Dálnicí z Prahy do Hradce v roce 2017, slibují stavebníci

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
21. 7. 2014 18:27
Stavební práce dnes začnou v úseku od Hradce Králové, pro který jsou již pozemky k dispozici.
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí – Osamocený pilíř mostu, který má tři kilometry před Hradcem Králové překlenout železniční trať, je dosud provizorním koncem dálnice D11. A také připomínkou neschopnosti státu dobudovat komunikaci, kterou inženýři vytyčili ještě za hluboké normalizace.

Dnes se po osmi letech do nedalekých polí vracejí bagry, aby pokračovaly v přerušené výstavbě. Ta by již neměla trvat déle než tři roky. „Zprovoznění úseku pro řidiče se plánuje na léto 2017,“ tvrdí Iveta Štočková ze stavební firmy Eurovia, která má úsek dokončit.

Rok 2017 bere za svůj i ministerstvo dopravy. „Úsek by podle optimistických odhadů bylo možné stihnout i do konce roku 2016, zhotovitel ale zřejmě logicky počítá s možným zdržením při výkupu pozemků nebo archeologickém průzkumu,“ říká ředitel odboru strategie Luděk Sosna.

Zapomenutý pozemek

Chybějící úsek není z inženýrského hlediska nikterak výjimečný. Stavebníci mají dobudovat dva a půl kilometru dálnice, postavit tři mosty a jednu mimoúrovňovou křižovatku.

Hlavním důvodem zdržení byly právní spory, a to jak mezi státem a vlastníky pozemků, tak mezi státem a firmou Eurovia. Její manažeři požadovali, aby úředníci vzali v potaz, že smlouva na dostavbu pochází ještě z roku 2002 a nezohledňuje valorizaci.

Tento problém ministerstvo vyřešilo až nedávno dodatkem ke smlouvě, která navýšila cenu z původních 900 milionů korun na nynějších 1,1 miliardy. „Součástí dodatku je zkrácení termínu výstavby. Podstatné ale je, že obě strany projevily vůli se dohodnout,“ říká ministr Antonín Prachař.

Úředníkům však pořád zbývá dořešit výkup pozemků – alespoň formálně. Stát sice ukončil dlouhotrvající spor s farmářkou Ludmilou Havránkovou, když koupil jejích jedenáct hektarů za 90 milionů. Pořád však zbývá „zapomenutý“ čtvrthektarový pozemek, který vlastní Havránková spolu se svojí sestrou Jaroslavou Štrosovou. V tomto případě se stát musí domluvit rovnou s oběma majitelkami.

Rozuzlení by nicméně již mělo být na stole. „Dohodli jsme se na prodeji i na ceně. Zbývá už jen připravit a podepsat kupní smlouvu,“ říká advokát Daniel Štros, který zastupuje Jaroslavu Štrosovou. Na to má pak navázat i smlouva s její sestrou Ludmilou.

„Existuje předběžná dohoda, že pokud dojde k vyřešení pozemku s paní Štrosovou, nemělo by být dořešení druhé poloviny zásadním problémem,“ vysvětluje Luděk Sosna z odboru strategie ministerstva dopravy.

Stavební práce dnes začnou v úseku od Hradce Králové, pro který jsou již pozemky k dispozici. „Tento úsek je stavebně náročnější, protože je zde potřeba vybudovat mimoúrovňovou křižovatku,“ říká Sosna.

Do Polska i Olomouce

Poté, co bude dálnice dovedena do Hradce Králové, má pokračovat do Jaroměře a dále jako rychlostní silnice až k polským hranicím. Časem by se pak měla stát součástí transevropské silnice E65 vedoucí z Řecka až do švédského Malmö.

Vedení ministerstva se ale chce nyní soustředit zejména na rychlostní silnici R35, která má spojit Prahu s Olomoucí přes Královéhradecký kraj a vytvořit tak alternativu k dálnici D1.

S výstavbou 110kilometrového úseku po Mohelnici se má začít příští rok, přičemž ve strategických dokumentech se jako termín dokončení uvádí až rok 2025. Výstavba i zde vázne na pozemcích. „Právě silnice R35 patří k těm, kde jsou problémy s pozemky největší,“ tvrdí Prachař. Podle ministerstva by ale tento nedostatek měla vyřešit připravovaná novela zákona, která zvyšuje maximální výkupní cenu.

Vladimír Šnídl

 

Právě se děje

Další zprávy