Řím - Naděje, že by se ve vraku ve ztroskotané výletní lodi Costa Concordia podařilo najít další přeživší, je mizivá.
Záchranné práce navíc musely být ve středu dopoledne znovu přerušeny. Plavidlo uvízlé u ostrova Giglio se totiž mírně pohnulo a hrozí jeho zřícení z útesu do větší hloubky.
Navíc se stále objevují nová a nová fakta o zvyklostech námořníků. Odborný list Lloyd´s napsal, že v pátek nešlo o zdaleka první případ, kdy se Costa Concordia nebezpečně přiblížila k ostrovu Giglio, jenž se jí nakonec stal osudným.
Ze satelitního sledování pohybu lodí, který má list k dispozici, údajně vyplývá, že se plavidlo k ostrovu nebezpečně přiblížilo (na méně než 230 metrů) již minimálně jednou. Loni 14. srpna byla Concordia dokonce blíž než v pátek, kdy ztroskotala na útesu.
S tím, jak se naděje na záchranu lidí blíží nule, začínají italské vyprošťovací týmy spřádat plány na zajištění vraku. Nejdůležitější bude zamezit hrozící ekologické katastrofě.
V nádržích lodi bylo přes 2000 tun paliva a v pondělí odpoledne se v okolí jejího vraku objevily záhadné skvrny. Že by šlo o ropu či olej, se zatím nepotvrdilo. S odčerpáváním zbylého paliva se nicméně musí začít co možná nejdříve - podle odhadů to potrvá několik týdnů. Pomoci by měla specializovaná dánská firma.
Experti také posoudí, zda je možné díry v trupu dočasně opravit a dopravit loď do doků vcelku. Pokud to možné nebude, budou ji Italové muset rozřezat.
Řídil loď jako Ferrari
Na palubě luxusní lodi se plavilo 3200 pasažérů a 1000 členů posádky. Páteční tragédie si prozatím vyžádala 11 obětí, přičemž 28 lidí je stále pohřešováno. Italské úřady jejich počet v úterý opět zvýšily.
Podle všeho hlavní viník nehody - kapitán Francesco Schettino - přes stále narůstající tíhu důkazů vinu i nadále odmítá.
Jeho chování bylo natolik riskantní a iracionální, že si prokuratura vyžádala kapitánovy toxikologické testy. Zda byl pod vlivem drog, by mělo být jasné ještě ve středu.
Důstojník Martino Pellegrino navíc italskému listu La Repubblica řekl, že se kapitán choval "autoritářsky" a "neústupně". Kdybych to měl k něčemu přirovnat, měli jsme dojem, že s lodí manévruje, jako kdyby na silnici řídil autobus jako Ferrari," vylíčil způsob plavby.