Švýcarská vláda schválila projekt zdviže, kterou návštěvníci překonají převýšení 800 metrů z Gotthardského tunelu do malebného alpského údolí.
Výtah už vlastně je částečně v provozu, ale pouze v podobě železné klece, kterou se do tunelu dopravují dělníci a stavební materiál.
Samotný tunel má o hodinu zkrátit jízdu mezi Curychem a Milánem. Výtah se tak zřejmě nemusí obávat, že by o něj nebyl zájem.
Unikátní stavba přijde na padesát milionů švýcarských franků a spolu s 57 kilometrů dlouhým tunelem se zájemcům otevře v roce 2016.
Míří nad mrakodrapy
Železnice povede tunelem ve dvou tubusech, vzdálených od sebe 400 metrů. Výtah pojede z nádraží Porta Alpina, které se bude nacházet přímo v tunelu, zhruba v jeho polovině. Za několik desítek sekund už cestující vystoupí v údolí u vesnice Sedrun, donedávna jednoho z nejizolovanějších koutů Švýcarska.
S 800 metry zamíří výše, než je střecha jakékoliv budovy na planetě. Nejvyšší mrakodrap - Taipei 101 na Tchaj-wanu - měří 508 metrů.
"Očekáváme díky výtahu a nádraží velký ekonomický rozvoj a turistický boom. Lidé budou přijíždět jak za horskými scenériemi a lyžováním, tak za unikátním nádražím a výtahem," řekl agentuře Reuters Arno Lanfranchi, zástupce místního kantonu Graubünden.
Infobox
PŘEČTĚTE SI
- Král mrakodrapů ? Musíte ho hledat
Výtah superlativů
Myšlenka na jeho vybudování není nová, poprvé se něco takového objevilo v plánu švýcarských achitektů už v roce 1947.
Výtah bude mít nejdelší jízdní dráhu na světě a stejně tak bude i Gotthard nejdelším železničním tunelem planety.
Primát dosud drží japonský Seikan s délkou přes 53 kilometrů. Tunel mezi Francií a Británií pod Lamanšským průlivem měří necelých 51 kilometrů.
Nejdelším tunelem v Česku stále zůstává Špičácký železniční tunel na trase Plzeň - Železná Ruda, dokončený už v roce 1877. Je dlouhý 1747 metrů.