Vláda ho posílá hasit požár do Řecka. Hovořil on-line

Roman Staněk
28. 8. 2007 16:35
Rozhovor s šéfpilotem Pavlem Forstem
Pavel Forst, šéfpilot z Letecké služby Policie České republiky
Pavel Forst, šéfpilot z Letecké služby Policie České republiky | Foto: Archiv Pavla Forsta

Praha - Tvář Pavla Forsta můžete letmo znát z obrazovek: to když o povodních v roce 2002 pomáhal zachraňovat trosečníky z domů, které obklíčila voda. Šéfpilota z Letecké služby Policie České republiky poslali pomáhat hasit požáry na Slovensku nebo v Makedonii.

Nyní čeká na základně v Hradci Králové, zda Řecko kývne na nabídku české vlády, že zemi v boji s ničivými plameny poskytne vrtulník s podvěsným vakem na 900 litrů vody. V tom okamžiku je spolu s dalšími třemi muži z posádky připraven odstartovat.

"Posádka se tedy obvykle skládá ze dvou pilotů a jednoho operátora, který je vzadu ve vrtulníku, dívá se dolů a diriguje shozy. Řekne: teď jsme nad tím místem, teď vyhodíme vodu. Takže letáme ve třech. Do Řecka celkem poletíme čtyři. Ti operátoři to totiž vzadu mají trochu náročnější, takže se musí střídat," říká Forst.

Ve skutečnosti to není vůbec jednoduché: Pilot nemůže letět hasit nějaký požár jen jednou za život. Voda, která se do vaku nabírá nad rybníkem, řekou, koupalištěm a podobně, váží zhruba tunu, což je na řízení znát. 

"Posádka také musí znát taktiku, jak vodu vypustit. Při hašení požáru lesa například nemohu letět rychle a vypouštět ji za sebou, protože by ani nedopadla na zem, udělala by se z ní pouze mlhovina, která by zůstala v korunách stromů. Tam, kde prohořívá podloží, nad ním musí vrtulník de facto viset a vypustit všechnu vodu naráz, aby prolila ložisko požáru," vysvětluje šéfpilot.

Má za sebou i velmi nebezpečné akce: to když se během povodní v létě 2002 u Děčína utrhly a volně plavaly tři lodě. Forst a jeho tým dostal za úkol lodě zajistit. "Šlo o to tam spustit kolegy ze zásahových jednotek, kteří spouštěli z těch lodí kotvy nebo házeli na břeh lana - a v případě, že se to nepodaří, tak provést odstřel, tzn. zatopení těch lodí. Dvě lodě jsme nakonec odstřelili," popisuje.

Co se dá nyní dělat v Řecku? Co si o požárech myslí? Jakou taktiku tým zvolí? Je podle něj česká nabídka pomoci dostatečná?

I o tom hovořil Pavel Forst v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz.

Původně měl začít odpovídat z hradecké základny od půl dvanácté dopoledne. Na poslední chvíli jej ale povolali, se svým strojem odletěl zachraňovat zbloudilé turisty na Sněžce. V půl druhé se však vrátil k počítači a odpovídal téměř dvě hodiny.

Odpovědi čtěte ZDE:

Odpovězeno: 28. 08. | 13:35Autor: Jan Svoboda

Otázka: Proč hasit tak rozsáhlé požáry helikoptérou, vždy´t je to malé? Nebylo by efektivnější poslat tam letadlo? To přece unese víc, ne?

Pavel Forst: Dobrý den, v naší republice není žádné letadlo schopné velkoobjemového vzdušného hašení. Pouze letoun Z37 (Čmelák) může hasit, ale ten má omezený dolet.

Odpovězeno: 28. 08. | 13:38Autor: P. K.

Otázka: Dá se ze vzduchu hasit v místě, kde se nacházejí lidé?

