Blonďatý geek zachraňuje Yahoo

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
20. 7. 2012 13:14
Je hodně nepříjemných věcí, které se o Marisse Mayerové můžete dozvědět z novinových článků a diskusních fór. Žádná z nich ovšem nepopírá, že Marissa Mayerová, čerstvá šéfka internetové společnosti Yahoo, je pravděpodobně geniální.
Foto: Tomáš Kunc

Foto: Aktuálně.cz

Čtení na víkend - Jedni o ní mluví jako o „té blondýně, která ulítává na módě“, druhým nevoní, jak ve svých sedmatřiceti letech zaplavuje časopisy radami do života, za které by se nemusel stydět ani Steve Jobs. A bývalí kolegové už stihli nasdílet pár historek o potvoře, která neumí řídit lidi a svou moc opírá o zastrašování.

Je hodně nepříjemných věcí, které se o Marisse Mayerové můžete dozvědět z novinových článků a diskusních fór. Žádná z nich ovšem nepopírá, že Marissa Mayerová, čerstvá šéfka internetové společnosti Yahoo, je pravděpodobně geniální. Že má fenomenální paměť, vizi a tah na branku. A že bude fascinující sledovat, zda a jak dokáže upadající firmu postavit na nohy.

Její nečekaný přestup zkraje týdne, kdy během čtyřiadvaceti hodin vyměnila dres viceprezidentky společnosti Google za ten s nápisem generální ředitelky Yahoo, zaznamenaly všechny světové deníky. Včetně spekulací, zda není trojským koněm Googlu, a pikantérie, že je v šestém měsíci těhotenství. Mayerové se má v říjnu narodit první dítě - chlapec. Už teď ovšem plánuje na nezbytně dlouhou dobu – pár týdnů - práci z domova a pak rychlý návrat do kanceláře.

Kde má co zachraňovat. V době internetového boomu na konci 90. let a začátkem nového milénia bylo Yahoo pro mnoho lidí „tím internetem“. Stovkám milionů lidí pomohlo udělat jejich první online kroky. Jeho vyhledávač byl nejpoužívanější, vydělávalo zdaleka nejvíc na reklamě, na burze se cena za akcii přehoupla přes 118 dolarů. To se psal začátek roku 2000.

O dvanáct let později už slovo Yahoo nemá pel novátora, není ani trendy. Akcie se momentálně obchodují za 15,62 dolaru.

Za vším hledej Google

CNN ve svém zpravodajství rozebírala důvody a ve zkratce se dá říct: Za vším hledej Google. A Facebook. Lepší algoritmus vyhledávání odvedl uživatele i inzerenty ke Googlu, druhou z vlajkových lodí Yahoo – komunitní web Flickr pro sdílení fotografií – přebil Facebook a aplikace typu Instagram.

„Celkový podíl prodeje reklamy v USA u Yahoo klesl zhruba na polovinu roku 2009. Lze říci, že roční příjmy Yahoo jsou téměř stejné, jako jsou příjmy Googlu za měsíc,“ uvedla ve svém zpravodajství CNN, která připomněla nedávné propuštění dvou tisíců zaměstnanců společnosti.

Propouštění není signálem o dobré kondici firmy, stejně jako veletoče na vedoucích pozicích. Za čtyři roky se v křesle generálního ředitele vystřídali čtyři lidé. Poslední z nich, Scott Thompson, musel s hanbou abdikovat letos v květnu, když se provalilo, že v životopise lhal o dosaženém vzdělání. Čtyřiapadesátiletý matador si jaksi vymyslel titul z informatiky, který nikdy nezískal.

Šprtka ze Stanfordu

O vzdělání Mayerové nemůže být pochyb. Má tituly z prestižní Stanfordovy univerzity, kde se specializovala na umělou inteligenci, v této oblasti si podala několik patentů. Další drží za design webového rozhraní. Před třemi lety jí Illinoiský technologický institut udělil čestný akademický titul honoris causa jako projev uznání za práci v oblasti vyhledávání.

Mayerová nastoupila do Googlu mladinká, v roce 1999. Pro milovníky čísel je nutno dodat, že byla v pořadí 20. zaměstnancem společnosti a vůbec první ženou-inženýrkou, kterou firma přijala. Spisovatel Ken Aulett ve své knize „Googled“ ovšem zlomyslně dodává, že už zkraje roku 2000 byla milenkou spoluzakladatele Googlu Larryho Page. Žádný z nich ovšem informaci nekomentoval a v samém Sillicon Valley považují toto téma za tabu.

Ve firmě stoupala poměrně rychle vzhůru. Začala jako softwarová inženýrka, produktová manažerka, byla jednatelkou, před svým odchodem byla viceprezidentkou se zodpovědností za mapy a lokalizační služby. Klíčovou roli sehrála ve službách jako Google Search, Google Images či Google News.

