek, jež lyžaře opravňují k předbíhání a přednostnímu odbavení na lanovkách. Vlastnictví takové karty se mezi českými prominenty – politiky, vlivnými úředníky, lobbisty a byznysmeny - stalo otázkou společenské prestiže, demonstrací jejich úspěchu a moci.

VIP karet se ve Špindlu ještě před deset lety rozdávalo kolem 700 ročně, o jejich držitelích rozhodovalo tehdejší vedení skiareálu a funkcionáři ČSTV a Svazu lyžařů, jež středisko vlastní. V pozdějších letech se vydávání karet omezilo na několik desítek, stále ale byly vlivným obchodním artiklem, hojně využívaným sportovními bafuňáři. „Ve Špindlu se vedl schizofrenní boj o to, kdo má VIP čipovou kartu a od koho ji získal. Pražští velcí kluci (příslušníci společenské a byznysové smetánky – pozn. red.) soutěžili o to, kdo bude s kartou na sjezdovce víc vidět,“ popsal význam karet šéf tenisového svazu a funkcionář ČSTV Ivo Kaderka, který tvrdí, že byl kritikem této praxe.

Loni, po změně vedení ČSTV i skiareálu, padlo rozhodnutí karty prodávat v ceně 100 tisíc za rok. Údajně se jich prodaly desítky, tržby Skiareálu to podle některých sportovních funkcionářů zvedlo až o 6 milionů korun. Další desítky karet dostávají v rámci svých smluv obchodní partneři skiareálu, kteří s nimi pak nakládají podle vlastního uvážení.

Když letos převzala vedení skiareálu Melida, navrhl Němec VIP karty zcela zrušit, což vzbudilo mezi sportovními funkcionáři i tradičními držiteli karet velké pozdvižení.

Podle Rattaje se o osudu karet jedná. Desítky jich letos nepochybně budou dál v oběhu a dál budou sloužit jako dobrý obchodní artikl mezi vlivnými. Jen hlavní marketingový partner skiareálu, Česká sportovní Miroslava Černoška, jich podle smlouvy dostává skoro 40. Rattaj ale prohlásil, že v nových obchodních smlouvách s partnery se přidělování předbíhacích karet výrazně omezí, a pokud se budou vydávat, pak výhradně jako nepřenosné, jen pro jednu určitou osobu.

Zuzana Kubátová

 

 

Právě se děje

Další zprávy