Pavel Forst: Dá, ale pro lidi je to nebezpečné. Jsou případy, kdy jsme při odhozu vody "pokropili" hasiče. Byly i případy, kdy se hasiči chodili pod vodní stopu ochlazovat. Ale ti mají ochranný oděv a přilbu. Když nabíráme vodu v řece nebo rybníku, můžeme ve vaku na hašení mít i kusy hlíny, dřeva atd.

Odpovězeno: 28. 08. | 13:41Autor: Charlie

Otázka: Dobrý den, pokud bude do Řecka vyslána 412ka, půjde o HPčko, nebo EPčko? Osobně tipuji druhou možnost. Přeji mnoho úspěchů Vám i celému osazenstvu základny K1.

Pavel Forst: Bohužel Bell 412EP máme v revizi, do Řecka plánujeme HP. Pro orientaci, označení EP a HP určuje výkon a parametry vrtůlníku. EP je výkonnější.

Odpovězeno: 28. 08. | 13:42Autor: D.

Otázka: Zdravim. Jake rozdily jsou v rizeni, obratnosti vrtulniku a jak dlouho muzete viset na miste nad mistem pozaru, defacto bez kysliku. Co tomu rikaji motory? Diky

Pavel Forst: Nad požárem nevisíme. Omezení doby letu ve visu vrtůlník nemá. Při hašení provádíme všechny letové obraty mimo požár a kouř.

Odpovězeno: 28. 08. | 13:48Autor: AUDIS

Otázka: DOBRY DEN,MAM DVE OTÁZKY: JAK FUNGUJE NAPLNĚNÍ A VYPRÁZDNĚNÍ VAKU? PRI ZÁSAZÍCH PRI POVODNÍCH JSTE JISTĚ MUSEL DÁVAT POZOR TREBA NA MOSTY. JAK PROBÍHÁ NAVIGACE NA CÍL? PILOT SI SLEDUJE SVŮJ LET A NA CÍL(POHYBLIVÝ) HO NAVIGUJE NEKDO JINÝ NEBO MUSI ZVLADAT OBOJE A DÁVAT SI POZOR I NA PŘEKÁŽKY,KTERÉ MO

Pavel Forst: Naplnění vaku probíhá dvěma způsoby: nabrání z vodní plochy při visu vrtůlníku přibližně 1 metr nad vodní hladinou nebo je vak naplněn hasiči přímo z cisteren. Oba způsoby plnění trvají přibližně stejně - 15 vteřin. O navigaci se starají všichni tři členové posádky. Palubní technik leží na podlaze a sleduje terén bezprostředně pod vrtůlníkem. Piloti dávají pozor na okolní krajinu a překážky. Nálet na místo požáru provádí pilot a v poslední fázi letu poslouchá instrukce palubního technika, který dáva povel k vypuštění vody.

Odpovězeno: 28. 08. | 13:55Autor: zdeněk

Otázka: dobrý den, zajímalo by mne proč náš stát nemá žádná letadla, pro hasiče, máme jen několik helikoptér tedy asi na půl armáda a policisté, a co by se dělo, kdyby byl větší požár, něco jako české čvícarsko, jen větší třeba pasviny, nebo tak prostě u nás? děkuji

Pavel Forst: Vrtulníky policie plní letové úkoly pro Integrovaný záchranný systém (zdravotnictví, hasiči, policie). Armádní vrtulníky plní jiné úkoly a spadají pod jiné ministerstvo. Kdyby byl větší požár, tak bychom nasadili více policejních vrtulníků. Jsme schopni nasadit na hašení tři vrtulníky.

Odpovězeno: 28. 08. | 13:57Autor: Sibi

Otázka: Kdy a kdo vám určí oblast, kterou budete hasit?

Pavel Forst: Všechny požadavky na lety pro hašení řídí generální ředitelství hasičského záchranného sboru. Na vlastním místě zásahu je vždy přítomen pozemní velitel zásahu, který řídí všechny pozemní a vzdušné síly.

