Zahraničí - O čínský trh dnes stojí a bojuje skoro každý, kdo chce v globální ekonomice něco znamenat. Velké internetové hráče nevyjímaje.
Amazon už je na cestě. Začal nabízet čínským zákazníkům elektronickou verzi knih v čínštině. „Na skladě“ má přes 22 tisíc titulů v tomto jazyce, takže už je z čeho vybírat.
Velký skok pro Amazon, ale malý pro jeho čtečku Kindle. Ta se totiž zatím v Číně neprodává a vlastní ji jen ti, kteří si ji pořídí v zahraničí.
Podle obvykle velmi dobře informovaného hongkongského deníku South China Morning Post však už firma povolení Pekingu k distribuci Kindle čteček a tabletů má. Prodej odstartuje velmi pravděpodobně v prvních měsících příštího roku. Některé zdroje ovšem naopak tvrdí, že povolení čínských úřadů zatím není jisté.
Zatím si zájemci v nejlidnatější zemi světa mohou stáhnout software, který jim umožní knihy číst v jiných zařízeních. Například ve smartphonech nebo na iPadech.
Pro internetového prodejce to samozřejmě znamená velký průlom a naději na zisky, protože čínský trh nabízí šance jako žádný jiný. Tabletů se v Číně prodalo už zhruba dvanáct milionů a do roku 2014 má vzrůst počet osob nakupujících do svých zařízení e-knihy zhruba na sedmnáct milionů. Přibližně stejně jako ve Spojených státech, které jsou zatím největším e-trhem světa.
Jeden problém tu přirozeně je. Ačkoliv Amazon má i v Číně „jméno,“ má už v oboru velkou a zavedenou konkurenci.
Číňané na čtení elektronických knih a dokumentů využívají čteček a tabletů od společností Hanwang a čteček Bambook od firmy Shanda, která funguje jako vydavatelství knih a online her.
Samotné vydávání a prodej e-knih ovládají dva prodejci. 360buy, která existuje už od roku 1998, má přes pětatřicet tisíc zaměstnanců. Dokonce expanduje ven, od letošního října doručuje zboží i komukoliv za hranicemi Číny. Velký podíl na trhu má i konkurenční Dangdang.com, fungující už třináct let.
V posledních letech se přidávají další prodejci, například Jingdong Mall nebo Suning.com.
Obecně zřejmě platí, že čím později někdo ze zahraničí přijde, tím těžší bude mít pozici. To platí i pro Facebook, který zvažuje už delší dobu možnost legálního „vstupu“ do Číny, ale v už existující konkurenci sítí Sina Weibo, Qzone nebo Momo to podle expertů nebude mít vůbec jednoduché.
List South China Morning Post soudí, že Amazon se i s Kindle v Číně do jisté míry prosadí díky své reputaci a kvalitě, ale do výsadního postavení na trhu to bude mít daleko.