Objev dne – Stíhačky JAS-39 Gripen budou díky nové smlouvě o pronájmu po téměř desetiletém provozu ve službách českého vojenského letectva konečně plně kompatibilní s vyspělými leteckými parky Severoatlantické aliance.
Připravená nová smlouva o pronájmu zajišťuje, že stroje českých pilotů dostanou supertajný software LINK-16, na který se vztahují nepřísnější bezpečnostní kritéria. Aby jím švédský výrobce mohl české gripeny vybavit, musel dostat souhlas vlády USA.
Vidět, co se děje
Tento americký software umožňuje online přenos informací o protivníkovi ze vzdušného střediska řízení a včasného varování AWACS, ale i z průzkumných či raketových center NATO, které jsou LINK-16 vybaveny. V praxi to vypadá tak, že pilotům gripenů se na velkoplošných displejích v kokpitu jejich stíhaček zobrazí aktuální důležité informace ze všech senzorů NATO, které sledují vzdušný prostor, do něhož gripeny směřují.Velmi laicky řečeno – pilotovi se na displeji ukáže barevná operační mapa s potřebnými údaji o protiletecké obraně protivníka, jeho akcích, cílech, které má zničit, ale i pozicích vlastních jednotek či letadel. A jak říká jeden z českých leteckých expertů, pilot s LINK-16 získává bezkonkurenční přehled o tom, co se na stovky kilometrů děje okolo něj ve vzduchu i na zemi.
"O vítězství dnes nerozhoduje ani tak výkonnost například stíhaček, nýbrž převaha informací nad protivníkem. A tu právě LINK-16 českým pilotům nabídne. Ten, kdo ho má, získává převahu i nad mnohem silnějším protivníkem," vysvětluje expert.
"Jde o skvělou zprávu pro české stíhací letectvo," zareagoval pak na informaci o tom, že gripeny dostanou LINK-16, jeden z předních velitelů českého letectva.
Lepší vybavení, nižší cena
České gripeny software LINK-16 zatím postrádají. Takže jim při spojeneckých manévrech operátoři vzdušného řídicího střediska AWACS musejí všechny potřebné informace ústně převyprávět. Což trvá neúnosně dlouho, data nejsou nikdy úplná, pilot si je může špatně vyložit a mohou být navíc protivníkem rušitelná. "Samozřejmě že nás to vůči našim spojencům vždy handicapovalo," dodal již zmíněný letec.Ministr obrany Vlastimil Picek v rozhovoru pro Insider navíc upřesnil, že nová smlouva, kterou se jeho resortu podařilo se Švédy na více než desetiletý pronájem 14 stíhaček vyjednat, bude delší než ta současná desetiletá a že bude i levnější. Za desetiletý pronájem gripenů Praha Stockholmu zaplatí 19,8 miliardy korun.
V přípravě nové smlouvy se spekuluje o 14 miliardách, což ovšem ministr odmítá komentovat. "Podmínky prodloužení pronájmu švédských stíhaček musí nejdříve projednat a případně schválit vláda, proto vám nemohu víc sdělit," omlouvá se Picek. Připustil nicméně, že pokud Rusnokův kabinet smlouvu odkývne, počítá se i nadále s vysíláním gripenů k ochraně vzdušného prostoru Pobaltí.
Díky Nečasovi
Že ovšem nemusí zůstat jen u této akce, dokazuje například výcvik českých stíhačů v tankování za letu. "Armáda se musí připravovat na nejrůznější varianty obrany země či pomoci spojencům, které mohou v budoucnu nastat. A tankování za letu, díky němuž mohou piloti stíhaček strávit při akci ve vzduchu i několik hodin, k takovým variantám patří," říká ministr obrany.Návrh nové dohody na druhý pronájem gripenů je podle Picka pro Česko finančně, ale i bezpečnostně výhodný. Velkou zásluhu na něm prý mají nejen čeští vyjednavači, ale i předcházející ministr obrany Alexandr Vondra a zejména expremiér Petr Nečas. "Věnoval vyjednávání velkou pozornost. Jeho důraz nám velmi pomohl," dodává Picek.
Jan Gazdík