Odpovězeno: 28. 08. | 13:58Autor: mickey

Otázka: A kdo to zaplatí?

Pavel Forst: Zahraniční mise jdou z rozpočtu ministerstva zahraničních věcí.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:00Autor: jana

Otázka: nemyslite si, ze jeden vrtulnik toho asi moc nezachrani? nebylo by lepsi jich tam poslat vic?

Pavel Forst: To máte pravdu. Nejsme jediný stát, který pomoc nabízí. Samozřejmě se jedná i o ekonomickou stránku věci. V současné době nejsme schopni z kapacitních a personálních možností vyslat více vrtulníků.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:04Autor: Martin

Otázka: Dobrý deň. Ako dlho vám bude trvať let do Grécka, až by vás tam poslali? Ako prebieha koordinácia hasenia na mieste? Posielajú vás vždy na nejaké konkrétne miesto alebo všeobecne iba do oblasti kde je požiar? Je to potom na vašom uvážení, kde zhodiť vodu? Ďakujem

Pavel Forst: Vlastní let potrvá asi 9 hodin. Další zdržení při přeletu zabere tankování paliva. Za ideálních okolností se přelet zvládne za jeden den. Přelety v nočních hodinách nad cizím územím neplánujeme. Místo hašení určuje řecká strana. Oni nám určí oblast, kterou máme hasit a vlastní hašení si řídíme sami.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:06Autor: Václav

Otázka: Dobrý den,
zajímalo by mě s jakým vrtulníkem létáte a zda a jak se zaznamenává průběh letu tzv. černá skříňka. Děkuji

Pavel Forst: Létáme s americkým vrtulníkem Bell 412 HP. Černou skříňku nemáme, let se tedy nijak nezaznamenává.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:06Autor: Michal

Otázka: Z jakého materiálu je vak?

Pavel Forst: Pogumovaná textílie, přesný název neznám. Vypadá to jako nepromokavá plachta.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:07Autor: Marketa

Otázka: Letate i na vetronich?
Diky,
M.

Pavel Forst: Na větroních jsem létal. Bohužel na to nemám čas.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:10Autor: DAF

Otázka: Co rikate na upravenou variantu Boeingu 747-200 Cargo na verzi Firefighter, ktera unese 77000 litru? Myslite, ze byse uplatnilo takhle velke letadlo i v Evrope?

Pavel Forst: Čím větší letadlo, tím větší nároky na velikost přistávací plochy pro plnění vody. Myslím si, že v evropských podmínkách by letadlo uplatnění nenašlo.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:14Autor: zbynek

Otázka: Dobrý den, za předpokladu,že vítr a sucho s velkým množstvým dýmu takřka minimalizují,respektivepokud budou účinky zásahu leteckých složek takřka nulové znamenáto,že budete požáry udržovat na jednom místě, tedy pokud to půjde, a nebo jakým způsobem jej chcete minimalizovat,tak aby,bylé ztráty dekuji

Pavel Forst: Vzdušné hašení se zpravidla provádí kolmo na vítr a od kraje požáru. Preferuje se likvidování požárů, které bezprostředně ohrožují města a vesnice. Ovlivňuje to řada místních faktorů.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:17Autor: Jarda

Otázka: Jak je to s aerodynamikou nad požárem? Vztlakové vlastnosti přece musí být hodně špatné. Sám létám jako soukromý pilot a vím, že odlepit se s Cessnou 152 ve dvou lidech při teplotě nad 30 stupňů je téměř nadlidský úkol. Jsou nějaká omezení? Na co je třeba při takovéto pilotáži nejvíce dávat pozor?

