Objev dne - Ačkoli do prezidentské inaugurace Miloše Zemana zbývá jenom pět dní, pořád ještě nevíme bezezbytku, čí peníze mu k vítězství v přímé volbě přispěly.
V Zemanově dárcovském seznamu pořád zůstává 19 dárců, jejichž totožnost není doložena podle zákona. Dohromady poslali přes tři miliony korun, to znamená, že jde zhruba o téměř šestinu darů, které jsou zaznamenány na veřejném účtu kampaně nastupujícího prezidenta.
V zemi, která má s politickým sponzoringem svoje temné zkušenosti, není těch devatenáct jmen, od nichž přišlo mezi 78 až 500 tisíci korun, zase takovou maličkostí. Co když jsou jména jako Vladimír Graca (evidován dar 200 tisíc korun), Saša Navrátilová (100 tisíc) anebo dokonce Václav Daněk (500 tisíc) novými Lájosi Bácsi?
A není to v účtech otazník jediný. Rozdíl mezi výší přiznaných darů a oznámenou cenou kampaně totiž stále ještě činí celých zhruba třináct milionů korun. Otázka zní: Kdopak doplatí ten zbytek?
Potkali se při obchodech
Po podrobném studiu dárců Miloše Zemana zní konečný účet tak, že novému prezidentovi pomohlo ke zvolení dosud 17,22 milionu korun. Z toho zhruba 1,4 milionu tvořily malé částky od korun až po 50 tisíc. Ve větších částkách Zeman dostal 15,8 milionu.
Více než 9 milionů – tedy více než polovinu všech peněz - poslaly Miloši Zemanovi na kampaň k přímé volbě dvě velké a vzájemně přes různé firmy propojené skupiny sponzorů a stranická pokladna (Zemanovci a společnost Přátel Miloše Zemana dali 2,67 milionu korun).
Zbývajících necelých 7 milionů je od firem, podnikatelů a výše zmíněných dárců, u nichž nemůžeme vůbec říci, zda fyzicky existují. Zemanův účet je v tomto ohledu výjimečný. Ostatní prezidentští kandidáti se srovnatelně objemnými kampaněmi uvádějí u všech svých dárců údaje, podle kterých je lze všechny snadno ztotožnit.
Z grafických pavouků, jak jsou vztahy mezi sponzory propletené, lze snadno vysledovat, že podoba finanční síly stojící za Milošem Zemanem se zrodila už před volbami v roce 2010, kdy se do čela Strany práv občanů - Zemanovci dostali lidé kolem Vratislava Mynáře. V podstatě stejný okruh lidí zajistil peníze i letos, jenom někteří se prostřídali.
Vlastně se významně ve veřejně předložených účtech změnilo jediné. Z kampaně z roku 2013 zmizely peníze, které můžeme označit jako ty, které do pokladny přisypal lobbista a Zemanův blízký přítel Miroslav Šlouf. Zůstal z nich oficiálně pouze lobbistův syn Ondřej, který do prezidentské kampaně přispěl – v porovnání s ostatními symbolickou – částkou 10 tisíc korun.
Otázka jednoho telefonu
Vzájemné vazby (přes spoluvlastnictví firem, společné obchody, zastoupení ve statutárních orgánech) jsou mezi zveřejněnými dárci tak četné, že na spuštění sponzorského soukolí stačí snad jediný telefonát.
Například čtveřice dárců Vratislav Mynář, Vladimír Pavlík, Roman Ambrož a Vladimír Rybář sedí v jedné společnosti. V roce 2010 jen tito čtyři lidé a jejich další firmy poslali Zemanovi 1,2 milionu.
Když už to porovnáváme s dalšími kandidáty na prezidenta: struktura Zemanových dárců je od nich značně odlišná. Karel Schwarzenberg dostal peníze od veřejně známých úspěšných byznysmenů, kteří ani mezi sebou ani k němu osobně nemají nikterak těsnou vazbu. Samozřejmě s výjimkou Schwarzenbergova osobního přítele miliardáře Zdeňka Bakaly a jeho 2 milionů, které minulý týden poslal na doplacení faktur z kampaně.
Kampaň Jana Fischera pak stála zejména na 14milionovém daru miliardáře Tomáše Chrenka a majitele pražských směnáren Mikuláše Švédy (daroval 4 miliony Kč), Jiří Dienstbier se spolehl na štědrost vlastní strany - sociální demokracie mu poskytla ze svého eráru 16,3 milionu korun.
Jak je důležité míti Mynáře
Jedna z hlavních sponzorských skupin Miloše Zemana se vytvořila kolem předsedy SPOZ a adepta na post hradního kancléře Vratislava Mynáře. V účtech byly její příspěvky sečteny na 4,2 milionu korun, což ukazuje, že jde o velmi spolehlivý zdroj peněz. V roce 2010 totiž z této strany pro Zemanův comeback do politiky přišlo 4,4 milionu.
Vratislav Mynář je mužem mnoha různých obchodů, objevuje se napříč republikou, najdeme jeho vazbu na společnost Petrcíle (známou sporem o akcie ostravské Nové huti), vlastní své významné podnikání v Osvětimanech ve Zlínském kraji.
Asi nejvíce je však popsána jeho role v byznysu kolem vymáhání pohledávek pražského dopravního podniku. Sám Mynář ji sice bagatelizuje, ale Insider už dříve zjistil, že opakovaně vystupoval jako držitel akcií firmy Credit Management, která se tu angažovala.
Zatímco finanční tíha kampaně před volbami v roce 2010 stála přímo na Mynářových penězích, letos už ji nesou více právníci Jiří Jestřáb a Richard Tománek, kteří se zabývají obchodním, občanským a konkurzním právem a nabízejí také právní pomoc v souvislosti s cennými papíry.
Ve službách uhlobaronů
Druhý nevysychající sponzorský pramen pro Zemana se soustředil kolem exekutora z Čeladné Františka Gajdoše. V roce 2010 věnovala tato větev dohromady na Zemanův restart 2,4 milionu korun, letos 2,2 milionu korun.
I zde se za dva a půl roku leccos mírně posunulo. Zatímco v roce 2010 nesli hlavní tíhu sponzoringu obchodníci s uhlím jako bratři Karel a Vladimír Baronovi, pro rok 2013 se stal klíčovou osobou právě František Gajdoš, někdejší podnikový právník uhlobaronů Viktora Koláčka a Petra Otavy a jedna z hlavních postav moravskoslezské stranické buňky SPOZ.
Podobný systém se opakuje i v jiné části této větve. V roce 2010 obdarovaly Zemana společnosti Cash point a Avalcom, o dva a půl roku později se jmenovitě přihlásili ke sponzorství lidé, kteří sedí ve firemních orgánech těchto společností.
Martina Machová Lucie Kudláčková