Čistá plocha, děkujeme

Mimochodem, právě Mayerová je tím, kdo je „odpovědný“ za čistý design hlavní stránky. Obří bílá plocha s dominantním vyhledávacím oknem pochází z její hlavy.

„Google má víc funkcí než opravdu složitý švýcarský armádní nůž. Ale domovská stránka je náš způsob, jak to celé zakrýt. Je jednoduchá, elegantní, ba přímo kapesní, ale velmi výkonná, když ji použijete,“ řekla před časem v rozhovoru pro odborný magazín Fast Company.

V Googlu si zavedla úřední hodiny. Třikrát týdně ve čtyři hodiny odpoledne byla její kancelář otevřená pro zaměstnance. Časopis BusinessWeek napsal, že za některé přelomové nápady mohou právě tato sezení.

„Byla to tradice, kterou si s sebou přinesla ze Stanfordu, kde po odpolednech učila informatiku pregraduální studenty,“ tvrdí CNN.

Velmi rychlá pokladní

Sama Mayerová spíš než na doučování vzpomíná na brigády v supermarketu. Prý jí daly mnoho.

„Byl to výborný trénink pro paměť. Musíte si zapamatovat spousty čísel – a já mám dobrou paměť na čísla. Pokud nevíte, že za kilo hroznového vína máte účtovat 4,99 dolaru a za kilo melounu 99 centů, pokud si nepamatujete kódy těchto položek, musíte si je vyhledávat v manuálu. Pak jste ale pomalí a kazíte prodejně průměr. Pracovala jsem s lidmi, kteří tam dělali dvacet let a během osmihodinové směny dokázali namarkovat 40 položek za minutu. Já jsem se záhy pohybovala mezi 38 až 41 položkami,“ svěřila se listu Los Angeles Times.

Teď je od samoobsluhy pěkně daleko, sedí ve správní radě maloobchodní firmy Wal-Mart Stores a s manželem – je jím realitní investor Zachary Bogue – obývá střešní byt na vrcholu luxusního hotelu Four Seasons v San Francisku. The New York Times jeho hodnotu vyčíslil na pět milionů dolarů.

Patent na moudra

Pokud byste hledali její životní filozofii, skoro na to budete potřebovat lopatu, abyste dokázali proházet stovky kréd, o které se už stihla podělit. Insideru se líbí to, o němž se zmínila v rozhovoru pro Bloomberg BusinessWeek: „Mám teorii, že syndrom vyhoření je důsledkem rozmrzelosti. Musíte přijít na to, co vás v práci štve, a eliminovat to. Vždycky říkám: Hlavní je najít si svůj rytmus a udržet si ho. A vědět, že prostě nemůžete mít všechno, co byste chtěli – jen to, co můžete sami ovlivnit.“

Blogeři a experti už se shodli na tom, co by měla sama Mayerová ovlivnit v Yahoo nejdříve: Měla by znovu od základů definovat, čím vlastně společnost je.

„V rychlosti se podívejme na seznam produktů: Yahoo Mail. Yahoo Messenger. Yahoo Groups. Yahoo Voice. Yahoo Voices (ano, mají obě služby). Yahoo Sport. Yahoo News. Yahoo Finance. Yahoo Shopping. To je jen špička ledovce… Ukazuje, že základním problémem firmy je, že má příliš mnoho různorodých produktů s žádnou zjevnou jednotící nití, která by je provázala,“ řekl CNN analytik Shar VanBoskirk ze společnosti Forrester Research.

Nejrozumnější by podle něj bylo stanovit pro Yahoo jasnou vizi a potom se zbavit služeb, které s touto vizí nemají nic společného. „Jedině tak budou trh a spotřebitelé znovu vědět, co je Yahoo zač a proč jej používat.“

Populární bloger specializující se na technologie Robert Scoble zas ženě, která neváhala zaplatit v charitativní dražbě 60 tisíc dolarů za večeři s módním návrhářem Oscarem de la Renta (kašmírový svetřík této značky patří k základům jejího šatníku), radí: Obklop se talenty.

„Byl jsem na několika akcích, kterých se zúčastnila, a tak z první ruky mohu potvrdit, že Marissa je velmi inspirativní. A teď musí udělat to, co každý dobrý vůdce: Vytvořit si kolem sebe inovativní tým a bouchnout do stolu. Pro Yahoo to bude šok, ale šok, který nezbytně potřebuje.“

Podle všeho by pro Mayerovou, Ženu roku 2009 podle časopisu Glamour a každoroční „členku“ žebříčku 50 nejmocnějších žen v byznysu, neměla být léčba šokem problémem.

 

Právě se děje

Další zprávy