Pavel Forst: Vrtulník se chová podobně jako vaše Cessna 152. S rostoucí teplotou okolního vzduchu klesají letové výkony i vrtulníků. Jedná se především o zvyšování teploty výstupních plynů na proudových motorech. Zvyšování této teploty má za následek snižování výkonu.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:22Autor: Katka

Otázka: Dobrý den.Na jaké bázi funguje nabírání vody z moře do vrtulníku (vaku)? Slyšela jsem,že je možné při nabírání vody vcucnout i potapěče. Jaká je pravděpodobnost, že se potapěč stane obětí při nasávání vody do vaku. Dále by mě zajímalo, z jaké hloubky se čerpá voda do vaku a jaký je jeho objem?Děkuji

Pavel Forst: Ahoj Katko, nabírání z moře je stejné jako z řeky. Vrtulník zavisí nad vodou a vak se ponoří a naplní sám. Potapěče jsme nikdy nenabrali a pochybuju, že ho někdo někdy nabral. Je velmi dobře vidět na vodu, která teče do vaku. Objem vaku je 900 litrů a stačí, pokud je hloubka vody 2 metry.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:24Autor: MN

Otázka: DD. Jakou helikoptéru používáte, jakou má nejvyšší přeletovou rychlost? Můžete pracovat i v noci? Kde a jakou nakládáte vodu? Děkuji

Pavel Forst: Bell 412, nejvyšší přeletová rychlost závisí na váze vrtulníku. Pohybuje se kolem 230 km/hod. Hašení v noci nelze provádět, protože se jedná o létání v neznámén terénu v malé výšce.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:28Autor: Vojta

Otázka: Dobrý den,myslíte že ten požár uhasíte?

Pavel Forst: Oni omylem. Hašení lesních požárů je velmi obtížné, protože druhý požár probíhá v kořenovém systému lesa. Na ten voda ze vzduchu nedopadne. Abychom mohli uhasit i požár kořenů, museli bychom vypouštět vodu z visu a ta dopadne na jedno místo, což je velmi účinné, ale vzhledem k rozsahu požárů neproveditelné.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:33Autor: Paní Pichlavá

Otázka: Dobrý den. Neberte to prosím jako kritiku vaší práce, ale: Nezdá se vám Česká nabídka poněkud trapná? JEDEN VRTULNÍK? Má to vůbec smysl něco takového nabízet podle vás?

Pavel Forst: Možná se jedná i o politické gesto, ale to mi nenáleží komentovat. Pro mne je to letový úkol jako každý jiný. Trapné to není, ostatní státy EU nabízejí podobnou pomoc. Pochopitelně, vzhledem k rozsahu požáru se hlavně jedná o velký počet vrtulníků. V současné době nemáme větší kapacity.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:36Autor: Elisa

Otázka: Když se dívám na obrázky z Řecka, myslím si, že to ani uhasit nejde. A také se mi zdá, že se požárníci soustředí na ochranu domů, ale na lesy, háje a spol. se kašle, ať to prostě vyhoří. Tohle je normální strategie?

Pavel Forst: Ochrana obydlených území je jistě priorita. Kapacitní a technické možnosti hasičů jsou omezené. Nepřístupný horský terén nejde zpravidla ani pozemními silami uhasit.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:38Autor: Malý technik

Otázka: Dobrý den. Vždycky mi nebylo jasné, jak může lítat vrtulník nad požárem. Jakto, že v tom ovzduší bez kyslíku fungují motory? Díky za odpověď a držte se, obdivuji vaši práci.

Pavel Forst: Motory ke svojí práci kyslík potřebují. Proto se letům nad požárem a v kouři vyhýbáme a létáme tak, abychom byli mimo kouř.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:42Autor: Vita

Otázka: Nebylo by lepsi misto vody pouzit na zasazenou oblast trhaviny teda pokud je neobydlena??

