Vesmír se možná rozpíná různě rychle. Nová studie vyvrací jeden z pilířů vědy

Jana Václavíková Jana Václavíková
19. 4. 2020 18:40
O vesmíru existuje mnoho otázek, na které vědci teprve hledají odpovědi. Jednu jeho vlastnost většina z nich brala jako samozřejmost: vesmír se rozpíná, a to rovnoměrně, tedy stejně rychle do všech směrů. Nová zjištění NASA však můžou tuto základní myšlenku vyvrátit.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock.com

"Jedním z pilířů kosmologie, které ovlivňují studium historie a budoucnosti celého vesmíru, je to, že vesmír je izotropní, tedy stejný ve všech směrech," vysvětluje v článku americké vesmírné agentury NASA vedoucí nové studie Konstantinos Migkas. S tím, jak se rozpíná vesmír, se rovnoměrně rozmisťují i galaxie. Právě díky jejich pozorování vědci z NASA a Evropské vesmírné agentury (ESA) přišli s překvapivými výsledky.

"Naše práce ukazuje, že v tomto pilíři mohou být praskliny," upozorňuje Migkas z německé Bonnské univerzity.

Pro lepší pochopení vědci popisují rozpínání vesmíru jako těsto s rozinkami, ze kterého bude po upečení rozinková buchta. Když se těsto pořádně promíchá, tak při pečení nabude a v jeho novém objemu se jinak rozmístí a od sebe vzdálí i rozinky. Stejně podle nich funguje i rozšiřování vesmíru, jen rozinky v tomto případě představují galaxie a shluky galaxií.

Nová studie navrhuje, že pro tuto teorii je ale důležitý jeden faktor. "Kdyby droždí v těstě nebylo dobře rozmícháno, tak by to způsobilo, že se buchta bude zvětšovat na jedné straně víc než na jiné," dodává spoluautor výzkumu Thomas Reiprich.

Rozpínání vesmíru vědci zkoumali na chování téměř 850 shluků galaxií a na rentgenovém záření, které vyzařují. Když odečetli jiné faktory, jež by na něj mohly mít vliv, získali hodnoty, které podle nich ukazují, jak se vesmír rozrůstá.

"Pokud by hypotéza o izotropii byla správná, tak by vlastnosti shluků galaxií byly všude na obloze stejné. Ale my jsme zaznamenali významné rozdíly," popsal pro server Phys.org Migkas.

"Viděli jsme shluky se stejnými vlastnostmi a podobnými teplotami, které ale zářily méně na jedné straně oblohy, zatímco v jiném směru byly zářivější," doplňuje Reiprich. "Rozdíl byl velmi výrazný, kolem třiceti procent. Tyto rozdíly nejsou náhodné, ale jasně ukazují, že závisí na směru, ve kterém jsme oblohu pozorovali."

Změna v uvažování o vesmíru

Vědci přišli se dvěma teoriemi. Podle první z nich se vesmír rozšiřuje rovnoměrně a nesrovnalosti mezi různými galaxiemi způsobuje gravitace jiných vesmírných těles, například dalších galaxií. Tato teorie je ale prý méně pravděpodobná, protože rozpínání vesmíru působí větší silou než gravitace mez objekty.

Druhé vysvětlení zní, že vesmír se skutečně nerozšiřuje rovnoměrně. Pokud by tato teorie platila, znamenalo by to, že i takzvaná temná energie, koncept vysvětlující, proč se rozšiřování vesmíru zrychluje, nepůsobí rovnoměrně do všech směrů.

NASA uvádí, že ať už se potvrdí jakákoliv z těchto teorií, změní způsob uvažování o vesmíru. "Bylo by výjimečné, kdybychom objevili, že temná energie má různou sílu v různých částech vesmíru. Přesto musíme vyloučit i jiná vysvětlení, abychom získali přesvědčivý důkaz," mírní počáteční nadšení Reiprich.

"Pokud vesmír skutečně není izotropní, i kdyby jen v několika posledních miliardách let, tak by to znamenalo obří změnu paradigmatu, protože při analýze každého objektu bychom museli vzít v potaz, jakým směrem se posouvá," vysvětluje Migkas.

Předchozí studie s podobným výsledkem

O expanzi vesmíru se v minulosti zajímaly i jiné vědecké týmy. Některé jejich výsledky ukázaly na možnost nerovnoměrného rozpínání, většinou ale bez většího úspěchu a přesvědčivých důkazů. Nová studie může být výjimkou.

"Jde o velmi fascinující výsledek," řekl serveru The Independent Norbert Schartel z Newtonovy observatoře, která se na nové studii také podílela. "Předchozí výzkumy navrhovaly, že současný vesmír se nemusí ve všech směrech rozvíjet stejně, ale tenhle výsledek má daleko větší význam a také odhaluje velký potenciál pro budoucí zkoumání."

Video: Družici sestrojil doma v kuchyni, Rusové mu ji poslali do kosmu. Nejtěžší bylo sehnat peníze, říká

Některé věci jsem dělal přímo na sklokeramické desce, to místo je ideální pro konstrukci citlivých přístrojů. Nejtěžší bylo sehnat peníze, říká Laifr | Video: DVTV

Střety mezi policií a Palestinci v Jeruzalémě si vyžádaly desítky zraněných

Izraelská policie se v pondělí opět střetla u mešity Al-Aksá v Jeruzalémě s palestinskými věřícími. Podle zpravodaje agentury AFP je na místě mnoho zraněných, podle palestinských zdrojů jde o desítky lidí.

Policisté proti Palestincům podle agentury AP použili slzný plyn a zábleskové granáty. Palestinci na policisty házeli kameny a další předměty.

Podle sdělení policie Palestinci z komplexu mešity Al-Aksá házeli kameny na přilehlou silnici. Podle Palestinců strážnici do komplexu mešity hodili zábleskové granáty a desítky lidí utrpěly zranění.

Na místě je podle AFP mnoho zraněných a městem se rozléhá houkání sirén. Policie podle agentury při zásahu použila pogumované projektily.

Dnes Izrael slaví svátek Den Jeruzaléma, který připomíná obsazení východní části města Izraelem za šestidenní války v roce 1967. Izrael připojil východní Jeruzalém ke zbytku města a celé jej nyní označuje za svou metropoli. Je to v rozporu s mezinárodním právem a Palestinci stále chtějí, aby byl východní Jeruzalém hlavním městem jejich budoucího státu.

Muž na Novém Zélandu pobodal nožem lidi v supermarketu, pět osob je zraněných

Pět zraněných si vyžádal dnešní útok v supermarketu ve městě Dunedin na Novém Zélandu, kde muž začal bodat lidi nožem. Uvedla to agentura AP s odvoláním na místní úřady. Policie útočníka zadržela a vzala do vazby. Mezi zraněnými jsou dva zaměstnanci obchodu. Premiérka Jacinda Ardernová uvedla, že motiv útoku zatím nebyl zjištěn, ale policie nemá žádné důkazy, svědčící o tom, že by šlo o terorismus.

Podle Ardernové bylo pět lidí převezeno do nemocnice v Dunedinu s bodnými či jinými zraněními. O jejich stavu zatím nejsou podle AP podrobnější zprávy. Očití svědci řekli místním médiím, že při útoku vypukl v obchodě chaos, lidé křičeli a utíkali k východům. Někteří zákazníci se ale pokusili útočníka zadržet.