"Během uplynulého týdne jsme zablokovali komentáře u desítek milionů videí, které by mohly být prostředkem k predátorskému chování. Tyto snahy se zaměřují na videa s mladými nezletilými osobami, přičemž v příštích měsících budeme pokračovat ve vyhledávání videí, která podléhají riziku," uvedl YouTube na svém oficiálním blogu. Platforma chce své úsilí v nejbližší době vystupňovat a monitorovat i videa se "staršími nezletilými".
Kroky reagují na reportáž časopisu Wired z minulého týdne, jejíž autoři hovoří o "síti pedofilů operující všem na očích". "Komentáře pod množstvím videí podle všeho ukazují, jak pedofilové sdílí časové údaje o částech videa, v nichž jsou vidět odhalené genitálie nebo kde dítě udělá rozštěp či zvedne své tričko a odhalí tak prso. Některé z dětí ve videích, přičemž jde převážně o dívky, vypadají i na pět let," napsal Wired. Dívky na záběrech zpravidla tancovaly, prováděly gymnastické cviky nebo si hrály v bazénu.
Mnohá ze zmíněných videí měla podle autorů reportáže tisíce, některá i miliony zhlédnutí. Byla navíc výdělečná a objevovaly se u nich reklamy od firem Alfa Romeo, Fiat, L'Oreal, Maybelline či od tvůrců počítačové hry Fortnite. Právě společnost Epic Games, vedle například potravinářského giganta Nestlé, následně přestala na YouTube reklamy nakupovat.
"Uvědomujeme si, že komentáře jsou základní součástí zážitku na YouTube… Důležité kroky, o kterých dnes informujeme, jsou ale klíčové pro ochranu mladých lidí," popsala platforma rozhodnutí zablokovat komentáře u vybraných videí. YouTube také uspíšil uvedení nového systému na identifikaci "predátorských komentářů", který údajně dohledá a odstraní dvojnásobek problémových příspěvků.
Kromě toho zakročil server i proti zcela oddělenému jevu, který se rovněž týká dětí. Odstranil blíže nespecifikovaný počet kanálů, které je prý různými způsoby ohrožovaly. Podle deníku The Guardian tito tvůrci do animovaných videí či jiného obsahu určeného dětem ukrývaly šokující záběry zamýšlené pro dospělé publikum.
The Guardian uvádí jeden konkrétní příklad, kdy video s nevhodným obsahem "nejenže zhlédly skutečné děti, ale také se dostalo přes automatické filtry" v aplikaci YouTube Kids s videi pro děti a rodiny. Tuto službu, v níž mají sofistikované algoritmy vybírat bezpečný obsah, před týdnem společnost Google spustila v České republice. Po celém světě ji pravidelně využívá přes 14 milionů uživatelů.