Pavel Forst: To nikdo nikdy nezkoušel. Asi by se požár rozšířil ještě na větší území. Někdy se do vody ve vaku přidává pěnidlo, které zvyšuje účinnost hašení. Vytvoří se pěna, která zamezí přístupu kyslíku k požáru.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:45Autor: Jan Davídek

Otázka: Já si myslím že hašení požáru pomocí Bambi vaku je docela účelné.Mohu se zeptat kolik se vejde do vaku vody a jestli se dá použít i jiné hasivo.Např.Prášek?Na dotaz od Jana Svobody,podle mě se do bambi vaku vejde stejně hasiva jako do čmeláka,je to tak?Díky s pozdravem Jan Davídek

Pavel Forst: Jiné hasivo do vaku nelze nabrat. Vak je celou dobu letu otevřený a jiná než vodní forma hasiva by během letu odlétla. Můžeme do vody přidávat pěnidlo, které s vodou po vypuštění vytvoří pěnu, která je při hašení účinnější. Vak má kapacitu 900 litrů. Do čmeláka se vejde 1000 litrů.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:45Autor: Hans

Otázka: Když létáte helikoptérou k požárům, víte přesně kde vodu shodíte? Na okraj požáru nebo doprostřed? nebo to jenom prostě shodíte na oheň.

Pavel Forst: Snažíme se hasit od okraje. Viz. předchozí odpověď

Odpovězeno: 28. 08. | 14:46Autor: Jarda Plzeň - sever

Otázka: Přeju hodně štěstí, a v pořádku se vraťte.

Pavel Forst: Děkujeme

Odpovězeno: 28. 08. | 14:47Autor: Tomáš R.

Otázka: Dobrý den, když vidím (třeba v televizi) jak nějaký vrtulník hasí požár za letu, tak se mi zdá, že po vypuštění vody se voda velmi rychle "rozprchne" a na zem tedy nedopadne v dostatečné koncetraci. Je to jen klam, nebo ta "mlhovina" opravdu stačí. Děkuji

Pavel Forst: Máte pravdu, rychlost letu při vypuštění vody opravdu ovlivní rozptýlení vody ve vzduchu. Čím větší rychlost, tím větší území pokryjeme, ale méně vody dopadne na zem.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:51Autor: CART

Otázka: Dobrý den, je potřeba vrtulník nějak speciálně upravovat (avionika, pohon, tepelná ochrana) pro hašení požárů? Nebo se prostě jen pověsí "kýbl" do podvěsu, a "od oka" shodí? Ptám se proto, jestli by byly pro tento úkol nouzově využitelné i armádní vrtulníky...

Pavel Forst: Vrtulník se nijak neupravuje. Před hašením se demontují pouze nepotřebné věci z vrtulníku - sedadla pro cestující, jeřáb, přídavné kamery a světlomety. Nejsem si jistý, pro použití vaku na hašení musí mít vrtulník podvěs s elektrickými přípojkami na ovládání vaku. To není standardní výbava každého vrtulníku.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:54Autor: Bwn

Otázka: Jak nebezpečné jsou termické proudy v místě požárů?

Pavel Forst: Termika není nebezpečná. Může být nepříjemná pro posádku vzhledem ke vznikům kladného a záporného přetížení. Létání v termice je častý jev v horském terénu i při jiných letech.

Odpovězeno: 28. 08. | 14:55Autor: Petr Knápek

Otázka: Dobrý den, dotaz nemam žádny, ale cchi Vám popřát hodně uspěchu a aby jste vše zvládly bez problému

Pavel Forst: Děkujeme

Odpovězeno: 28. 08. | 15:00Autor: Sarh

Otázka: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat zda existují nějaké hodinové limity, po které může být stroj ve vzduchu bez technické kontroly. A jak dlouho můžete pilotovat stroj bez přestávky, popřípadně jak dlouhá musí přestávka být?

Pavel Forst: Jsou předepsané technické prohlídky po nalétaných hodinách. Minimální prohlídka je po 25 hodinách. Tyto prohlídky provádějí technici, kteří poletí s námi. Maximální denní nálet posádky je 9 hodin, ale ve výmečných případech se může prodloužit až na 16 hodin.

Odpovězeno: 28. 08. | 15:02Autor: Radek

Otázka: Dobrý den chtěl bych se zeptat za jak dlouho naplníte koš. Přeji pěkný den...

