Guláš ve voličově hlavě uvařily rozhlas a televize za 4 828 000 Kč. Bez DPH

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
14. 9. 2012 13:17
Pro politiky mají v předvolební době průzkumy cenu zlata, protože dobrý výsledek znamená vstupenku do veřejnoprávních médií. Pro samotné autory pak mají průzkumy cenu milionů korun.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne - Pro politiky mají v předvolební době průzkumy cenu zlata, protože dobrý výsledek znamená vstupenku do veřejnoprávních médií. Pro samotné autory pak mají průzkumy cenu milionů korun.

Insider zjistil, že například Český rozhlas platí společnosti Factum Invenio za sérii průzkumů ke krajským volbám 1 588 000 Kč bez DPH, s daní to budou téměř dva miliony.

Plyne to ze smlouvy, kterou máme k dispozici a kterou Český rozhlas uzavřel s agenturou Jana Herzmanna.

Své průzkumy pro předvolební speciály s Václavem Moravcem má i Česká televize, a to hned od dvou agentur, STEM/MARK a SC&C. Za oba ČT zaplatí 3 240 000 korun bez DPH.

Smlouvy ale veřejnoprávní instituce zveřejnit odmítá. Jde prý o obchodní tajemství.

Číst podmínky průzkumů tak může Insider jen v "rozhlasových“ smlouvách, které získal od statistika a programátora Michala Škopa, který si je vyžádal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

„Zhotovitel se na základě této smlouvy zavazuje realizovat pro potřeby zpravodajství objednatele bleskový předvolební průzkum veřejného mínění ve 13 krajích ČR. (...) Projekt výzkumu v krajích před krajskými volbami je seriál výzkumů zaměřených na přípravu rozhlasových diskusí, které před volbami proběhnou ve vysílání ČRo 1 Radiožurnál,“ stojí ve smlouvě mezi Českým rozhlasem a agenturou Factum Invenio.

Autentičnost dokumentu potvrdil mluvčí Českého rozhlasu Jakub Čížek. Včetně toho, že kromě této dílčí smlouvy podepsal letos v červenci Český rozhlas s agenturou Factum Invenio také rámcovou smlouvu na ještě tučnější sumu – zní na 4 800 000 Kč bez DPH s platností na tři roky.

„Jde o maximální cenu, kterou Český rozhlas nemusí vyčerpat,“ dodal Čížek s tím, že agentura si zakázku vydobyla ve výběrovém řízení.

Naopak Česká televize, která dělá s průzkumy tajnosti, si služby u svých dodavatelů objednala bez výběrového řízení a oslovila je přímo.

„Proběhlo interní výběrové řízení, kdy jsme oslovili celkem 5 agentur. Svou nabídkou nás přesvědčily agentury STEM/MARK a SC&C, které mají prokazatelně dlouhodobé zkušenosti s výzkumy tohoto typu a v minulosti vykazovaly na daném poli velmi dobré výsledky,“ uvedla v e-mailových odpovědích mluvčí televize Michaela Fričová.

Nejdůležitějším kritériem pro ČT prý byla „maximální možná kontrola provedených rozhovorů i ze strany ČT“.

Proč se tím tolik zabývat?

Podle výsledků, k nimž dojdou výzkumníci, se totiž mimo jiné posílají pozvánky do předvolebních debat – tedy ty strany, které průzkumy favorizují, dostávají zdarma čas k prezentaci ve veřejnoprávním médiu. A z tohoto pohledu utrpěly popisované průzkumy za miliony korun debakl.

Výsledky se u obou veřejnoprávních institucí totiž naprosto zásadně liší.

Právě zmíněný Michal Škop na svém blogu na serveru Aktuálně.cz upozornil, že v Pardubickém i Královéhradeckém kraji (zatím jediné dva kraje, které lze kvůli programu institucí porovnat) vyšli v průzkumech pro obě veřejnoprávní instituce jiní vítězové.

Průzkum agentury Factum Invenio pro rozhlas favorizuje ODS, na obrazovkách však v průzkumu agentur SC&C a STEM/MARK vede ve zmíněných krajích ČSSD. A u některých dalších stran se zjištěná podpora voličů liší až o sedm procent.

Agentury se hájí tím, že každá využívá jinou metodiku. Factum se ptá všech a poté „váží“ odpovědi například podle ochoty jít volit. Agentury pracující pro ČT započítávají jen ty respondenty, kteří jsou rozhodnuti jít volit a jsou si svou budoucí volbou více méně jisti.

Všechny zmiňované agentury i instituce své průzkumy i metodiky hájí jako „ty lepší“ a spolehlivější.

Za všechny ty miliony docela slušný hokej pro voliče...

 

Právě se děje

Další zprávy