Pavel Forst: Zhruba 15 vteřin. Účinnost hašení ovlivňuje nejvíce doba letu k nabrání vody.

Odpovězeno: 28. 08. | 15:04Autor: Pisatel

Otázka: Nemám dotaz, ale pokud řekové kývnou na nabítku pak přeji šťastný let a hodně úspěšných shozů. Viděl jsem hasit letos chorvaty oheň na Hvaru. není to jak žádná maličkost, ale hodně letecké zručnosti a umu. Tak hodně šťastný let!

Pavel Forst: Děkujeme

Odpovězeno: 28. 08. | 15:05Autor: Bwn

Otázka: Jinak přeji hodně štěstí a vážím si Vaší práce.

Pavel Forst: Děkujeme

Odpovězeno: 28. 08. | 15:06Autor: Dáša

Otázka: Dobrý den, přeji Vám mnoho zdaru v Řecku a jak dopadlo Vase vyprošťování na Sněžce dnes?

Pavel Forst: Děkujeme za pozdrav. Na Sněžce jsme vyprostili paní se zlomenou nohou a transportovali ji do nemocnice v Trutnově.

Odpovězeno: 28. 08. | 15:07Autor: George

Otázka: Dobry den, jak mate vyresenou udrzbu a pripadny technicky support?

Pavel Forst: Technický personál je součástí celé mise. Do řecka letí dva piloti, dva palubní inženýři a dva technici.

Odpovězeno: 28. 08. | 15:09Autor: Thomas

Otázka: Dobry den, chtel jsem se zeptat, jak velka je ucinnost techto helikopter? a jestli se daji pouzit u vsech pozaru?

Pavel Forst: Účinnost je ovlivněná délkou letu k plnění vaku. Hašení ve volné přírodě je proveditelné ze vzduchu. Nikdy jsme nehasili například průmyslové objekty.

Odpovězeno: 28. 08. | 15:10Autor: Tomas

Otázka: Jak dlouho trvá vaše práce přes den v případě takové krizové situace??

Pavel Forst: Podle potřeby. Až od východu do západu slunce.

Odpovězeno: 28. 08. | 15:11Autor: Dagmar

Otázka: Dobrý den, omlouvám se, jestli pokládám již položenou otázku, ale zajímalo by mě jakým způsobem se nabírá voda do vaku a jak se vypustí nad místem hašení.
Díky za odpověď i za Vaši záslužnou práci.

Pavel Forst: Voda se nabírá ponořením vaku do vody nebo naplněním od hasičů. Vypouštění je ovládáno elektromechanickou klapkou na dně vaku, která se otevře v požadovaný okamžik

Odpovězeno: 28. 08. | 15:14Autor: jj

Otázka: Výše je napsáno , že vaky mají obsah 900 litrů . Používaji se menší nebo vetší vaky ? Stejné se používaji i v cizích zemích?

Pavel Forst: Firma Bambi Bucket, která vaky vyrábí, nabízí celou řadu vaků na hašení. Velikost vaku se volí podle nosnosti vrtulníku. Jsou vaky přibližně od 400 litrů do 4000 litrů. I v cizích zemích se používají stejné vaky.

Odpovězeno: 28. 08. | 15:18Autor: Tom

Otázka: je toto hašení dostatečně efektivní?jak dlouhý je (přibližně) cyklus nabrat vodu dostat se na míto?

Pavel Forst: Efektivitu určuje doba celého cyklu - nabrání vody, přelet k požáru, vypuštění vody, přelet k doplnění vody a opět nabrání. Nabrání a vypuštění trvají vteřiny, doba přeletu záleží na vzdálenosti vodní plochy od požáru.
Děkuji za zájem čtenářů, pokud budeme vysláni do Řecka, uděláme všechno proto, abychom byli nápomocni k likvidaci požárů.

 

Právě se děje

Další zprávy